Citat:
Ursprungligen postat av
LKKINGEN
Inte för att jag vet vem Lena A är men hon har rätt i sak.
Hade vi låtit Vladimir ta Ukraina, vilket han gjort för länge sedan om inte väst skickat vapen, hade vi inte haft skenande inflation, höga bränsle kostnader och osäkert omvärldsläget.
Nr 1 så är Ukraina, åtminstone östra delarna, en rysk enklav som blev Ukrainas som tack för god insats i nåt krig men då var det i vilket fall som Sovjet.
En saklig anledning idag är att NATO trots garantier och skriftliga löften låtit alla gamla öst länder låtit gå med i NATO.
Öst staterna skulle vara en buffert mellan USA och Sovjet.
Putin vill bara skapa mer utrymme innan Ukraina blev NATO land.
Han har inga planer på att kriga i Europa.
Innan vi gick med i NATO var Sverige bara en parantes för Ryssland. Inte för att Sverige någonsin varit neutralt men det har åtminstone inte funnits en militär närvaro som spelade roll.
So what om han tar Ukraina, Balt staterna, några av de gamla Sovjet länderna i Öst Europa.
Vi hade kunnat kräva visum och vips så var många horor, zigenare och stöldligor borta samt att svenskar hade inte fått sparken inom industri och bygg.
Så låt mig se om jag fattar din "plan":
Låt Putin ta Ukraina,
skit i Baltikum,
kasta folkrätten åt helvete,
och vi får billig bensin igen?
Det där är typ kapitel 1 i “Hur man upprepar rysk propaganda utan att blinka”.
Och den där gamla myten om NATO-löften är som ett dåligt ex – den dyker upp hela tiden fast den aldrig funnits. Det finns inga skriftliga löften om att NATO aldrig skulle expandera. Det är Kremls go-to snackpunkt när de vill låtsas vara offer.
"Putin vill bara skapa utrymme" – Japp, och Hitler ville bara ha Sudetenland.
Och avslutningen på ditt inlägg? Rasistiskt dravel om "zigenare", "stöldligor" och industriarbetare som "tvingas bort" – du lyckas alltså med konststycket att både normalisera krig och slänga in lite 1930-talsretorik på köpet.
Det är 2020-tal nu. Vill du bo i ett Europa där diktatorer får bestämma vem som får existera som stat, så säg det rakt ut. Men kalla det inte för realism – kalla det feghet.