2025-10-05, 10:48
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minstrel
Sen är det inte så konstigt egentligen med tanke på att China har ca 3 gånger större befolkning än hela EU samt att det producerar varor bland annat ÅT hela EU och resten av världen. Det är lätt att anklaga China för allt, men hur skulle situationen se ut om vi tillverkade allt vi konsumerar inom EU i stället för att importera? Lätt att framstå som miljövänlig och "hållbar" och låta någon annan ta skiten. Och ovanpå det ha magen att anklaga dem också. 😉

Jag kan syna och sedan höja, jag fattar inte varför vi i EU ska leka bror duktig hela tiden medans andra länder som Kina kan göra vad dem vill. Skit i alla jävla regler som EU har om utsläpp osv. Vi gör oss själva till lätta byten genom att avveckla våra egna länder. Låt oss göra precis som Kina så vi blir stormakten istället.
Citera
2025-10-05, 11:16
Medlem
den så kallade gröna omställningen kommer att ta knäcken på eu, nästan så man tror att det är en rysk påverkansoperation

i usa har kapitalet insett vad som är på väg att hända och såg till att trumpen fick makt att stoppa det hela i usa

och i sverige undrar vi varför vi har lågkonjunktur.. vänta bara till miljöpartiet och centern får något att säga till om
Citera
2025-10-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Jag kan syna och sedan höja, jag fattar inte varför vi i EU ska leka bror duktig hela tiden medans andra länder som Kina kan göra vad dem vill. Skit i alla jävla regler som EU har om utsläpp osv. Vi gör oss själva till lätta byten genom att avveckla våra egna länder. Låt oss göra precis som Kina så vi blir stormakten istället.
Kina har tvärtom gått närmast all in på grön teknik.
Det är massiva installationer av solpaneler och vindkraftverk. Så pass att EU inför importrestriktioner på grön teknik från Kina. EU lägger mao ut hinder för att vi skall köpa kinesiska "gröna" produkter.

Det gäller t ex solpaneler mm och elbilar. Kanske batterier också (vet inte riktigt, och finns det inte redan så lär det komma).
Citera
2025-10-05, 11:34
Medlem
Största "market cap" är inte samma sak som största företag.
Citera
2025-10-05, 11:38
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är massiva installationer av solpaneler och vindkraftverk. Så pass att EU inför importrestriktioner på grön teknik från Kina. EU lägger mao ut hinder för att vi skall köpa kinesiska "gröna" produkter.

Det gäller t ex solpaneler mm och elbilar. Kanske batterier också (vet inte riktigt, och finns det inte redan så lär det komma).
Ja de satsa mycket på grön teknik, men de satsar även mycket på annat.

https://www.sverigesradio.se/artikel...h%20ren%20luft.

https://tidningenglobal.se/2025/21-f...-om-utfasning/

https://www.solenerginyheter.se/2025...-och-vindkraft

https://kinamedia.se/2023/08/31/kina...av-kolkraften/
Citera
2025-10-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
"Skit i alla jävla regler som EU har om utsläpp osv."
"varför vi i EU ska leka bror duktig hela tiden medans andra länder som Kina kan göra vad dem vill."
För att det är en europeisk idé/inkomstkälla från början.
Citera
2025-10-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
"Skit i alla jävla regler som EU har om utsläpp osv."
"varför vi i EU ska leka bror duktig hela tiden medans andra länder som Kina kan göra vad dem vill."
För att det är en europeisk idé/inkomstkälla från början.
Affärsidé/inkomstkälla som går ut på att beskatta luft/luftföroreningar.
Citera
2025-10-05, 11:49
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hur blev det så här? Är det pga för lite vänster och klimat politik eller kan det vara brist på statlig ägande och regleringar? Hur ska det gå för Europa i framtiden? Vad bör man satsa på som Europe om man vill ha bra liv i framtiden? Jag läste en ekonomisk tyckare för 20 år sedan som sa att Europeernas barn (då) kommer att jobba med att passa upp på Kinesiska pensionärer i framtiden. Är vi på väg dit?

Här var tweeten som konstaterade detta trista faktum: https://x.com/villigm/status/1974102445648384395

Jag vill veta hur tweetaren tänker att börsvärdet på företaget är det som avgör hur "stort" det är.
Skulle du säga att Toyota är ett stort eller litet företag? Det är ej med på denna lista.

Säljer Tesla fler eller färre bilar än Toyota t.ex?
- Tesla sålde 1,789,226 bilar 2024, Toyota sålde 10.8 miljoner.
Har de fler eller färre anställda?
- Tesla har ungefär 125 665 medan Toyota hade 370 000.
Antalet sålda bilar per anställd?
- Tesla 14,23. Toyota 29,18.
Senast redigerad av bithax 2025-10-05 kl. 12:05.
Citera
2025-10-05, 12:08
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Ja detta är typiskt. De länder som utvecklar sin ekonomi och teknik snabbast kommer även bli de renaste med tiden. Östeuropa var stora miljöförstörare på den tiden de var en del av östblocket pga att den ekonomiska politiken var i vägen. Det kommer en framtid då Kina blir renare än Sverige trots att de inte ens försökte.
Citera
2025-10-05, 12:09
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag vill veta hur tweetaren tänker att börsvärdet på företaget är det som avgör hur "stort" det är.
Skulle du säga att Toyota är ett stort eller litet företag? Det är ej med på denna lista.

Ja, det är exakt sån renodlad produktivitet - Output/Input - som behöver tas med i analysen.
Citera
2025-10-05, 12:12
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

"Stort" är i förhållande till parameter. Parametern börsvärde är redovisad i det jag länkade till.
Citera
2025-10-05, 13:55
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Största "market cap" är inte samma sak som största företag.
Storlek är ju alltid i förhållande till vilken parameter som mäts. I detta fallet är det marknadsvärde. Vilken annan parameter tycker du är mer relevant för att jämföra framgångsrika företag, och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in