2025-10-01, 13:49
Medlem
En vakt sparkade och slog en häktad, han fick sparken och är nu åtalad för misshandel. Utifrån det jag läser i artikeln så var det ett slagsmål mellan den intagne och vakten, men där vakten slog först. Är det bara jag eller blir övervåld mot intagna allt vanligare? Tycker mig läsa om det ganska ofta. Beror det ökade övervåldet på att kraven för att få jobba i fängelse och häkte har sänkts?

https://www.kriminalvardsmagasinet.s...ntagen-atalas/
Citera
2025-10-01, 13:52
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Babbe vs babbe?
Citera
2025-10-01, 13:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
En vakt sparkade och slog en häktad, han fick sparken och är nu åtalad för misshandel. Utifrån det jag läser i artikeln så var det ett slagsmål mellan den intagne och vakten, men där vakten slog först. Är det bara jag eller blir övervåld mot intagna allt vanligare? Tycker mig läsa om det ganska ofta. Beror det ökade övervåldet på att kraven för att få jobba i fängelse och häkte har sänkts?

https://www.kriminalvardsmagasinet.s...ntagen-atalas/

Mycket blattar antagligen, både bland personal och intagna, därav det ökade våldet. Låg impulskontroll och lättkränkthet hämtat från Mellanöstern.

En del av vakterna kan säkert själva inte stå jättelångt borta från gängkriminaliteten, speciellt i Malmö.
Citera
2025-10-01, 17:48
Medlem
Häftig ordväxling, men står inget om vad som sägs. Ord kan ju vara väldigt mycket och olika. Allt från att man är allmänt trotsig, uppkäftig och använder svordomar till att man hotar med knulla ens morsa, fru eller dotter eller säger jag vet var du bor.

Iallafall som fångarna beter sig så är jag inte förvånad om vakterna har svårt att låta bli slå ihjäl dem.

Nä, men skämt åsido. Detta och så många andra anledningar är orsaken till att jag förespråkar automatiska fängelser där kontakt mellan fångar och fångvaktare är på ett minimum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in