2025-09-30, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kan man i princip skita helt i vikt och BMI? Och istället fokusera på midjemåttet?

94 cm verkar för övrigt svårt att ta sig ner till.

Så här skriver de på 1777:

Ju högre mått du har runt midjan, desto större är risken för att du får en sjukdom på grund av din övervikt. Det gäller nästan helt oberoende av hur lång du är.

Risken för sjukdomar ökar redan vid ett midjemått på 80 centimeter eller mer för kvinnor och 94 centimeter eller mer för män. Risken ökar om du har ett BMI över 25,0.

Ett midjemått på 88 centimeter eller mer hos kvinnor och 102 centimeter eller mer hos män ökar risken ännu mer för till exempel hjärt-kärlsjukdomar.

https://www.1177.se/Stockholm/liv--h...r-du-din-vikt/
Många som tränar, t.ex styrka, hockey skulle enl. BMI klassas som feta. Inte ovanlig att någon på 180 cm väger > 100 kg
Citera
2025-09-30, 23:07
Medlem
Moondooms avatar
Något att fundera över gällande BMI är om det avser något som helst som har med fett(procent) att göra eller om det helt enkelt är så att kroppen behöver jobba jävligt hårt för att pumpa runt vätskorna oavsett hur jävla lean man är. Det kanske tar på pumpen att väga 130 på 190, även om man är rippad. S.a.s…
Citera
2025-10-01, 03:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur funkar detta då, är det just att fettet sitter runt midjan som är farligt, eller är det måttet ett mått på det allmänna läget i kroppen? I det första fallet skulle man ju kunna fettsuga magen för att minska risken, i det andra fallet så hjälper det inte (eller kanske lite?). Vad gäller?
Det är det viscerala fettet som ligger i buken runt organen som är farligt. Jag tänker att det inte går att fettsuga bort?
Citera
2025-10-01, 03:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är det viscerala fettet som ligger i buken runt organen som är farligt. Jag tänker att det inte går att fettsuga bort?

Och en stor mage är alltså en säker indikator på att det finns mycket fett runt de inre organen också? Jag har annars hört tvärtom, att folk kan vara smala men ändå ha mycket fett där. Det kanske är olika i och för sig.
Citera
2025-10-01, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Muskler är ju ännu tyngre än fett.

Alla personer där man kan se en 6-pack, som Zlatan, [är ultratränade med ett absolut minimum av fett.
Vilket inte är speciellt hälsosamt. Att ha sexpack innebär att de har ett minimum av fett på kroppen och är snarare undernärda. Så såg ingen ut innan det blev ett mode. Inte ens de mest tränade.

Tror också att midjemåttet är ett bra mätverktyg, dock individuellt, då BMI inte tar hänsyn till att muskler väger mer än fett.
Citera
2025-10-01, 09:16
Medlem
Citat:
Det tror jag absolut de gör. 1177 refererar BMI för att bedöma övervikt:

https://www.1177.se/Stockholm/liv--h...r-du-din-vikt/

Ja men herregud, har du själv provat nåt sånt?

"Här är en våg som visar ditt BMI!".

Sats hade en sån ute i ett köpcentrum där det stod två hurtiga säljare. Jag provade den.
Hade ett BMI på strax under 23 vilket är övervikt. Hur är det på riktigt?

1dryga 180 cm lång och 76 kg med dryga 9% kroppsfett. Tycker du att BMI stämmer?

Hur ska en skala med längd och vikt avgöra hur din vikt är fördelad? En skala på papper. Sinnessjukt
Citera
2025-10-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vilket inte är speciellt hälsosamt. Att ha sexpack innebär att de har ett minimum av fett på kroppen och är snarare undernärda. Så såg ingen ut innan det blev ett mode. Inte ens de mest tränade.

Tror också att midjemåttet är ett bra mätverktyg, dock individuellt, då BMI inte tar hänsyn till att muskler väger mer än fett.

Stämmer inte alls. Du kan ligga på 10% och lite mer än så. Upp mot 14, kanske 15% och ha synliga magrutor. Optimalt kroppsfett. Sen finns det definition av toning på det.

Ohälsosamt då är du nere runt strax över 5-6% över en längre tid.
Citera
2025-10-01, 09:20
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hade ett BMI på strax under 23 vilket är övervikt. Hur är det på riktigt?

Det är det inte.

< 18.5: undervikt
18.5–25: normalvikt
25–30: övervikt
> 30 fetma

För asiater gäller andra mått:

18.5–23: normalvikt
23–27.5: övervikt
Citera
2025-10-01, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Det är det inte.

< 18.5: undervikt
18.5–25: normalvikt
25–30: övervikt
> 30 fetma

För asiater gäller andra mått:

18.5–23: normalvikt
23–27.5: övervikt

Kanske i dagens Sverige där folk blir fetare och fetare och vården tycker att det är helt normalt att ha 24 i bmi på deras skala. Nej, man är fet då. Man har med all sannolikhet en för stor midja.

Jag personligen ser stor skillnad när jag är runt 15%. hade jag haft 24 hade jag nog rullat fram
Citera
2025-10-01, 09:27
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Kanske i dagens Sverige där folk blir fetare och fetare och vården tycker att det är helt normalt att ha 24 i bmi på deras skala. Nej, man är fet då. Man har med all sannolikhet en för stor midja.

Jag personligen ser stor skillnad när jag är runt 15%. hade jag haft 24 hade jag nog rullat fram

Man måste skilja på hälsa och preferenser.

Smäckra och i övrigt hälsosamma K-pop-artister med 16.5 i BMI är extremt vckra, men ouppnåeliga ideal för de flesta.
Citera
2025-10-01, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Man måste skilja på hälsa och preferenser.

Smäckra och i övrigt hälsosamma K-pop-artister med 16.5 i BMI är extremt vckra, men ouppnåeliga ideal för de flesta.

Och man måste också förstå att man inte kan mäta något med BMI
Citera
2025-10-01, 09:29
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Och man måste också förstå att man inte kan mäta något med BMI

Det är ett grovt mått som funkar för 99% av befolkningen. Midja/längd är ett bättre. Alla kan inte gå på magnetröntgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in