Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Exakt, när Brasilien skrev avtalet på deras JAS-plan så fick de i motköp en fabrik där man plockar ihop plan så Brasilien plockar helt enkelt ihop sina egna plan.
Delar tillverkas och köps in i ex SAAB i Linköping och sen packas det i lådor och skickas till Brasilien.
Tanken är att Embraer i Brasilien ska bygga ihop 15 av de 36 planen de beställt, men de har inte byggt något än. Det första planet de ska plocka ihop är tänkt att levereras senare i år. Hittills har de fått 10 plan färdigbyggda av Saab.

Egentligen skulle alla 36 ha levererats för länge sen enligt den ursprungliga beställningen men Brasilien har kapat i sin budget och inte betalat för leverans för mer än typ ett plan om året i snitt så nu ska de sista levereras 2032, om det inte blir ytterligare förseningar...
Citera
2025-10-02, 00:50
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Tanken är att Embraer i Brasilien ska bygga ihop 15 av de 36 planen de beställt, men de har inte byggt något än. Det första planet de ska plocka ihop är tänkt att levereras senare i år. Hittills har de fått 10 plan färdigbyggda av Saab.

Egentligen skulle alla 36 ha levererats för länge sen enligt den ursprungliga beställningen men Brasilien har kapat i sin budget och inte betalat för leverans för mer än typ ett plan om året i snitt så nu ska de sista levereras 2032, om det inte blir ytterligare förseningar...

Så notan blev 36miljarder SEK? Inräknat transport o montering?
Citera
2025-10-02, 05:32
Medlem
De skickas som ”julpost” i de röda postlådorna. Med ett julfrimärke.

Nä. Som tidigare skrivits: nedmontering, paketering, sedan flyg- eller sjöfrakt. Och på plats återmontering.

Men enligt ChatGPT, när det gäller JAS som såldes till Thailand (år 2011) så flögs de själva ner i etapper.
Citera
2025-10-02, 05:48
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Dom bygger om dom till ubåtar o kör dom i vattnet tror jag !!! Eller plockar ner dom i små paket o skickar dom med post mord! !! Nä så klart dom flygs dit dom är ju ett flygande plan!!!

Nej nej de har ju hjul för bövelen. Bara att tuta och köra. Ibland kör de på bakhjulen för att styla om det går förbi nån snygg brud.

Nä men seriöst har jag sett de transporteras via fartyg ibland eller så flyger man skiten.
Citera
2025-10-02, 06:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo

Jo, också hört om detta men som jag förstår det så beror det mer på problem i Brasilien än problem i linköping.
Citera
2025-10-02, 07:32
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N01BA02
Till Brasilien gick de första på båt. Delvis taxade till hamnen. Plan byggs på plats också.

Jag har för mig att jag sett bilder på just dom.
Smått isärplockade, utan vingar osv.
Citera
2025-10-02, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Tror jag med, lastbil å båt, har sett helikoptrar transporteras så här i sverige, två på varje tradare med presenning över.
Citera
2025-10-02, 08:10
Medlem
Hur gör man när Norge köper F-plan av USA?

Eller f.
Citera
2025-10-02, 08:15
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Kan det vara att dom sätter en Thailändare i, å han får flyga hem själv?

Förresten, vad är Jas?

Gissar att du menar JAS.

Tror han menar Gripen...
Citera
2025-10-02, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade

Gripen inte ens isärplockade.
Citera
2025-10-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Troligare att de transporteras med fartyg...

Otroligt att man fick blädda ner så långt innan någon skrev båt. Folk verkar inte veta att stridsflyg inte kan flyga lika lång långa avstånd som stora plan utan att lufttanka. Vågar påstå alla plan skickas med båt om de inte är tex till Ungern.
Citera
2025-10-02, 10:52
Men dom kan ju faktiskt lufttanka....

https://www.youtube.com/watch?v=cpZxDBXt6Qs&list=RDcpZxDBXt6Qs&start_radio =1

Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Otroligt att man fick blädda ner så långt innan någon skrev båt. Folk verkar inte veta att stridsflyg inte kan flyga lika lång långa avstånd som stora plan utan att lufttanka. Vågar påstå alla plan skickas med båt om de inte är tex till Ungern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in