• 1
  • 2
2025-10-04, 11:03
Medlem
Hej har haft ett "dolt nätverk" med full täckning när jag kollar på wifi nätverk på stationära dator i nästan ett år nu.

Jag har ingen aning om vad det är för nätverk och har stängt av alla elektroniska saker jag har hemma som tv, baby cam, mobil, ipad.
Men ändå så finns det dolda nätverket kvar med full täckning

När jag kollar på nätverk via telefon eller tvn så hittar jag inget dolt nätverk så det är enbart på min dator jag ser detta "dolda nätverk".

Vi har två routers hemma som har sim-kort och båda sim-korten är på samma abonnemang som min sambo står på. Jag har en tp-link router med sim-kort kopplat i min dator med internetkabel sen har vi en liten huawei wifi router med sim-kort.

Ibland får jag även upp väldigt många wifi nätverk (ett tioatal) med olika namn på nätverken.

Vi bor i villa och långt ifrån grannar för att kunna se deras nätverk.

Så min fråga är om detta är något jag ska oroa mig för eller vad det kan vara? är väldigt otekniskt person och inte bra på sånt här.

Hoppas nån av er kan veta eller förstå vad detta är och om jag behöver oroa mig över det eller inte.
Senast redigerad av Mrzinaloa 2025-10-04 kl. 11:06.
Citera
2025-10-04, 11:06
Medlem
Med en app i mobilen och påslagen wifi i mobilen, så kan man åtminstone gå runt och se i vilken riktning det okända wifi-nätverket ligger genom att studera när signalen blir svagare / starkare.
Citera
2025-10-04, 11:09
Medlem
Har du någon sådan Google Chromecast eller mediaspelare inkopplad i TV? Kanske Diskmaskin / tvättmaskin eller annat "smart*" (strömbrytare, ringklocka, varmvattenberedare) som kan använda "app".

Dessa tenderar att visa dolt nätverk innan de är konfigurerade via sin app och kan prata med sin "molntjänst".

Testa göra dessa strömlösa en efter en och se om nätet försvinner.

Om du kan se vilken MAC-adress som nätverket ha så kanske du kan få en hint om vad för tillverkare det är och därmed en idé vad det är.

Om du vill vara brutal - stäng av hälften av säkringarna i huset, se om nätet försvinner. Sen hälften, sen hälften ner till du hittat vilken säkringsgrupp som nätet drivs av.

(* urk)
Senast redigerad av ernax 2025-10-04 kl. 11:14.
Citera
2025-10-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Med en app i mobilen och påslagen wifi i mobilen, så kan man åtminstone gå runt och se i vilken riktning det okända wifi-nätverket ligger genom att studera när signalen blir svagare / starkare.

Med mobilen eller ipad så kan jag inte se detta "dolda nätverk", det existerar bara på min dator när jag kollar wifi nätverk.
Citera
2025-10-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ernax
Har du någon sådan Google Chromecast eller mediaspelare inkopplad i TV? Kanske Diskmaskin / tvättmaskin eller annat "smart*" (strömbrytare, ringklocka, varmvattenberedare) som kan använda "app".

Dessa tenderar att visa dolt nätverk innan de är konfigurerade via sin app och kan prata med sin "molntjänst".

Testa göra dessa strömlösa en efter en och se om nätet försvinner.

(* urk)
Nej det har jag inte och har verkligen stängt av allt som är möjligt att kunna ha nån form av internetkoppling. Har provat det du skriver med strömlösa enheter. Det försvinner inte.
Citera
2025-10-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrzinaloa
Nej det har jag inte och har verkligen stängt av allt som är möjligt att kunna ha nån form av internetkoppling. Har provat det du skriver med strömlösa enheter. Det försvinner inte.

Så om du drar huvudbrytaren i huset så ser du fortfarande nätet på din laptop? Har du någon form av hemlarm? (Verisure, annat? som drivs av batteribackup) Jag vet inte om det finns, men kan elmätaren som du fått av elbolaget vara av "smart" typ och därmed inte dö när du drar huvudströmmen?
Citera
2025-10-04, 11:23
Medlem
Citat:
Vi har två routers hemma som har sim-kort och båda sim-korten är på samma abonnemang som min sambo står på. Jag har en tp-link router med sim-kort kopplat i min dator med internetkabel sen har vi en liten huawei wifi router med sim-kort.

Vad jag kunde söka mig till på nätet så verkar det som att routers kan skapa egna "mesh-nätverk" för kommunikation och även helt fristående nätverk - kanske är något sådant som hänt?

https://www.reddit.com/r/HomeNetwork...rk_and_no_way/
Citera
2025-10-04, 11:33
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hej har haft ett "dolt nätverk" med full täckning när jag kollar på wifi nätverk på stationära dator i nästan ett år nu.

Jag har ingen aning om vad det är för nätverk och har stängt av alla elektroniska saker jag har hemma som tv, baby cam, mobil, ipad.
Men ändå så finns det dolda nätverket kvar med full täckning

När jag kollar på nätverk via telefon eller tvn så hittar jag inget dolt nätverk så det är enbart på min dator jag ser detta "dolda nätverk".

Ibland får jag även upp väldigt många wifi nätverk (ett tioatal) med olika namn på nätverken.

Vi bor i villa och långt ifrån grannar för att kunna se deras nätverk.

Så min fråga är om detta är något jag ska oroa mig för eller vad det kan vara? är väldigt otekniskt person och inte bra på sånt här.

Hoppas nån av er kan veta eller förstå vad detta är och om jag behöver oroa mig över det eller inte.
Slå av mesh i routern om du inte använder det.
Citera
2025-10-04, 11:44
Medlem
DollarMakers avatar
De är accesspunkter som även skickar ut ett dolt nätverk på samma kanaler som det vanliga nätverket.
Citera
2025-10-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
De är accesspunkter som även skickar ut ett dolt nätverk på samma kanaler som det vanliga nätverket.

Okej tack för svar, kan du utveckla lite mer då jag är extremt dåligt på detta. Jag har loggat in på routern via tp-link sida och inget dolt nätverk fanns där. Om det är till någon hjälp
Citera
2025-10-04, 12:45
Medlem
Citat:
Med mobilen eller ipad så kan jag inte se detta "dolda nätverk", det existerar bara på min dator när jag kollar wifi nätverk.
Varken iOS eller Android visar "dolda nätverk".
Altså nätverk med dolda namn (dolt SSID).
Går bara att ansluta till genom att lägga tll de nätverken manuellt.

Andra wifi analys program kan dock fortfarande se dem på både Android & iOS.
Dem brukar även visa ett dämpningsvärde(- dBm, där 0 = ingen dämpnging dvs direktkontakt, vilket man aldrig uppnår i verkligheten, och -100 är noll kontakt)
Genom att gå runt kan man ganska enkelt se varifrån det dolda wifit kommer ifrån eftersom dämpningsvärdet är högre (närmre 0) jue närmre källan desto närmre 0 är värdet.

Där kan man ofta även på ut BSSID (MAC adress) på det okända nätverket och med hjälp av den se vad det är för tillverkare på produkten.
En MAC adress är tex 00:24:8C:56:78:9A (6 oktetter med 2 tecken 0-9 & A-F ) där de tre första "oktetterna" berättar vilken tillverkare det är.
I exemplet är det 00:24:8C som är dessa,
Och i detta fallet är det ASUS som är tillverkaren.
Sök efter tillverkare av MAC addresser på https://macvendors.com/ om inte programmet man använder berättar det direkt för en.
Citera
2025-10-05, 08:05
Medlem
zixls avatar
Citat:
Om du har en Android telefon kan du testa med "Wifiman", det är gratis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in