2025-10-02, 23:48
Medlem
Jag fick en iphone 11 av en bekant som nyinvesterade i en nyare modell.
Den har ios 15.6 och jag kan tydligen uppgradera till ios 18.7.1, enligt mobilen.
Ja tom ios 26 verkar vara möjlig att tillgå.
Frågan är innebär det några nackdelar att göra det?

För 5-6 år någonting var det en mindre skandal där folk hade uppgraderat sina iphone mobiler, om jag inte minns fel, och de blev slöare än innan, och apple blev stämda, och det blev en del cirkus om det.
Jag vill undvika sådant strul.
Citera
2025-10-03, 05:29
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Elvan, har A13 chip och lirar hur fint som helst med iOs 18.x

iOs 15.x slutar stödja B@kiD i månad mars nästa år.

Vårt friendly advice, är avvakta ännu ett tag med tju'sexan.
Citera
2025-10-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Den har ios 15.6 och jag kan tydligen uppgradera till ios 18.7.1, enligt mobilen.

För 5-6 år någonting var det en mindre skandal där folk hade uppgraderat sina iphone mobiler, om jag inte minns fel, och de blev slöare än innan, och apple blev stämda, och det blev en del cirkus om det.

Du bör absolut uppdatera till det senaste iOS som är kompatibelt med din iPhone, men med kanske lite reservation för att kasta sig på den allra senaste (i dagsläget iOS26) omedelbart den släppts officiellt.

Det du beskriver om den där skandalen var en i media och på div forum extremt överdriven och ofta fullständigt felaktigt beskriven sak, och Apple inte dömda för annat än att de inte varit tillräckligt tydliga i informationen om detta, vilket jag personligen anser att de faktiskt var.

Det hela handlade om att det under vissa förhållanden kunde uppstå problem med att iPhone kunde stänga av sig totalt helt plötsligt och startade om, eller måste startas om. Detta berodde på att aktuell lur då hade et batteri som börjad bli slitet, vilket visade sig tydligast vid kyligare temperaturer, och om man gjorde något som belastade processorn mer. Det krävde då mer ström snabbt från batteriet vilket batteriet i sitt slitna tillstånd inte kunde leverera, vilket då orsakade spänningsfall som i sin tur kunde trigga en säkerhetsgräns för lägsta spänning/Volt som då stängde av luren för att skydda den.

Det Apple gjorde då, för att minska risken för dessa avstängningar, och därmed hjälpa användarna med lurar med slitet batteri, så de löpte mindre risk för sådana plötsliga avstängningar, var att införa en begränsning av processorns kapacitet under vissa förhållanden och när vissa appar/funktioner krävde mycket ström, så att luren inte stängde av sig själv plötsligt. Detta orsakade ju då att luren under dessa förhållanden, när denna begränsning av processorn triggades, samtidigt gjorde luren långsammare under en den stunden, men sen vid normal mindre strömkrävande användning var som vanligt igen.

Detta tolkades sen galet av många som påstod att Apple gjorde detta för att tvinga/lura folk att köpa nya iPhone, vilket inte alls var Apples syfte med detta.

Det finns utöver detta speciella händelse även generella påståenden att nyare iOS alltid slöar ner äldre iPhones och gör dem oanvändbara etc, även detta är felaktiga påståenden då ester visar att lurarna är lika snabba eller t o m snabbare med nyare iOS
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-10-03 kl. 10:38.
Citera
2025-10-04, 16:28
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202

Frugan har en elva och den funkar hur bra som helst med iOS 26. Men hon får kanske inte alla fancy Ai-funktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in