Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Du bör nog räkna med att de muslimska terroristerna i Hamas inte kommer gå med på någon fredsplan. De har sagt hela tiden att de aldrig kommer gå med på en fredsplan och att deras enda mål är att utplåna judarna.
Så givetvis kommer det att bli en eskalering. Förmodligen därför som Trump så synligt har skickat massa vapenskrammel den vägen nu. Trump vill visa att han gör sig redo för att slå ut Iran, Yemen och terroristerna i Hamas en gång för alla. Ihop med Israel. För att få stopp på hatet och mördandet av judar.
Självklart kommer araberna och judarna att leva som bröder sida vid sida i framtiden. Israel är sekulariserat och nu när Gaza blir sekulariserat så kommer det om några generationer vara två sekulariserade folk som mixar med varandra och blir kära över gränserna. I skolan kommer de få lära sig om historian och bara skaka på huvudet åt eländet och fråga sig hur fan kunde de låta religiösa galna muslimer hålla på med sin folkutrotning?
Läste de två första styckena. OK. När jag började läsa det tredje stycket tänkte jag att det är ironi men icke.
Själv tror jag att du har helt fel. Det kommer inte att gå efter bara en generation eller två. Minnena lever kvar och förs vidare inom familjen och släkten länge. Det finns många exempel på gamla oförrätter som levt kvar lääänge. En variant är släktfejder som t.ex. vendettorna i Syditalien där det uppstod långvariga blodshämnder mellan släkter som en del av hederskulturen. De kunde börja med t.ex.
en tvist om mark och gick sedan i arv till barn och barnbarn. Sådana motsättningar finns det säkert gott om i Palestina också. Jag har inte forskat i just detta men det verkar ju högst sannolikt.
På det
nationella planet när det gäller Palestina finns det ju gott om historiska minnen och berättelser som förs vidare genom familjer, skolor och politiska rörelser, vilket gör dem till en levande del av den pågående Palestinakonflikten.
Gamla etniska och nationella motsättningar lever faktisk kvar i Europa också:
Kosovo – Serbien: Fortsatta spänningar kring Kosovos självständighet, särskilt i områden med serbisk minoritet.
Bosnien och Hercegovina: Djupa motsättningar mellan bosniaker, kroater och serber, med återkommande politiska kriser.
Nordirland: Lågintensiva spänningar mellan unionister (protestanter) och republikaner (katoliker), ibland oroligheter kopplade till Brexit.
Katalonien (Spanien): Självständighetsfrågan skapar konflikt mellan katalanska nationalister och centralregeringen i Madrid.
Nagorno-Karabach (Armenien–Azerbajdzjan): Nyligen förvärrad konflikt med etnisk dimension mellan armenier och azerbajdzjaner.
Cypern: Fortsatt delning mellan grekcyprioter och turkcyprioter, utan permanent lösning.
Ungern och romska minoriteten: Spänningar mellan majoritetsbefolkning och romer, liksom mellan ungerska minoriteter och grannländer.