• 1
  • 2
2025-10-03, 09:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Det finns massor av gurus som skrivit böcker, kör youtube-klipp m.m. om hur man tjänar pengar på börsen.

En fråga. Om det nu var så gångbar strategi? Varför då skriva böcker och sälja?

Jag tror mig ändå ha funnit en väg som avkastar jävligt bra. Visst, den tål inte alla väder, men de flesta och över tid betydligt bättre än index och till lägre risk.

Varför skulle jag berätta om det för andra?
Några tankar?
Citera
2025-10-03, 09:58
Medlem
Jagarjagarens avatar
Man kan ju tänka att de som skriver böcker osv ser detta som en bisyssla till sitt sätt att tjäna pengar? För att tjäna mer pengar? Eller för att fortsätta tjäna pengar - inte minst vid "dåligt väder"?

Om DU kommit på ett sätt att tjäna pengar - och främst (som du skriver) "på börsen" - har du förmodligen inget att vinna av att skänka bort dina idéer gratis, MEN den dagen då det känns rätt kan det ju vara ett sätt att "tjäna pengar på royalities" i stället för "på börsen"?

På nåt ska man ju tjäna pengar?
Citera
2025-10-03, 10:08
Medlem
Som jag ser det finns det två kategorier. Oseriösa scamers och seriösa. Den första kategorin gör ju det enbart för att råna folk på pengar utan substans.

Men att en seriös, framgångsrik trader skapar sig ett extra intäktsben genom YT-kanal eller något annat ser jag bara som naturligt. Varför inte tjäna mer pengar på att dela den analys man gjort eller lära ut sin strategi? Det kan naturligtvis finnas en tveksamhet i de som analyserar småbolag och dess följare driver upp kursen efter en annanlys. Men den risken finns inte på index, råvaror el stora bolag.

För en som livnär sig på trading/investeringar kan det ju också vara ett sätt att få inkomst av tjänst vilket kan vara bra att visa upp i olika sammanhang.
Citera
2025-10-03, 10:59
Medlem
Ja det är ju ett sätt att skapa sitt arv här i världen vi är många investerare som ser upp till personer som William O'neal, Jesse Livermore och Mark Minervini och andra stora giganter det finns nog många som aspirerar på att hamna bland dessa herrar och bli ett av dem stora namnen.
Citera
2025-10-03, 11:02
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det finns massor av gurus som skrivit böcker, kör youtube-klipp m.m. om hur man tjänar pengar på börsen.

Jag tror mig ändå ha funnit en väg som avkastar jävligt bra. Visst, den tål inte alla väder, men de flesta och över tid betydligt bättre än index och till lägre risk.

Några tankar?

Ju fler som köper samma papper som sig, efter dig, ju bättre går det ju för dig...?
Citera
2025-10-03, 11:07
Medlem
kalkryggars avatar
Jag förstår frågan och man kan väl tänka sig att det finns olika scenarion till detta.

Jag har själv lärt mig hur man tjänar bra med pengar på börsen. Jag har även skrivit om det publikt och lärt ut det till folk.

Min kunskap består av allmän kunskap och min erfarenhet som gör att jag har några knix för att lyckas bättre än medel i långa loppet. Detta har jag lärt ut.

Jag funderar på varför jag har lärt ut det. Jag tror mig veta varför men vet inte om jag är helt säker på varför. Men jag anser inte att det påverkar mina möjligheter att kunna använda mina metoder och avkastningen.

Jag har även deltagit i en grupp där folk har fått betala medlemsavgift för att vara med när vi använt Ninja Trader live och senare haft genomgångar för att reda ut vad som hände. Det har varit kul och jag har själv lärt mig enormt mycket på det.
Citera
2025-10-03, 11:46
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Några tankar?

?

Affärsiden, sättet dom tjänar pengar på, är att sälja böcker och göra videos om hur man tjänar pengar.

Du kan göra samma idag om du vill
Citera
2025-10-03, 11:57
Medlem
StorFetAnkas avatar
Pyramidspel åsido, vad finns det för legitima sätt att tjäna snabba pengar där man tjänar mer på att få fler att investera i det hela? Kommer inte på nåt.

Nä, hade nog hållit tyst å gjort mig själv rikare om jag hittade en sådan metod som faktiskt fungerar. Vi ankor håller inte på med pyramidspel å sånt käbbel.
Citera
2025-10-03, 12:10
Medlem
67arigGubbes avatar
Det är ju det deras tricks handlar om!

Skriv en bok om pengar - för att själv locka dumma att köpa den och tjäna pengar
Citera
2025-10-03, 12:13
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:

Några tankar?
Det beror förstås på om metoden förutsätter diskretion eller inte.
Citera
2025-10-03, 12:26
Medlem
cutepsychos avatar
haha aldrig någonsin!!! alla kryphål håller man sig för sig själv, annars kommer dom inte kunna förbli kryphål.
Citera
2025-10-03, 13:33
Medlem
fejsetnr1s avatar
Självklart... Hade en aktie jag mer eller mindre visste skulle gå jävla bra... Sa det i en tråd här som flera vet jag.. gjorde pengar på... Så naturligtvis... Har faktiskt en till jag kan tipsa om.. tror inte den finns under aktier så ni får den här... Mogotes metals... Kolla upp den..bara ett tips... Hur ni gör med denna information bryr jag mig inte alls om... Men nu är det sagt och skrivit...
Killar i kjol är antingen bögar,skottar eller muslimer... Säger av egen erfarenhet....
Senast redigerad av fejsetnr1 2025-10-03 kl. 13:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in