• 1
  • 2
2025-10-01, 11:29
Medlem
Danska Thansen och finska motonet ska försöka slå sig in på svenska marknaden.
Blir tufft för "högpriskedjorna" Mekonomen och Autodelar.
Även LIDL har kapat åt sig en del av marknaden för biltillbehör - mest säsongsbetonade - men till verkligt konkurrenskraftiga priser.
Jämför LIDLs priser på motoroljor, batteriladdare, starthjälp, batteridrivna "muttermaskiner" m m och tillfälliga erbjudanden.

Några här som handlat hos Thansen och motonet och vill uttala sig om pris i förhållande till bl a kvalitet?
Citera
2025-10-01, 11:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Danska Thansen och finska motonet ska försöka slå sig in på svenska marknaden.
Blir tufft för "högpriskedjorna" Mekonomen och Autodelar.
Även LIDL har kapat åt sig en del av marknaden för biltillbehör - mest säsongsbetonade - men till verkligt konkurrenskraftiga priser.
Jämför LIDLs priser på motoroljor, batteriladdare, starthjälp, batteridrivna "muttermaskiner" m m och tillfälliga erbjudanden.

Några här som handlat hos Thansen och motonet och vill uttala sig om pris i förhållande till bl a kvalitet?
Jag har handlat både på Thansen, BIltema, Mekonomen och flera andra ställen som säljer bildelar mm.
Thansen har ingen chans mot Biltema.
Varit några gånger på Thansen då de haft kampanj på vissa saker.
Sällan många i butiken.
Tror inte Thansen finns kvar så länge.
Citera
2025-10-01, 11:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har handlat både på Thansen, BIltema, Mekonomen och flera andra ställen som säljer bildelar mm.
Thansen har ingen chans mot Biltema.
Varit några gånger på Thansen då de haft kampanj på vissa saker.
Sällan många i butiken.
Tror inte Thansen finns kvar så länge.

Thansen är dock mycket billigare på en hel del grejer, men butikerna är inte så stora. Biltema har dock sämre sortiment och 99% av det som finns i butiken är skit som man inte är intresserad av.
Citera
2025-10-01, 11:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Thansen är dock mycket billigare på en hel del grejer, men butikerna är inte så stora. Biltema har dock sämre sortiment och 99% av det som finns i butiken är skit som man inte är intresserad av.
Nja håller inte med.
Biltema har bra motorolja.
Massa rätt så bra bilvårdsprodukter som duger till de flesta.
Köpt många presenningar där. Funkar bra.
Rätt så bra VVS produkter.
Många produkter är bra originaldelar men som måste märkas med "Biltema", brandas kallas sådant.
T-sprit, aceton och en del annat är också bra.
Men det finns mindre bra saker där också.
Verktyg finns både bra och dåligt.
Verktygstavlor med krokar är mycket bra.

Thansen klarar sig dåligt mot köp på nätet, typ Autodock.
Mekonomen är svindyra med reservdelar. Bra sortiment med bilvårdsprodukter.
Citera
2025-10-01, 13:40
Medlem
zoombos avatar
Frågan är retorisk. Biltemas fokus är inte längre bildelar utan en massa annat jox - på gott och ont. Motonet går lite i samma hjulspår men det mesta man säljer är från redan kända märken, inte deras eget. Tycker rent generellt att dom är rätt dyra ändå, undantaget kampanjvaror och vissa kemikalier med deras eget märke.
Thansen har jag inte inom räckhåll men dom verkar prisvärda på mycket och en sak sticker ut: låga fraktpriser även på skrymmande saker typ avgassystem om man beställer den vägen.
Dyronomen och andra liknande kedjor betackar jag mig om det inte är riktigt akut, 3-4 ggr högre pris än nätbutiker. En poäng har dom dock: riktigt snabba leveranser (om inte speditören inom Sverige schabblar).
Skruvat, MrAuto m fl. Kan vara ett alternativ men är oftast dyrare än nätbutikerna utomlands.
Autodoc: stooort utbud, bra priser men ofta lång leveranstid, dyr frakt om det är större saker, krånglig support och reklamation. Ibland får man inte heller det märke man har beställt utan man har bytt till ett annat.
Trodo. Där handlar jag. Snabba leveranser, bra priser även på frakt, hyfsat utbud, bra returmöjligheter och support.
Lidl är en matbutik men kan ibland tänkas ha både verktyg och vissa saker till en bil men det kommer och går så det är inget att direkt räkna med tycker jag.
Citera
2025-10-01, 14:33
Medlem
Graavargs avatar
Det som är litet intressant är att alla tre bolagen är privatägda, i princip "singelägda" (dvs. aktierna ägas av en släkt eller familj).

Biltema grundades 1963 (i Sverige), Motonet 1990 (i Finland) och Thansen 1991 (i Danmark). Motonet var från början ett bilinriktat företag (de har fortsättningvis egna reservdelslager, och t.o.m. verkstad), Thansen var ett postorderföretag inriktat på mopeder, sen blev det mobiltelefoner och från 2003 också bilutrustning.

Inga duvungar alltså, och inga "riskkapitalbolag". Det som kan tyckas litet underligt är att både Thansen och Motonet gett sig in på den svenska marknaden, men om jag kommer rätt ihåg så ökar Thansens omsättning rätt snabbt i Sverige medan den stannat av i Danmark så det var kanske rätt beslut. Motonet verkar vara mera inriktad på att öka den geografiska utbredning med ett nytt varuhus i taget, och den ökningen sker numera bara i Sverige.

Om man bara fokuserar på bildelar och biltillbehör så skulle jag ranka Motonet först, följt av Biltema och med Thansen en god bit efter. Men då är det mer utbud och kvalitet än pris jag går efter.
Citera
2025-10-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Har handlat lite grejor men inget bilrelaterat.
Är förhållandevis små butiker jämfört med Biltema (vet inte om de har mer "över disk").

De saker jag köpt har varit helt ok.
Citera
2025-10-02, 00:44
Medlem
Efter motonet kom har ja aldrig varit på biltema igen! Motonet är sjukt trevlig affär o har inte enbart skräp som biltema! Även fiskeavdelningen är imponerande på motonet för gemeneman
Citera
2025-10-02, 01:23
Medlem
Hegamons avatar
Thansen är litet och har få anställda och få kunder. Biltema har X10 flera anställda och X10 flera kunder. Svårt säga, men jag är tveksam till att Thansen finns kvar så länge. Det är ofta ganska tomt i deras butik i stan.
Citera
2025-10-02, 02:05
Medlem
Aldrig hört talas om Thansen, men sen är jag ingen stor shoppare.
Kan man glida in på Thansen och köpa ett bromsok till en gammal Volvo?
Citera
2025-10-02, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalaka
Efter motonet kom har ja aldrig varit på biltema igen! Motonet är sjukt trevlig affär o har inte enbart skräp som biltema! Även fiskeavdelningen är imponerande på motonet för gemeneman

Jävligt drygt med folk som dig som ska påstå att allt Biltema säljer bara skulle vara skräp. Det visar bara att du inte har en aning om vad du babblar om utan enbart bräker ur dig nåt subjektivt utan minsta seriösa fakta.

Biltema skulle aldrig överlevt och blivit så stora som de är om all de säljer bara skulle vara skräp, förstår du inte en så enkel sak…?

Jag har handlat på Biltema i 30 eller så och har sällan blivit missnöjd med produkterna eller inte ansett de prisvärda. Detta gäller allt från verktyg, bildelar, bilvårdsprodukter, fritidsprodukter, kläder etc etc.
Ofta finns varan i olika prisklasser så de som mest ser till priset kan välja vad de vill ha, och de som vill ha högre kvalitet kan välja det och fortfarande landa på ett konkurrenskraftigt pris jämfört med att handla på andra ställen.
Citera
2025-10-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det som är litet intressant är att alla tre bolagen är privatägda, i princip "singelägda" (dvs. aktierna ägas av en släkt eller familj).

Biltema grundades 1963 (i Sverige), Motonet 1990 (i Finland) och Thansen 1991 (i Danmark). Motonet var från början ett bilinriktat företag (de har fortsättningvis egna reservdelslager, och t.o.m. verkstad), Thansen var ett postorderföretag inriktat på mopeder, sen blev det mobiltelefoner och från 2003 också bilutrustning.

Inga duvungar alltså, och inga "riskkapitalbolag". Det som kan tyckas litet underligt är att både Thansen och Motonet gett sig in på den svenska marknaden, men om jag kommer rätt ihåg så ökar Thansens omsättning rätt snabbt i Sverige medan den stannat av i Danmark så det var kanske rätt beslut. Motonet verkar vara mera inriktad på att öka den geografiska utbredning med ett nytt varuhus i taget, och den ökningen sker numera bara i Sverige.

Om man bara fokuserar på bildelar och biltillbehör så skulle jag ranka Motonet först, följt av Biltema och med Thansen en god bit efter. Men då är det mer utbud och kvalitet än pris jag går efter.
Hur skulle du ranka saligen insomnade MICRO - som jag handlade mycket hos?
Bättre än Mekonomen och Autodelar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in