2025-10-06, 16:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Fast nu tänker du inte riktigt till. Skolelever går max fem dagar i veckan. Ibland färre. Dessutom är det många lov.

Så siffran blir högre än så. Säkert det dubbla för just skolungdomar.
Du får läsa mitt ursprungliga inlägg en gång till. De 42,8 grammen avser de boende på äldreboenden, samt patienter på långvården.

För skolelever delade jag istället med 5 och fick 60 gram. Om jag förstått rätt så ska skolförvaltningen räkna just så, och inte ta hänsyn till lov och liknande.
Citera
2025-10-06, 17:45
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Den areal som kossor och lamm betar är inte av så bra kvalitet att det går att plöja upp och
odla på marken .

För att kunna odla något ätbart så behövs god jordmån, inte gammal vall.

Så ekvationen blir svår att få ihop.

Ok, bra med folk som har koll👍👍
Om ni andra minskar era köttintag så kan jag fortsätta iallafall😁
Citera
2025-10-06, 18:48
Medlem
Så en lyxig köttbullstallrik på Ikea i veckan kan man unna sig när väl ekonomin snurrar utan att riskera liv och lem? Övriga dagar blir det havregrynsgröt.
Det var snålt tilltaget tycker jag nog allt.
Senast redigerad av cepel 2025-10-06 kl. 18:57.
Citera
2025-10-06, 20:40
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Är väl priten som dödar bakterierna då, kantänka.

Men skönt att se en riktig man för en gångs skull! Här finns liksom ingen tvekan…

Tänker att du håller kärringen på plats och ger'na en hurring då och då, kanske tar ett rejält nyp innan du somnar framför oddset och fotbollsmatchen?

Nä du
Citera
2025-10-07, 01:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du får läsa mitt ursprungliga inlägg en gång till. De 42,8 grammen avser de boende på äldreboenden, samt patienter på långvården.

För skolelever delade jag istället med 5 och fick 60 gram. Om jag förstått rätt så ska skolförvaltningen räkna just så, och inte ta hänsyn till lov och liknande.

Du verkar fortfarande räkna märkligt. Så här citerades det tidigare:

Citat:
För att nå målet om att vara klimatsmart får staden servera endast 16 kilo kött och 90 kilo mejeriprodukter per person och år.

Skolelever går cirka 180 dagar om året i skolan. Det ger ett dagligt intag på 89g.
Citera
2025-10-07, 06:15
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Låt dom äta sina jävla morötter.

Bara för trådens skull åt jag igår 500gr till frulle o 400gr (nötfärs) till kvällsmat.
Totalt 3L mjölk och två tuber ärtsoppa oxå

Sov under bar himmel o hade sparkat av halva sovsäcken o 11 grader i luften - man håller ju värmen om man äter som en varg , morgonlöptur för rovdjursdietman.

Många gräsätare vaknar glåmiga me svarta ringar under ögene snart under dubbla täcken o huttrar som canceraidspatienter
Citera
2025-10-07, 09:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Jag är inte " ni andra " men jag skulle tro att minst 40 % av min köttkonsumtion är
från älg och rådjur. Det är nog ovanligt nere i det civila sverige
Citera
2025-10-07, 14:01
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag är inte " ni andra " men jag skulle tro att minst 40 % av min köttkonsumtion är
från älg och rådjur. Det är nog ovanligt nere i det civila sverige

Jo, hos mig så är det nog 70% nöt, 10% fläsk och resten älg, rådjur och vildsvin.

Kyckling räknar jag inte in men vi äter det rätt ofta också.
Citera
2025-10-07, 14:08
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Jo, hos mig så är det nog 70% nöt, 10% fläsk och resten älg, rådjur och vildsvin.

Kyckling räknar jag inte in men vi äter det rätt ofta också.

Äter du vildsvin ? Vad gör du med det ?
Jag har varit medbjuden på vildsvinsjakt men tyckte inte det var kul att sitta i ett gömsle en natt
Citera
2025-10-07, 14:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Äter du vildsvin ? Vad gör du med det ?
Jag har varit medbjuden på vildsvinsjakt men tyckte inte det var kul att sitta i ett gömsle en natt

Kan vara värt det , är hälsosammare än tamgriskött
Citera
2025-10-07, 19:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du verkar fortfarande räkna märkligt. Så här citerades det tidigare:

Skolelever går cirka 180 dagar om året i skolan. Det ger ett dagligt intag på 89g.
Då har vi i alla fall rett ut det där med äldre- och långvården.

När det gäller Stockholms skolor kör de litet olika spår.

En del (Anna Whitlocks gymnasium, Globala gymnasiet m fl) kör redan rent vegetariskt (och har i mina ögon en smått hjärntvättande inställning till sina elevers matvanor.

Andra kör två eller fler vegetariska dagar i veckan. En del förskolor på bl a Södermalm kör 4.

Åter andra väljer att inte gå på rekommendationen 16 kg om året eftersom det skulle bli ”för mycket kött” per skoldag. Istället kör de på rekommendationen 300/350 gram per vecka.

På sikt verkar det rätt klart att både kött- och mejerivaror kommer att skäras ned ytterligare. Det finns politiker i stadshuset som på allvar vill ha noll av båda.

Ska man välja skola i Stockholm idag gör man klokt i att inte bara kolla upp vilken sorts mat som serveras utan även vilka idéer som snurrar i huvudet på rektor och skolledning.

Eller också flyttar man helt enkelt till en kranskommun där det inte är fullt lika tokigt. Jag har flera släktingar som har gjort just det.
Citera
2025-10-07, 19:32
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ska man välja skola i Stockholm idag gör man klokt i att inte bara kolla upp vilken sorts mat som serveras utan även vilka idéer som snurrar i huvudet på rektor och skolledning.

Eller också flyttar man helt enkelt till en kranskommun där det inte är fullt lika tokigt. Jag har flera släktingar som har gjort just det.

Skolorna verkar benägna att efterkomma krav på vegetariskt och muslimskt alternativ, varför då inte även artriktig näringsrik karnivor kost som alternativ? Om det finns "köttfria" dagar, varför då inte även "plantfria"?

Här skulle friskolor kunna erbjuda alternativ, men det kanske stupar på att de är vinstdrivna och tenderar att spara in på både lärare och skolmat.

I värsta fall får man väl laga burgare till barnen att äta på rasterna. Säkert kommer man att förbjuda även det, och tvinga in alla i klimatfållan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in