2025-10-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det har jag mycket svårt att tro, just för att dessa inte är "folkgrupper". Uppvigling till våld mot personer som följer dessa ideologier skulle falla inom andra lagar.
Jag skrev:
Kan kritik och uppmaningar att bekämpa en religio-politisk rörelse .....
Men skulle ha petat dit ett [med lagliga medel] för klarhet.

Så jag ställer samma fråga igen men med tillägget ovan:

Exempel.

Kan kritik och uppmaningar att med lagliga medel bekämpa en religio-politisk rörelse som t.ex. zionism på något sätt betecknas som varandes "hets mot folkgrupp" och därmed bryta mot svensk lagstiftning?

Likadant med andra religio-politiska rörelser som t.ex. talibanerna, ISIS, Hamas, hindunationalister, etc.

Vet du det?
Citera
2025-10-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag skrev:
Kan kritik och uppmaningar att bekämpa en religio-politisk rörelse .....
Men skulle ha petat dit ett [med lagliga medel] för klarhet.

Så jag ställer samma fråga igen men med tillägget ovan:

Exempel.

Kan kritik och uppmaningar att med lagliga medel bekämpa en religio-politisk rörelse som t.ex. zionism på något sätt betecknas som varandes "hets mot folkgrupp" och därmed bryta mot svensk lagstiftning?

Likadant med andra religio-politiska rörelser som t.ex. talibanerna, ISIS, Hamas, hindunationalister, etc.

Vet du det?

Nej det kan det inte. Detta är ju något folk gör hela tiden.
Citera
2025-10-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Nej det kan det inte. Detta är ju något folk gör hela tiden.

Precis. Och zionisterna har ingen särställning härvidlag, eller hur?
Citera
2025-10-06, 08:20
Medlem
Citat:
Precis. Och zionisterna har ingen särställning härvidlag, eller hur?

Nej det har man inte.
Citera
2025-10-06, 20:57
Medlem
Landsbygdens avatar
Är väl sammanhanget och hur många det sprids till eller kan spridas till, som avgör.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2025-10-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Är väl sammanhanget och hur många det sprids till eller kan spridas till, som avgör.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Hur då tänker du? Antingen så är väl regio-politiska ideologier och organisationer "folkgrupper" eller så är de inte det, väl?
Citera
2025-10-07, 04:55
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Hur då tänker du? Antingen så är väl regio-politiska ideologier och organisationer "folkgrupper" eller så är de inte det, väl?
Ja, dom räknas väl som det. Plus hbtq-grupperna. Men hur jag tänkte, var som så, att sitter man och snackar med någon, så är det ju inte hmf om man säger vissa ord eller yttrar vissa åsikter. Gör man det däremot typ i en stor grupp på facebook eller offentligt, då kan det bli anmälan om hmf.

Är du med på hur jag menar?
Citera
2025-10-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Ja, dom räknas väl som det. Plus hbtq-grupperna. Men hur jag tänkte, var som så, att sitter man och snackar med någon, så är det ju inte hmf om man säger vissa ord eller yttrar vissa åsikter. Gör man det däremot typ i en stor grupp på facebook eller offentligt, då kan det bli anmälan om hmf.

Är du med på hur jag menar?
Osäker. Om man inte får kritisera zionister (anhängare av en politisk ideologi) för att de utgör en folkgrupp så får man väl inte heller kritisera t.ex. moderater (anhängare av en politisk ideologi), givet att dessa i så fall också utgör en folkgrupp?

Eller?
Citera
2025-10-08, 01:04
Medlem
Comitiums avatar
Gränsen? Enkelt. Hets mot folkgrupp tar vid där yttrandefriheten tar slut.
Citera
2025-10-08, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Men i verkligheten så döms folk hela tiden för detta och har du missat att forumets ägare var uppe i rätten i veckan för något så svagt att det inte ens kunna dömas för, men det jagas aktivt efter allt som kan liknas vid att man sagt n-ordet indirekt i tredjehand om något sagt något på Facebook på sin sida man inte ens visste fans vilket menas är olagligt av pk-maffian.

Eller du ljuger och är inte så blind egentligen.
Det är ingen slags aktiv jakt överhuvudtaget, och det finns ingen PK-maffia.

Som jag skrev tidigare i tråden: "Det kan vara situationsberoende. Tidigare historik, socialt umgänge, tidigare belastad av brott, medial synlighet m.m Heter du Ahmed, och bor i Arvidsjaur, kan du nog gå runt på fyllan och Heila och skrika Leve Hitler en hel kväll utan att något händer mer än att folk blir irriterade. Är du däremot typ Justitieminister i Sverige och ens antyder något som kan tolkas i riktning mot HMF så kan du åka dit direkt. Det varierar ibland situationsbeoende." Axelsson är en synlig känd personlighet.
Citera
2025-10-08, 16:05
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Förvisso, men hade du något annat än en tautologi här?

Det är definitivt ingen tautologi. Jag konstaterar ett logiskt faktum utan att konkretisera. Jag hörde idag en expert på Centrum för rättvisa som inte heller kunde ange exakt hur gränsen går. Han framhöll att just det och den därav följande rättsosäkerheten är problemet med hetslagen. Om du stannar upp ett tag och tänker lite, så ska du se att mitt inlägg illustrerar just detta.
Citera
2025-10-08, 18:38
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Osäker. Om man inte får kritisera zionister (anhängare av en politisk ideologi) för att de utgör en folkgrupp så får man väl inte heller kritisera t.ex. moderater (anhängare av en politisk ideologi), givet att dessa i så fall också utgör en folkgrupp?

Eller?
Jag är också osäker. Men antar att sammanhang och spridning påverkar.
Har svårt att tänka mig att moderater eller sossar kommer bli definerade som folkgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in