2025-10-02, 01:04
Medlem
bonobonos avatar
Frugans S21 har fungerat utan problem sen den köptes ny vid typ 2022/2023.
Så idag dog den plötsligt medan hon använde Google Maps.
Kanske blev den för varm.
Några timmar senare gick den att börja ladda och starta, men den laddar nu väldigt långsamt. Efter ca 8 timmar har den nästan kommit upp i 50%
Får se hur den beter sig efter fulladdning i morgon.
Ett par timmar innan den dog var den fulladdad och maps var igång ca 1 timme.

Är det någon som varit med om liknande?
Kan detta va överhettning som tog död på den, men vad händer med laddningen nu?
Tror ni telefonen kommer att bli normal igen eller är den körd?
Citera
2025-10-02, 08:43
Medlem
Batteriet är sannolikt kört. Ladda den helst inte alls, men framförallt inte utan uppsikt pga brandrisk. Lämna in och byt batteri (ca 700kr) eller köp ny telefon.
Citera
2025-10-02, 13:28
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnStorTjorre
Samsung är ett fint märke, köpt kanske 7 stycken i mitt liv och alla lever fortfarande.
Jag har haft Samsungs Galaxymodeller sedan den första släpptes (2010?) och varit väldigt nöjd. Har en S24 Ultra idag.
Hela familjen har haft Samsung lika länge och det här är bara andra problemet på alla år på säkert 20-talet telefoner. Jag byter ungefär var 4e-5e år. Så det anser jag vara väldigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Batteriet är sannolikt kört. Ladda den helst inte alls, men framförallt inte utan uppsikt pga brandrisk. Lämna in och byt batteri (ca 700kr) eller köp ny telefon.
Låter ju trist.
Får se hur den beter sig ikväll när frugan kommer hem.
Men om den återgår till det normala bör det väl inte va några problem att köra vidare?
Citera
2025-10-02, 15:42
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Frugans S21 har fungerat utan problem sen den köptes ny vid typ 2022/2023.
Så idag dog den plötsligt medan hon använde Google Maps.
Kanske blev den för varm.
Några timmar senare gick den att börja ladda och starta, men den laddar nu väldigt långsamt. Efter ca 8 timmar har den nästan kommit upp i 50%
Får se hur den beter sig efter fulladdning i morgon.
Ett par timmar innan den dog var den fulladdad och maps var igång ca 1 timme.

Är det någon som varit med om liknande?
Kan detta va överhettning som tog död på den, men vad händer med laddningen nu?
Tror ni telefonen kommer att bli normal igen eller är den körd?

Kasta den där telefånen åt helvete. Det är såna som dig som ringer AB när de sitter med halva ansiktet avfrätt utav en sprängd telefon i nosen. - "Den har ju fungerat utmärkt, och sedan var det bara en stor smäll" säger Eva och pekar på resterna av sin Samsung S21.
Citera
2025-10-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Jag har haft Samsungs Galaxymodeller sedan den första släpptes (2010?) och varit väldigt nöjd. Har en S24 Ultra idag.
Hela familjen har haft Samsung lika länge och det här är bara andra problemet på alla år på säkert 20-talet telefoner. Jag byter ungefär var 4e-5e år. Så det anser jag vara väldigt bra.

Låter ju trist.
Får se hur den beter sig ikväll när frugan kommer hem.
Men om den återgår till det normala bör det väl inte va några problem att köra vidare?

Om den blir helt normal, kanske. Kika om det finns någon diagnos-funktion för batteriet i telefonen. Men ett batteri som är på slutspurten brukar bete sig precis som beskrivs. Laddar ur extremt snabbt. Blir varm. Laddar dåligt (eftersom batteriet laddar ur sig samtidigt). Tillför ni mer energi så riskerar batteriet att svälla och eventuellt fatta eld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in