• 1
  • 2
2025-10-01, 23:09
Medlem
Klosseklumps avatar
Bor i hus en bra bit från tätbebyggda trakter och utan någon omedelbar granne. Har av olika skäl anledning att befara att personer som kan vara mycket farliga kommer göra försök att komma nära mitt hus. Vill förhindra detta och har kommit fram till att ett elstängsel löser uppgiften. Var först inställd på att använda utrustning som används på lantbruk, men har därefter bestämt mig för att använda samma el som jag använder i hushållet. Det blir alltså en rejäl kyss för den som vidrör detta elstängsel, vilket också är meningen. Nu kommer jag inte använda ett stängsel, utan en svart vajer som den som försöker beträda tomten och röra sig mot mitt hus måste vidröra. Och den kommer alltså vara kopplad till 220 volt från ett vanligt uttag. Nu till ett par av mina frågor: vad behöver jag göra för att undvika kortslutning och brand? Kan det till exempel gå snett vid regn? Säkring bör rimligen används, men hur stark? Börjar med dessa frågor och ser fram emot respons från personer med robust kunskap på området.
Senast redigerad av Klosseklump 2025-10-01 kl. 23:11.
Citera
2025-10-01, 23:15
Medlem
tnems avatar
Har du jordfelsbrytare så kommer den lösa ut.
Vad är det för vajer du skall ha, har inte sett någon svart vajer utan att det är isolering eller att den är målad?

Du kommer behöva två vajrar som man vidrör samtidigt, en för fas och en för nollan.

Bara ett påpekande, de är olagligt att gillra fällor, så skadar sig grannen så blir du skadeståndsskyldig till grannen, samt att du kommer få ett straff, antar att det är från dagsböter till fängelse.
Citera
2025-10-01, 23:21
Medlem
quts avatar
Du måste sätta upp varningsskyltar för elstängsel.
Citera
2025-10-01, 23:41
Medlem
Klosseklumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Bara ett påpekande, de är olagligt att gillra fällor, så skadar sig grannen så blir du skadeståndsskyldig till grannen, samt att du kommer få ett straff, antar att det är från dagsböter till fängelse.
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Du måste sätta upp varningsskyltar för elstängsel.
Det stämmer förstås samt ska respekteras och följas. I praktiken vet jag att ingen någonsin skulle upprätta en anmälan. Angående det praktiska: se bild vid länken här nedan. Används där två kablar för fas och nolla?

https://ibb.co/93GgkGPc
Citera
2025-10-01, 23:48
Medlem
Hoffmeastros avatar
Jag älskar tanken och kommer följa tråden, hoppas du får den hjälp du letar efter.
Citera
2025-10-02, 00:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klosseklump
Det stämmer förstås samt ska respekteras och följas. I praktiken vet jag att ingen någonsin skulle upprätta en anmälan. Angående det praktiska: se bild vid länken här nedan. Används där två kablar för fas och nolla?

https://ibb.co/93GgkGPc

Det där är ett schema för ett högspänningsstängsel, såna som vanligtvis används som djurstängsel. Mitt är t.ex. på 10kV (10000 V). De använder i allmänhet marken som jord/nolla, och håller inte en konstant spänning utan skickar ut pulser. Men kopplar du in vanlig 220V i en tråd med en jord/nolla i marken så funkar det inte riktigt på samma sätt.

Ett djurstängsel är designat för att leverera smärtsamma (men ofarliga) stötar, 220V från ditt elsystem är till för att driva maskiner, lampor, etc. En stöt från 220V känns mindre (än 10 kV), men är enormt mycket farligare pga. att den är konstant (inte en puls som stängs av) och har betydligt högre ampere.

Så vill du hålla nån utanför är det bättre med det kraftigaste elaggregatet du hittar. Styrkan i stöten mäts i joule (mitt har 10, det håller också vildsvin på utsidan). Vill du försöka ta död på dem är det bättre med 220V. Men att spänna upp oskyddad eltråd med 220V är ett brott i sig, också fast du inte får kål på någon.
Citera
2025-10-02, 00:12
Medlem
LupusLupuss avatar
Med 230V i vajern så krävs ett bra jordtag för att den drabbade ska få en pärla, så har vederbörande bra skor/stövlar på sig och eller handskar så händer inte mycket.

Personen behöver få kontakt med fas och nolla synkront så om du bygger ett stängsel bestående av flera vajrar med ca 20 cm mellanrum och med varannan fas -nolla så blir det mer korrekt.

Det är givetvis fullständigt olagligt då detta oavsett utformning med 230V potentiellt är en dödlig fälla och om du ertappas så åker du dit. Det finns inga skyltar som ändrar på det.
Är du verkligen beredd att orsaka ett dödsfall?
Till det kommer elsäkerhetsverket att ha synpunkter vid en upptäckt och du åker dit för en radda paragrafer där med som grädde på moset.

Sedan är det ju löjligt enkelt att klippa detta stängsel på några sekunder om man vet vad det är så något särskilt bra skydd blir det ju inte annat än för oskyldiga totalt oinsatta.

Som sagt en dålig idé och olagligt med eventuellt stora konsekvenser så tänk om..
Citera
2025-10-02, 03:13
Medlem
Klosseklumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
Med 230V i vajern så krävs ett bra jordtag [...]
I mycket konkret mening, så att jag kan ha nytta av rådet, vad avses med ”ett bra jordtag”?
Citera
2025-10-02, 03:17
Medlem
Klosseklumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad är det för vajer du skall ha, har inte sett någon svart vajer utan att det är isolering eller att den är målad?
Isolering skulle motverka syftet. Svart för att mindre lätt identifieras och undvikas, jämfört med silverfärgad/blank. Tänker mig denna sort:

https://ibb.co/svW2jFMb
Citera
2025-10-02, 03:41
Medlem
53....so whats avatar
Din bild visar ingen "vajer", möjligen en järntråd.

Sätter du upp en sådan utan speciella anordningar skulle jag tro att det är lätt att kortsluta den, sen går dina säkringar och skyddet är borta. har du koll på hur systemet skall se ut?
Citera
2025-10-02, 07:18
Medlem
tnems avatar
Citat:
Isolering skulle motverka syftet. Svart för att mindre lätt identifieras och undvikas, jämfört med silverfärgad/blank. Tänker mig denna sort:

https://ibb.co/svW2jFMb

Den på bilden verkar ha isolering.

Jag skrev inte tydlig att jag inte tror att du får tag på en svart vajer som inte ha någon typ av färg eller isolering.
Det jag menar att du inte fårtag på någon svart vajer som funkar för ditt syfte.
Citera
2025-10-02, 07:19
Medlem
tnems avatar
Citat:
I mycket konkret mening, så att jag kan ha nytta av rådet, vad avses med ”ett bra jordtag”?

Jag tror man i regel är tillräckligt isolera med hjälp av skor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in