2025-10-03, 14:05
Medlem
Jag klarar 4-5 strikta reps med min kroppsvikt i lat pulldowns (riktiga kg), men klarar knappt 1 strikt pullup. Borde inte strikta lat pulldowns vara tyngre eftersom de isolerar latsen mer, medans i pullups så aktiverar du fler muskler? Jag ser väldigt sällan folk som kör 80-90 riktiga kg i lat pulldowns, men många som utan problem gör 10 pullups. Ofta är det lite mindre killar så de väger mindre, men har svårt se att de klarar 10 strikta pulldowns med 70kg tex.

Vad är svårast/tyngst?
Citera
2025-10-03, 15:43
Medlem
Magnet83s avatar
Omöjligt att svara på eftersom det beror på maskinen som man använder. Jag har tagit mer i latsdrag jämfört med vad jag kan göra i pull-ups, liksom jag på en annan maskin istället tagit mindre jämfört med vad jag kan göra i pull-ups.
Senast redigerad av Magnet83 2025-10-03 kl. 15:46.
Citera
2025-10-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Omöjligt att svara på eftersom det beror på maskinen som man använder. Jag har tagit mer i latsdrag jämfört med vad jag kan göra i pull-ups, liksom jag på en annan maskin istället tagit mindre jämfört med vad jag kan göra i pull-ups.

Såklart kg justerat från om maskinen är double pulley eller liknande, eller hur menar du?
Citera
2025-10-03, 17:51
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Såklart kg justerat från om maskinen är double pulley eller liknande, eller hur menar du?
Inte nödvändigtvis. Har man testat olika latsdragmaskiner ser man att det som exempelvis väger "80 kg" på ett viktmagasin ibland är betydligt lättare att lyfta jämfört med magasinet på en annan maskin trots att det ska vara "samma vikt".
Citera
2025-10-04, 00:59
Medlem
Alla maskiner är olika så går ej veta trots att de står 80kg. Pullups kan du lita på iaf så sluta vara svag o börja öva på pullups! 10st ska man klara av om man gymmar!
Citera
2025-10-05, 16:54
Medlem
Crabbofixs avatar
pullups.
Citera
2025-10-05, 18:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Maskiner är främst designade för kvinnor och bögar, därför är vikten aldrig rätt. Lägger man på 100kg på en maskin så brukar det motsvara 70-80kg i verkligheten. Målgruppen för maskiner är oftast svaga och då ljuger man lite med vikterna så dom ska få känna sig starka och komma till gymmet igen.
Citera
2025-10-07, 11:09
Medlem
Archer Pull ups är dock svårare än både pull ups och lats, men oavsett vad så är pull ups/chins och dips bland de bästa övningarna man kan göra. Orkar man inte med sin vanliga vikt så kan man ju använda ett gummiband som hjälp, medan om man tycker det är för lätt så kan man ju köra med extravikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in