2025-10-03, 16:25
Medlem
homenzinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
I Tyskland är det också förbjudet att missakta någon baserat på filosofisk ställning eller inriktning som det står i deras lag.

I diktaturen Tyskland är det förbjudet att kalla Merz för Pimmel. Då kommer polisen på gryningsräd och beslagtar din mobil, din dator och dina hårddiskar. Sen blir det rättegång, dom och i värsta fall fängelse.
Citera
2025-10-03, 16:28
Medlem
Citat:
Den tanken är intressant. Jag tror att det finns folk som åkt dit på det. Märklig slutsats ändå att styra allt är en missaktande åsikt.

Jag har då aldrig sett ett sådant rättsfall.
Citera
2025-10-03, 16:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Vi har lite mer svängutrymme men faktum är att det finns likheter. Men med rätt sorts fikonspråk kan vi säga vad vi vill därför att rätten normalt sett är extremt försiktiga i att följa implikationer i ledband.

”Lite” mer svängrum? En liten detalj i sammanhanget är att du kan få dödsstraff om du kritiserar makten i Nordkorea.
Citera
2025-10-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Det är din uppgift som startade tråden att skriva synonymer till det du anser är kritik.

Du skrev:
Citat:
Det krävs väl inget geni att förstå att det beror på hur du kritiserar de du nämner
Givet att jag inte är tankeläsare så får du nog i text förklara vad du menar om du förväntar dig att jag ska veta vad, du menar, helt riktigt.

Vad menar du?
Citera
2025-10-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Det är väl så NMR resonerar att judar styr allt?

Håller du med om det?
Vilket gäng blir det mest konsekvenser av om de kritiseras?
Citera
2025-10-03, 16:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jo, men, så vi har färre begränsningar än de har, men har fortfarande en begränsad yttrandefrihet, inte minst pga HMF.

Vi har absolut en begränsad yttrandefrihet men det lät på dig som att det är svart eller vitt - om det finns begränsningar så har man ingen yttrandefrihet alls. Det är ett autistiskt sätt att se på saken som inte hänger ihop med verkligheten.
Citera
2025-10-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Du skrev:

Givet att jag inte är tankeläsare så får du nog i text förklara vad du menar om du förväntar dig att jag ska veta vad, du menar, helt riktigt.

Vad menar du?

Det är du som påstår att det inte går att kritisera olika saker.

Som jag skrev det beror på hur du "kritiserar" d.vs dina synonymer.

Jag kan inte läsa tankar och veta dina synonymer för kritik heller.

Hur kritiserar du de som nämndes?

Skriver du bara att du är kritisk till islam så är det nog inte HMF.
Senast redigerad av duenna3 2025-10-03 kl. 16:37.
Citera
2025-10-03, 16:35
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Lite” mer svängrum? En liten detalj i sammanhanget är att du kan få dödsstraff om du kritiserar makten i Nordkorea.

Jag brukar se det på så vis att antingen finns det ett straff eller så finns det inte ett straff sedan spelar omfattningen ingen roll vad gäller principen. Sedan äger riksdagen rätten att faktiskt ha dödsstraff på HMF. Men också att att inte följa samhällets regler eller acceptera sitt straff leder även i Sverige till att minst en person dör.
Citera
2025-10-03, 16:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag brukar se det på så vis att antingen finns det ett straff eller så finns det inte ett straff sedan spelar omfattningen ingen roll vad gäller principen. Sedan äger riksdagen rätten att faktiskt ha dödsstraff på HMF. Men också att att inte följa samhällets regler eller acceptera sitt straff leder även i Sverige till att minst en person dör.

När det kommer till just yttrandefrihet har straffet för att säga nånting en jävla påverkan på den faktiska yttrandefriheten. I Sverige bryts det mot lagen om HMF tusentals gånger per dag. Hur ofta tror du någon kritiserar makten i Nordkorea?
Citera
2025-10-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Så det är för att vi svenskar är mindre ömhudade än andra folkgrupper? Bättre på att ta nedvärderande ord än människor från andra folkgrupper? De låga förväntningarnas rasism slår till igenom alltså.

Detta har ju inget med vem som är ömhudad eller inte. HMF-lagar finns för att förhindra den sorts retorik som behövs för att kunna begå grova folkrättsbrott mot minoriteter. En majoritetsbefolkning behöver inte samma skydd, då det är mindre troligt att den skulle acceptera folkrättsbrott mot sig själv.
Citera
2025-10-03, 16:44
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Är det något du antar ?

Kan du ge oss en länk till det Nordkoreanska lagrum som styrker det du påstår?
Citera
2025-10-03, 16:45
Medlem
DonaldBidens avatar
Antisemitism får väl sägas vara högsta graden av hets mot folkgrupp under rådande trossystem?

Och förnekar man att majoriteten av judar är semiter, så är det rimligen antisemitism av väldigt hög grad?

Eftersom tron på att Europas judar är semiter är en del av den pseudovetenskapliga rasbiologin, så får väl detta ses som en dogm alla måste bekänna sig till?

Att förneka giltigheten i den pseudovetenskapliga rasbiologin - eller stora delar därav - är därför rimligen hets mot folkgrupp. Vi får hoppas svenska domstolar får upp ögonen för detta!
Senast redigerad av DonaldBiden 2025-10-03 kl. 16:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in