Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-09-30, 18:30
Medlem
En av grejerna som jag tyckte blev så himla bra, var att man hade handsprit tillgänglig överallt. Vart man än gick, så fanns det handsprit. I butiker, restauranger m.m.

Jag besökte min lokala bibliotek på eftermiddagen och där hade man tagit bort handspriten.

Även på många fler ställen, så finns inte handsprit längre. Man har tagit bort hela ''stolpen'' där handspriten låg fint och det var bara lägga fram handen, så kom det tillräckligt mycket för att kunna gnugga och sprida det runt båda sina händer.

Det var ju väldigt bra!

Dessutom så har ju Covid-19 kommit tillbaka och alla blir förkylda och sjuka samtidigt.

Varför ta bort något så bra?

Vad är anledningen?

Har man tagit bort den hos er, överallt också?
Citera
2025-09-30, 18:34
Medlem
Vansterpartiets avatar
För att det kostar pengar och tid att underhålla stolpen. Förkylningar likt covid har funnits i alla tider, vill du ha handsprit kan du bära på en flaska själv.
Citera
2025-09-30, 18:38
Medlem
Jag var till Sibylla för någon dag sen och köpte en burgarmeny.
Letade efter handsprit men fanns ingen där. Där hade det ju varit bra om det fanns.
Men gick och tvättade händerna med tvål och vatten.
Citera
2025-09-30, 18:42
Medlem
Molekyl3ns avatar
Inget krav längre, men butikerna vinner tydligen fårens godhetsknarkande guldmedalj i att ha en apparat synlig, även om den har varit tömd och slut på innehåll det närmsta året, ty så är gången...

En billig klapp på axeln -till ingen nytta.
Citera
2025-09-30, 18:47
Medlem
Därför att SARS-CoV-2 är luftburet och anmodan att tvätta händerna och inte använda effektiva andningskydd handlade om att FHM ville ha full fart på smittspridningen. Det är mer effektivt om du själv köper andningsskydd och bär när du går in på bibliotek, apotek, mataffärer mm så skyddar du dig mot att smittas av luftburna virus. Vi är inne på våg 8 nu av SARS-CoV-2 och snart uppe i 30 000 döda svenskar. Handsprit skyddar dig inte.

Biblioteken har nog inte råd att tillhandahålla handsprit i alla evighet.
Citera
2025-09-30, 19:52
Medlem
IanMcEwans avatar
Det är ju en kostnadspost precis som allt annat.

Funkar lika bra att ha med sig våtservetter. Handsprit behövs egentligen bara i vården och i viss mån restaurangmiljöer för att säkerställa att alla bakterier är döda.
Citera
2025-09-30, 20:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det är inte nyttigt att sprita händerna heller utan vi behöver lite bakterier och skit runt omkring oss.
Covid blev lite av en idioti då mycket av det egentligen var en lite värre influensa.
Citera
2025-09-30, 20:51
Medlem
exoticspices avatar
Det är skönt att det är borta. Fanns alltid folk som stod och skvätte handsprit när är de stod och gick i butiker och gnodde in det.

Skönt också att slippa lukten som spred sig.

Bara för att det fanns tillgängligt skulle det användas som att visa vad duktiga alla var.

Det går alldeles utmärkt att tvätta händerna med tvål och vatten när du kommer hem. Använd en nagelborste också så blir händerna riktigt rena.
Senast redigerad av exoticspice 2025-09-30 kl. 20:54.
Citera
2025-10-01, 00:34
Medlem
auruns avatar
Tycker jag fortfarande ser det överallt faktiskt.
Citera
2025-10-01, 04:46
Medlem
olasvenssons avatar
Ungdomar dricker väl handsprit.
Citera
2025-10-01, 06:07
Medlem
Majasmokers avatar
Har nyligen varit i Danmark & där har de kvar det på en mängd ställen. Jag hade förståelse i början när vi inte riktigt visste men nu ser jag ingen anledning till att skattebetalarna eller företag ska stå för en massa handsprit. Varför då? Olika sjukdomar har alltid & kommer alltid att finnas i våra liv. Ibland kommer en ny variant & en massa dör. Det kommer inte handsprit att hjälpa mot.

Tvätta händerna med tvål & vatten & lär dig att inte hålla på med händerna i ansiktet, ögon, näsa när du är ute på stan.
Citera
2025-10-01, 06:16
Medlem
Merwinnas avatar
På mitt lokala bibliotek finns handspriten kvar i alla fall. Tänkte på det senast igår när jag var där och lämnade och lånade, man gör ju det själv numera vid en maskin med en pekskärm. Det är många människor som rör vid den pekskärmen varje dag, så det är ju jättebra att det finns handsprit som man kan ta efteråt! Det fanns även på sjukhuset när jag var där för ett par, tre veckor sedan, vid en liknande pekskärm där man knappade in sitt personnummer för att anmäla sitt besök.

OK kanske mer självklart att det finns handsprit på ett sjukhus än på ett bibliotek, men det är ju ändå en väldigt liten kostnad för samhället i förhållande till att folk blir smittade med något, sjukskrivna, kanske måste gå till läkare, äta subventionerat penicillin...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in