Citat:
Ursprungligen postat av
cleolina
Man talar troligen inte om det pga att det inte leder till social oro på samma sätt som i miljonprogrammen i förorter. Och även om det hade lett till det hade den så kallade sociala oron varit utbredd på större områden och inte koncentrerat med så många inblandade på relativt liten yta.
För övrigt anser jag att att skylla på husen och eftersatt underhåll är en undanflykt som gränsar till lögn.
Men ja, självklart ska alla i Sverige få bo bra, vackert och tryggt. Finns mycket ful arkitektur i Sverige tyvärr, men jag vägrar gå med på att det är just det som leder till slum. Stinker det djururin eller är segregerat på olika sätt är det något annat som felar.
Är folk så fattiga att de är fast i hälsovådliga kyffen får socialen träda in. Men är de det, eller bara nöjda med tillståndet? Inte alla bryr sig om möblerna är slitna, alla har inte ett trädgårdsintresse, som du själv påpekar. Hemmen som stinker djururin är förhoppningsvis få och lär inte bero på fattigdom?
Det bror ofta på fattigdom eller total oförmåga att ta hand om sin ekonomi.
Har också fått klart för mig att barn i sådana hem också precis som i miljonprogrammet ofta saknar stöd i hemmet som behövs för en bra skolgång och de är ofta stökiga. Likheterna med miljonprogrammen är faktiskt slående i månt och mycket även här luftar kriminaliteten som ett alternativ även om den kanske inte kan beskrivas so som i våra förorter.