Citat:
Ursprungligen postat av
Klosseklump
Det stämmer förstås samt ska respekteras och följas. I praktiken vet jag att ingen någonsin skulle upprätta en anmälan. Angående det praktiska: se bild vid länken här nedan. Används där två kablar för fas och nolla?
https://ibb.co/93GgkGPc
Det där är ett schema för ett högspänningsstängsel, såna som vanligtvis används som djurstängsel. Mitt är t.ex. på 10kV (10000 V). De använder i allmänhet marken som jord/nolla, och håller inte en konstant spänning utan skickar ut pulser. Men kopplar du in vanlig 220V i en tråd med en jord/nolla i marken så funkar det inte riktigt på samma sätt.
Ett djurstängsel är designat för att leverera smärtsamma (men ofarliga) stötar, 220V från ditt elsystem är till för att driva maskiner, lampor, etc. En stöt från 220V känns mindre (än 10 kV), men är enormt mycket farligare pga. att den är konstant (inte en puls som stängs av) och har betydligt högre ampere.
Så vill du hålla nån utanför är det bättre med det kraftigaste elaggregatet du hittar. Styrkan i stöten mäts i joule (mitt har 10, det håller också vildsvin på utsidan). Vill du försöka ta död på dem är det bättre med 220V. Men att spänna upp oskyddad eltråd med 220V är ett brott i sig, också fast du inte får kål på någon.