2025-10-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Men dom kan ju faktiskt lufttanka....

https://www.youtube.com/watch?v=cpZx...&start_radio=1

Vilket ja också skrev i mitt inlägg. Har dock mycket svårt att tro att man flyger hit thailändska piloter som på sin första resa hem ska lufttanka planen.
Citera
2025-10-02, 11:05
Superkorkat jag vet men hade jag varit kund skulle jag nog har föredragit att svenska piloter körde ner planen åt mig och så fick piloterna ta reguljärflyget tillbaka till Sverige igen. Personligen gillar jag inte IKEA-varianten där man måste skruva i varje skruv själv. Förlåt, jag är inte helt allvarlig nu. Jag sätter stopp för mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Vilket ja också skrev i mitt inlägg. Har dock mycket svårt att tro att man flyger hit thailändska piloter som på sin första resa hem ska lufttanka planen.
Citera
2025-10-02, 11:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
När det har sålts Jas till dessa länder har jag svårt att tro att dom flyger planen till t e x Brasilien och Thailand, eller?

I ICA-kassar! ICA-Jerry är med och styr upp det hela...

Skämt åsido så är det väl inga problem att skicka dem i stora delar. Varför skulle de inte kunna flyga dem till Brasilien eller Thailand, menar du? Är bara att mellanlanda... Mest troligt skickar man dem i stora delar och monterar ihop dem på plats.
Citera
2025-10-02, 12:13
Medlem
Gripen till Brasilien har skickats kompletta på fartyg från Norrköpings hamn, med åtkomst till lastutrymmet igensvetsat.
Citera
2025-10-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Otroligt att man fick blädda ner så långt innan någon skrev båt. Folk verkar inte veta att stridsflyg inte kan flyga lika lång långa avstånd som stora plan utan att lufttanka. Vågar påstå alla plan skickas med båt om de inte är tex till Ungern.
Ungern har Donau. Det är pråmar som går där
Fartyg till Rumänien och eventuell omlastning.
Citera
2025-10-02, 20:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur gör man när Norge köper F-plan av USA?

Eller f.

De har faktiskt levererats i USA där Norge använt dem för träning. När de fått lite flygtimmar och alla småfel är fixade så har de flesta flugit med lufttanking till Norge via Grönland men även med fartyg.
Citera
2025-10-02, 23:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Det är hemligt hur viktig militär materiel transporteras. Att avslöja sådant är landsförräderi!
Citera
2025-10-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De har faktiskt levererats i USA där Norge använt dem för träning. När de fått lite flygtimmar och alla småfel är fixade så har de flesta flugit med lufttanking till Norge via Grönland men även med fartyg.
Bare tullprat.
Det var en periode 10 fly i USA som ble brukt for trening. Det var ingen rotasjon på disse flyene. Alle F-35A som er levert i Norge kommer direkte fra USA med amerikanske piloter, og det ble selvsagt brukt lufttankning. INGEN fly er levert på noen annen måte.
Citera
2025-10-07, 13:01
Medlem
Il.Malizias avatar
Om inte särskilda avtal finns där köparlandet vill skruva ihop grejerna själva så är väl en flygning det rimligaste sättet?

Ett ickearmerat/bestyckat jaktflygplan är ju egentligen ett vanligt flygplan. Bör inte vara något problem att stanna och tanka på några platser på vägen hos länder som inte är uttryckligt fiender till antingen Sverige eller köparlandet.
Citera
2025-10-07, 14:36
Medlem
Båt, och sen så lyfter planen i anslutning till hamnen i Brasilien. Borde vara smidigare att köra norra rutten som till och med enkel-propellerplan kör via island nordamerika karibien, men tydligen inte. Gripen måste ha jävligt kort range.
Citera
2025-10-07, 14:54
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Gripen-E fraktas på havet till Brasilien.

Om jag minns rätt så tror jag att man faktiskt historiskt har skickat plan till Thailand både via luften och havet.

Hur de nya planen E/F ska skickas är dock inte offentligt (om jag förstått det rätt) så det vet jag inte.

JAS flögs från Sverige till basen i Surat Thani i Thailand 2013.
Inte problemfritt. Dom drabbades av blixtnedslag och tvingades nödlanda i Port Blair och
ett av planen behövde reparera vingen.
Citera
2025-10-07, 14:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Båt, och sen så lyfter planen i anslutning till hamnen i Brasilien. Borde vara smidigare att köra norra rutten som till och med enkel-propellerplan kör via island nordamerika karibien, men tydligen inte. Gripen måste ha jävligt kort range.

Nej då. Gripen har 400 mil range. Som en Learjet. Flera har flugits över.
Dom som går på båt är inte flygdugliga, dom skall till fabriken för final assembly
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in