2025-10-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
norge är ett normalt land med friska politiker och frisk befolkning. Sverige är ett mongo land där viktigaste fråga för våra förrädare till ledare är vem som kan ge bort flest miljarder till ukraina. Vi går alltså till val på det medan Norge tittar på Sverige och säger: vi kommer aldrig bli ett rövhål land som dom där idioterna
Sant.
Citera
2025-10-01, 17:16
Medlem
Svenska regeringen vill inte vi skall ha billig el, om priset skulle halveras höjer de skatten istället.
Citera
2025-10-01, 17:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Vad betalar Facebook i skatt för sin energi per kwh?

Hur många jobbar i deras datacenter?

Varför gjorde sossarna så?

Alla vet att Mogge gjorde en deal för sossarnas räkning.
Antar att allt är trippelhemlistämplat.

Men techjättarna har börjat be om ursäkt. I U.S så medger de att de censurerat och skuggat på order av Joe Biden og Autopen. Vi kan utgå ifrån att det samma gäller här.
Citera
2025-10-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Svenskarna har röstat på S og MP.
De levererade vad de lovat (nedlagd kärnkraft samt olönsamma vindkraftverk).

Nu måste svensken bli vuxen o ta konsekvenserna.
Ja du har en poäng.
Man skyller på politikerna i det här fallet , men det är ju faktiskt folk som röstat för detta.
Citera
2025-10-01, 17:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är du dum på riktigt eller?
Sparar man inte på elen så blir det dyrt på grund av kostnader för elnät och energiskatter

Jag sparar rejält på elen och kör en villa på 180 kvadrat på 12 000 kWh/år och för detta betalar jag nu ca 20 000 kr/år tack vare jag har fastprisavtal på 58 öre/kWh.
När avtalet tar slut kommer det hamna på det dubbla så varför ska jag betala mer bara för idioter i EU avvecklat kärnkraft och driver upp priserna vansinnigt.

Tycker du jag ska sänka innetemperaturen till 16 grader för att betala svinmycket till elbolagen?

Men du som är så duktig, att du inte går in till riksdagsfolket och berättar att du har lösningen.
Aha det var egoisten i dig som talade. Prova jordvärme och gör en insats för det svenska elpriset (med sänkt användning) istället för att rulla tummarna, öka priset för oss andra som inte slösar, och hoppas på mer i bidrag.
Citera
2025-10-01, 17:26
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Svenska regeringen vill inte vi skall ha billig el, om priset skulle halveras höjer de skatten istället.
Det stämmer ju inte för fem öre. Regeringen har precis sänkt elskatten och satt ett pristak. De som höjer är ju S+MP.
https://www.vattenfall.se/fokus/tips...nytt-prisstod/
Citera
2025-10-01, 17:26
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Det är Norge! Ett fint och bra land! Mitt andra land. Jag har lekt med tanken i över tio år att flytta dit! Sverige är ett idiotland där närmast ingenting fungerar! Jag önskar att jag föddes i Norge istället för Sverige!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-10-01 kl. 17:30.
Citera
2025-10-01, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Borde vi också införa detta? Alltså en gräns på ex.vis 40 öre/kW?
Absolut bör vi matcha norrmännen, alltså en gräns på 40 öre/kW!
Citera
2025-10-01, 17:32
Medlem
blobben!!!s avatar
Klipp kabeln till Norge så är allt räddat. Norrmännen har nämligen skitit i att bygga egna kablar, utan använder de redan överbelastade kablarna i Sverige för att skicka sin el från norr till syd. Låt Oslo slockna i några dagar så får vi se om de inte ändrar sitt tonläge efter det.
Citera
2025-10-01, 17:38
Medlem
Dumt att Svenskarna i bryssel lovat sälja el till Tyskland. Där har vi huvud problemet.

Sedan är det väl bara att starta upp Barsebäck, så det blir vettigt och enhetligt pris i hela landet.
Citera
2025-10-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det stämmer ju inte för fem öre. Regeringen har precis sänkt elskatten och satt ett pristak. De som höjer är ju S+MP.
https://www.vattenfall.se/fokus/tips...nytt-prisstod/
Pristaket är ju skyhögt.
Citera
2025-10-01, 17:45
Medlem
Har Norge massvis av skatter som Sverige som också tillkommer, eller är 40 öre/kWh den faktiska summan som betalas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in