2025-10-04, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
USAs dåvarande Rysslands-ambassadör erkänner ju att det förelåg en geopolitisk överenskommelse med Ryssland att inte expandera NATO österut. Han såg farorna att bryta den.

https://www.youtube.com/watch?v=ZHm_7T7QNl8&t=706s

Jo, jag såg att det var Jack Matlock – USAs ambassadör i Sovjet under slutet av 80-talet. Intressant röst i frågan, absolut.

Men det du (och andra) verkar missa är att Matlock inte pratar om ett bindande löfte eller avtal. Han beskriver sin personliga uppfattning om hur saker uppfattades då, och vad som eventuellt skulle kunna skapa "missförstånd" eller "problem med förtroendet" framöver.

Han erkänner inte ett löfte – han reflekterar över hur Ryssland kan ha tolkat situationen, och vad han ansåg vore en klok geopolitisk strategi.

Det är skillnad på:
"Vi skrev under ett avtal med juridisk eller politisk bindning"
vs
"Jag var där, och jag tycker det var olyckligt att vi utvidgade NATO".

För övrigt har andra aktörer som Gorbachev själv och Hans-Dietrich Genscher (Västtysklands utrikesminister) uttryckligen sagt att inga garantier gavs om NATO:s framtida expansion utanför Tyskland.

Men visst – när bevisen tryter, då får en YouTube-intervju duga som "dokumentation" på ett icke-existerande löfte från 1990. Det säger väl en del.
Citera
2025-10-04, 20:15
Medlem
Bertillas avatar
Lena Andersson har helt rätt. Nato hetsar för krig.
Citera
2025-10-04, 20:19
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla

Lena tackar för de där orden, köp gärna en bok nu också. (Om du nu verkligen uppskattar hen.)

(Inser nu att jag själv har läst och köpt hennes böcker. , hon har gjort fantastiska barnböcker. Vad gick fel? )
Senast redigerad av Duvlort 2025-10-04 kl. 20:24.
Citera
2025-10-04, 20:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla

Vad är det för krig du talar om och vad skulle syftet i så fall vara?
Citera
2025-10-04, 20:34
Medlem
Citat:
Ja, den finns på många papper men inte som officiella transkriptioner av tal och mötesprotokoll men inte som ett formellt avtal. Här kan du läsa alla 30 dokument om denna muntliga geopolitiska överenskommelse med Ryssland för att Ryssland skulle acceptera det enade Tyskland som NATO-medlem:

https://nsarchive.gwu.edu/briefing-b...-leaders-early
Har du skickat dem till Nato nu??
Precentera dina inbillade "bevis" här hjälper inte Vatnik
Citera
2025-10-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Förneka sin historia är nog svårt, men man behöver ju inte omfamna den. Man kan alltid resa sig upp och säga, nu struntar vi i detta och gör på ett annat vis istället. Tänk om en hel generation gjorde så.

Eller är du defaitist och tror att varje land har ett specifikt öde?
Då missförstod du mitt inlägg.
Någon hävdade att Ryssland aldrig förändras utan att de sitter kvar i Stalintiden typ.
Finns ju inget som tyder på det idag.
Men varför ska de förneka sin historia eller skämmas?
Sverige krigade och massmördade i Europa för några hundra år sedan men vi kan väl ändå få vara stolta över vår historia och våra kungar. Det betyder inte att vi måste upprepa historien.
Det finns knappt några länder i Europa som inte har kränkt mänskliga rättigheter osv historiskt sett.
Numera har vi drabbats av historierevisionism och ska censurera klassiska barnböcker som inte är PK.
Citera
2025-10-04, 20:35
Medlem
862 inlägg! Har ni inte ojjat er färdiga över att en person i Sverige tyckte annorlunda än teven ännu?

Jag baserar mina åsikter enbart på det experterna i TV säger.
Citera
2025-10-04, 20:36
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ja, överenskommelsen finns i många officiella transkriptioner av tal och mötesprotokoll men inte som ett formellt avtal. Här kan du läsa alla 30 dokument om denna muntliga geopolitiska överenskommelse med Ryssland för att Ryssland skulle acceptera det enade Tyskland som NATO-medlem:

https://nsarchive.gwu.edu/briefing-b...-leaders-early

Du läser in så mycket i Lenas uttalande, står hon verkligen bakom allt det där du länkar till?
Citera
2025-10-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad är det för krig du talar om och vad skulle syftet i så fall vara?
Har du inte sett allt nytt som köps in
Citera
2025-10-04, 20:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Har du inte sett allt nytt som köps in

Jo, men min fråga handlade om vilket krig och vad syftet är.

Prata ur skägget.
Citera
2025-10-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, men min fråga handlade om vilket krig och vad syftet är.

Prata ur skägget.
De vill bara använda sina prylar vid ett visst läge
Mot förslagsvis öst
Citera
2025-10-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
De vill bara använda sina prylar vid ett visst läge
Mot förslagsvis öst
Men vilket krig?
Är du dum eller bara rysk????