2026-03-11, 10:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Fast nu är han dömd i tingsrätten, ska man då vara kritiskt till målsäganden ?

Man bör vara kritisk mot målsäganden eftersom hon har allt att vinna på att ljuga och överdriva, precis som den misstänkte bör granskas kritiskt
2026-03-11, 10:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MittAnvendarnamn
Absolut! Det kan man vara även efter hovrätten med de låga beviskrav som gäller i våldtäktsmål idag.

Dessutom är det förmodligen ingen som kollat upp om denna målsägande anmält förut…

Precis man bör kolla upp målsägandens ekonomi och ifall hon anmält förut, ska man ha så låga beviskrav som idag får man åtminstone vara kritisk till målsäganden också
2026-03-11, 14:30
Medlem
rubbergirls avatar
Efter denna händelse har man gjort en tillsyn av Munkkällaren som nu får en varning.
Citat:
Krogen har infört en policy som bland annat innebär avstängning i tre år för den som använder falskt ID, men regionen anser inte att åtgärderna är tillräckliga.
https://www.sverigesradio.se/artikel/munkkallaren-i-visby-varnas-av-region-gotland
2026-03-11, 21:05
Medlem
Citat:
Det är ju alltid sekretess på målsäganden i dessa fall. Och det kollas inte upp om målsäganden anmält förr. Det borde göras, inte bara i just detta fall utan som regel i de mål där ingen riktig bevisning finns . Vi måste börja vara kritiska även mot målsägandena

Fast vad menar du ens nu?
Jag hoppas att du inte på riktigt tror att polisen inte kan se om du anmält eller varit inblandad i förundersökningar förut?
För det kan dem absolut och om en kvinna satt det i mönster kommer det absolut fram i förundersökningen.
2026-03-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Efter denna händelse har man gjort en tillsyn av Munkkällaren som nu får en varning.

https://www.sverigesradio.se/artikel/munkkallaren-i-visby-varnas-av-region-gotland

Det va på tiden.
Långt ifrån första gången de haft problem med att de släpper in minderåriga på sin krog
2026-03-12, 16:55
Medlem
WallabeJoys avatar
Fortfarande ingen uppdatering om när det ska upp i hovrätten?
2026-03-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Fast vad menar du ens nu?
Jag hoppas att du inte på riktigt tror att polisen inte kan se om du anmält eller varit inblandad i förundersökningar förut?
För det kan dem absolut och om en kvinna satt det i mönster kommer det absolut fram i förundersökningen.

Det sa jag inte att jag tror. Men jag sa att det inte är standard att kolla det.
2026-03-13, 10:29
Avstängd
Citat:
Det sa jag inte att jag tror. Men jag sa att det inte är standard att kolla det.
Det borde vara standard att granska målsäganden kritiskt, kolla hennes ekonomi med mera för att se om hon har ekonomiska incitament att hitta på
2026-03-13, 16:44
Medlem
Citat:

Det är standard.
Det kommer upp för dem i datorn precis som det kommer upp om den misstänkte har ett straffregister
2026-03-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Det borde vara standard att granska målsäganden kritiskt, kolla hennes ekonomi med mera för att se om hon har ekonomiska incitament att hitta på

Ja för 17åriga studenter kan ju ha så himla olika ekonomi.
Hade också velat se dig acceptera att de ska gå igenom din ekonomi etc om du tex är med i en olycka där någon kör in i dig eller blir misshandlad på stan.
2026-03-14, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Ja för 17åriga studenter kan ju ha så himla olika ekonomi.
Hade också velat se dig acceptera att de ska gå igenom din ekonomi etc om du tex är med i en olycka där någon kör in i dig eller blir misshandlad på stan.

Dem får gärna kolla upp mig om jag anmäler brott det är nödvändigt för rättssäkerheten, hon kan ha skulder som ger henne ekonomiska incitament att ljuga och överdriva sånt bör undersökas
2026-03-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Dem får gärna kolla upp mig om jag anmäler brott det är nödvändigt för rättssäkerheten, hon kan ha skulder som ger henne ekonomiska incitament att ljuga och överdriva sånt bör undersökas

Hahah vart får en 17åring ta lån menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in