https://www.svd.se/a/Q7L9PQ/for-dyrt...r-in-manniskor
Citat:
Publicerad 2024-01-06
Allt fler svenskar, framför allt kvinnor, tvingas av ekonomiska skäl att stanna kvar i sina relationer. Flera undersökningar vittnar om att många inte har råd att bryta sig loss. – Vi ser överlag att ekonomiskt tuffa tider låser in människor, säger psykogen Siri Helle.
Under 2023 har rapporterna duggat tätt om svårigheterna för framför allt kvinnor att bryta upp. Närmare tre av fem kvinnor är osäkra på om de kan leva ett gott liv om de separerar, lika många skulle inte ha råd med nuvarande bostad vid en skilsmässa och i landets 25 största kommuner skulle varken medianinkomstmannen eller -kvinnan med två barn ha råd att köpa en trea.
TS: Känner ni någon som levt/lever i gift äktenskap, eller samboförhållande, mot sin vilja?
Jag kan börja med ett exempel. Träffade min gamla mattelärare och berättade om hur livet gått för mig. Berättade om den destruktiva relationen jag levde i, med mitt ex, som jag har barn med.
Nämnde för honom att jag aldrig kommer gifta mig eftersom många i dagens Sverige har stannat ofrivilligt kvar i deras respektive äktenskap på grund av ekonomiska skäl. Han började skratta och sa: "Det är faktiskt sant. Jag själv lever i en sån situation".
Hur är det mer er här på Flashback? Är ni själva i någon jobbig sits, eller känner ni någon som är i ekonomisk tvångsäktenskap?