2025-10-03, 18:08
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Kraftvärmeverket Mältan utanför Karlskrona har utsatts för ett cyberangrepp.

Polisen fick in larmet om cyberattacken under förmiddagen och har varit på värmeverket för att utreder händelsen om vem som ligger bakom angreppet.
Enligt polisen finns ingen fara för allmänheten.

– Vi ska utreda vad det är för attack vi blivit utsatta för men alla våra system fungerar och våra kunder påverkas ej, säger Anna Claesson, pressansvarig på Affärsverken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bl...r-cyberangrepp

Känsligt… Kan det vara något större än ransomware denna gång? I händelse av konflikt är det fördelaktigt att ha tillgång till motståndarens kraftverk för att kunna slå ut dem.

Undra hur det upptäcktes. Konstiga loggar? Vad kör de ens med för system där eller är det hemligt? Det kan ju också ha varit någon som låg inne i systemet och förberedde ransomware men blev tagen i förväg.
Senast redigerad av WetCigarette 2025-10-03 kl. 18:17.
Citera
2025-10-03, 18:18
Medlem
b00b00s avatar
Ryssarna har ju nyligen flugit med drönare vid Karlskrona, så jag skulle nog titta åt det hållet tills vi vet mer.
Citera
2025-10-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Ryssarna har ju nyligen flugit med drönare vid Karlskrona, så jag skulle nog titta åt det hållet tills vi vet mer.

Aa klart det är ryssen. Här har man tagit i med de stora vantarna och inte gjort ett skit mot en liten anläggning som på maxnivå producerar som ett par vindkraftverk. Wow måste vara ryssen.
Citera
2025-10-03, 19:08
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Aa klart det är ryssen. Här har man tagit i med de stora vantarna och inte gjort ett skit mot en liten anläggning som på maxnivå producerar som ett par vindkraftverk. Wow måste vara ryssen.
Det är typ alltid ryssar som står bakom cyberattacker.
Citera
2025-10-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette

Jag håller med.
Speciellt Kevin Mitnick.

Allt måste självklart vara ryssarnas fel.
Citera
2025-10-04, 10:15
Medlem
Citat:

#notAll
Citera
2025-10-04, 12:28
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag håller med.
Speciellt Kevin Mitnick.

Allt måste självklart vara ryssarnas fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
#notAll

Mitnick var aktiv på 80- och 90-talet. Det är 26-45 år sen. Du tror inte att läget har förändrats sen dess, farfar?

Här har du tre länkar att läsa. Men det kanske inte är så intressant för dig? Informationen blir ju inte skedmatad till dig från en stor och stark man som den brukar så då kanske det inte är simpelt nog?

Russian ransomware gangs account for 69% of all ransom proceeds

Cyberwarfare by Russia

The Five Bears: Russia’s Offensive Cyber Capabilities
Senast redigerad av WetCigarette 2025-10-04 kl. 12:44.
Citera
2025-10-04, 16:09
Medlem
Citat:
Mitnick var aktiv på 80- och 90-talet. Det är 26-45 år sen. Du tror inte att läget har förändrats sen dess, farfar?

Här har du tre länkar att läsa. Men det kanske inte är så intressant för dig? Informationen blir ju inte skedmatad till dig från en stor och stark man som den brukar så då kanske det inte är simpelt nog?

Russian ransomware gangs account for 69% of all ransom proceeds

Cyberwarfare by Russia

The Five Bears: Russia’s Offensive Cyber Capabilities

Spelar det någon roll när han var aktiv?
Du påstod att "Det är typ alltid ryssar som står bakom cyberattacker"
Jag visade med ett exempel att du hade fel.

Här har du fler exempel.

Citat:
En 19-årig brittisk man från London har åtalats i både USA och Storbritannien för omfattande cyberattacker mot företag och myndigheter

https://computersweden.se/article/40...astruktur.html

Citat:
A team of suspected Chinese hackers has infiltrated US software developers and law firms...

https://edition.cnn.com/2025/09/24/p...ms-trade-fight

Listan kan göras väldigt lång med personer som inte är ryssar.
Det finns hackergrupper i alla länder, även Ryssland.

Anledningen att jag tog just Kevin som exempel är för han är en av de mest kända i världen.

Lustigt att du själv postar en länk som säger att mer än 30% av ransomware attackerna utförs av andra än ryssar.

Det kan vara vem som helst som gett sig på det här kraftvärmeverket.
Att skrika direkt att det är ryssar utan några belägg för det är bara tramsigt.
Citera
2025-10-04, 19:40
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Spelar det någon roll när han var aktiv?
Ja? Om jag säger att det alltid är brassar som vinner fotbollsturneringar och refererar till Pelé som var aktiv 1958-70 så stödjer ju inte det argumentet om vad som sker nu.

Citat:
Du påstod att "Det är typ alltid ryssar som står bakom cyberattacker"
Jag visade med ett exempel att du hade fel.
Nej. Att säga att det typ alltid är ryssar är inte samma sak som att säga att det alltid är ryssar.

Citat:
Här har du fler exempel.

https://computersweden.se/article/40...astruktur.html

https://edition.cnn.com/2025/09/24/p...ms-trade-fight

Listan kan göras väldigt lång med personer som inte är ryssar.
Det finns hackergrupper i alla länder, även Ryssland.

Anledningen att jag tog just Kevin som exempel är för han är en av de mest kända i världen.

Lustigt att du själv postar en länk som säger att mer än 30% av ransomware attackerna utförs av andra än ryssar.

Det kan vara vem som helst som gett sig på det här kraftvärmeverket.
Att skrika direkt att det är ryssar utan några belägg för det är bara tramsigt.
Du ser en länk som säger att 69% av all ransomware utförs av ryssar och tycker att det talar emot påståendet att det typ alltid är ryssar? Du förstår att resterande nationaliteter delar på de resterande 31% va? Medan majoriteten, 69%, är bara ryssar.

Det är allmänt känt att ryssar är den absolut största gruppen inom cyberattacker. Det är allmänt känt att ryska cybergrupper tillåts hålla på bäst de vill så länge de inte angriper mål inom den ryska intressesfären.

Sammanfattat kan man säga: Det är typ alltid ryssar som står bakom cyberattacker.
Citera
2025-10-05, 07:10
Medlem
Citat:
Ja? Om jag säger att det alltid är brassar som vinner fotbollsturneringar och refererar till Pelé som var aktiv 1958-70 så stödjer ju inte det argumentet om vad som sker nu.

Nej. Att säga att det typ alltid är ryssar är inte samma sak som att säga att det alltid är ryssar.

Du ser en länk som säger att 69% av all ransomware utförs av ryssar och tycker att det talar emot påståendet att det typ alltid är ryssar? Du förstår att resterande nationaliteter delar på de resterande 31% va? Medan majoriteten, 69%, är bara ryssar.

Det är allmänt känt att ryssar är den absolut största gruppen inom cyberattacker. Det är allmänt känt att ryska cybergrupper tillåts hålla på bäst de vill så länge de inte angriper mål inom den ryska intressesfären.

Sammanfattat kan man säga: Det är typ alltid ryssar som står bakom cyberattacker.

Det hade ju stött din teori om det faktiskt så att det bara var brassar som vann.

Nej, du skickar med en länk som säger att "Russian-speaking" människor står för 69%. Det är inte samma sak som att det faktiskt är ryssar.
Uppgifterna kommer ifrån TRM Labs, ett amerikanskt bolag. Kan man lita på dessa uppgifter?
Sedan handlar det du pratar om enbart om kryptovalutor. Det är bara en del i cyberangrepps-världen.

Hur fick du det till att det plötsligt är "typ alltid ryssar" som står bakom cyberattacker?

Vad jag vet så har man mycket IoT i Ryssland. Det kanske är därför många av adresserna härstammar från just Ryssland. En hackare kan sitta varsomhelst i världen.

Så din sammanfattning är bajs anser jag.
Det man vet är att någon typ av incident har skett i Karlskrona, men man vet inte ens vad för typ av incident.
Hur kan du självsäkert gå ut o hävda att det är ryssar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in