2025-10-06, 22:53
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man har extremt lång avskrivnings tid på en byggnad, det handlar inte om så stor belopp per år.

Vad jag däremot förhandla till med skatteverket var energin, fastigheten har bara en mätare, skatteverket lät mig dra en faktura per år för energikostnaden, givetvis valde jag jan-mars fakturan som är den dyraste fakturan Umeå energi skicka, inte ens revisor kunde tro detta var sant, då fakturan även betalar hela privata boendets energi detta kvartal.

Så nu har du ett avdrag som utgör att man betalar mindre och drar av mer än vad man betalat, då industridelen inte har fullvärme under vintern, bara en mindre del som värmdes, dvs största delen är privata husets energiförbrukning, så visst kan skatteverket vara flexibel.

Det är ingen som betala en revisor mer än själva VD:en om inte revisorn gör underverk för företaget, det förstår alla, det skulle vara billigare o ha några heltidsanställda revisor om det skulle vara så enkelt att göra en revision.
Det där med elavgicten för industrifastigheten kan inte vara rätt. Antingen har du eller skatteverket missförstått, eller båda två.
Det rätta hade varit att utgått från husets förbrukning och låtit det blir.eget uttag, och all övrig elanvändning gå på firman. Det är inte säkert att du hade förlorat på den metoden heller, och den hade varit rmen rak och bra metod.
Citera
2025-10-07, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det där med elavgicten för industrifastigheten kan inte vara rätt. Antingen har du eller skatteverket missförstått, eller båda två.
Det rätta hade varit att utgått från husets förbrukning och låtit det blir.eget uttag, och all övrig elanvändning gå på firman. Det är inte säkert att du hade förlorat på den metoden heller, och den hade varit rmen rak och bra metod.
Drog elen på så sätt i 11år, var ordförande för brf jag nu bor i och elen fungera på likande sätt även här.
Vi har såkallad en punkts anslutning ett abonnemang för hela fastigheten, alla har sedan varsina elmätare där styrelsen själva sätter kwt priset, dvs det gäller oavsett vad elpriset är. det är föreningen som alltid tar den största del av varje individuell lägenhets elkostnad. Man kan säga att det likar den regel att man får laddabilen gratis på jobbet utan förmånsbeskattning. Att industridelen betala ett kvartal för privata energi var mycket förmånligt då man även lyfter momsen på el kostnaden o kvartalet jag använde motsvara nästan halva totala förbrukningen.

Uppgörelser med skatteverket gäller, hade likande när vi flyttade till Uppsala, hade bara varit aktiv ett år när vi bestämde oss att flytta, byggde vårt egna hus och var sedan även ut o var anställd för att klara kostnader för bygget, därefter hörde skatteverket av sig att jag inte fick ha företag eftersom det inte fanns någon verksamhet i den, men jag hade likande där, en överenskommelse att jag behövde 2 år innan den skulle startas igen, skicka in det o den nya handläggaren, dom skicka sedan genom att du hade denna överenskommelse med oss så gäller den. Dvs får du en person på skatteverket o göra en överenskommelse så gäller den.
Citera
2025-10-07, 12:16
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det var väl snarare så att de hade svårt att förstå hur någon kan vara så korkad att han = du inte dragit av för industrifastigheten från början...

Fastän du redan fåt svar flera gånger om det, fortsätter du att skriva om högavlönade revisor SOM INTE HAR ETT DUGG MED DITT FALL ATT GÖRA...
Man har extremt lång avskrivnings tid på en byggnad, det handlar inte om så stor belopp per år.
Skulle det där föreställa en motivering för dig?
TVÄRT OM så är det ju orsak att börja direkt...
Citat:
Vad jag däremot förhandla till med skatteverket var energin, fastigheten har bara en mätare, skatteverket lät mig dra en faktura per år för energikostnaden, givetvis valde jag jan-mars fakturan som är den dyraste fakturan Umeå energi skicka, inte ens revisor kunde tro detta var sant, då fakturan även betalar hela privata boendets energi detta kvartal.

Så nu har du ett avdrag som utgör att man betalar mindre och drar av mer än vad man betalat
FEL. Du har ju betalat alla elräkningarna.
Citat:
Det är ingen som betala en revisor mer än själva VD:en om inte revisorn gör underverk för företaget, det förstår alla, det skulle vara billigare o ha några heltidsanställda revisor om det skulle vara så enkelt att göra en revision.
Varför fortsätter du skriva om det, som inte har med din situation att göra, fastän du har fått svar på det för tre gånger sedan?!!!
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
(Till hjorten)
Troligt eftersom hjorten missuppfattar så mycket...
Citera
2025-10-07, 18:08
Medlem
Citat:
Varför fortsätter du skriva om det, som inte har med din situation att göra, fastän du har fått svar på det för tre gånger sedan?!!!
Du har 25% moms på elfakturan, den drar du av och betalar aldrig tillbaka, får du en elräkning på 18000kr så efter moms 14400kr samt det handlar om en utgift o betalas med oskattade pengar som ändå skulle betalts med privata medel, dvs staten bjöd på elström privat. Hur har du det med matte egentligen?

En fastighet dras på ca 40år och inte på 5 år, det handlar inte om så stora belopp i avdrag per år, du uppvisa att du inte kan revision varav det inte heller är lönt jag förklara hur det fungerar med en 0-taxering o underskott, som du nu se börjar kostnader läggas på hög, men många handla om "privata" utlägg/kostnader som är lagliga o dra, som mobil o ringa momsfritt, dator, internet, kaffe diskmedel, dasspapper, köra bilen privat då enskild företagare räknas jobba dygnet runt o året om, julbord, äta ute osv, listan går o göra extremt lång där privat blandas med företag, samt du lyfter 25% moms på samtliga grejer utom julbord o mat, kaffe. sedan finns många fler avdrag, börja plussa o du ser att du når högt, så högt att även skatteverket börja skicka förfrågan vad man egentligen dragit av.
Citera
2025-10-07, 22:44
Medlem
Citat:
Citat:
Du har 25% moms på elfakturan, den drar du av och betalar aldrig tillbaka, får du en elräkning på 18000kr så efter moms 14400kr samt det handlar om en utgift o betalas med oskattade pengar som ändå skulle betalts med privata medel, dvs staten bjöd på elström privat. Hur har du det med matte egentligen?

En fastighet dras på ca 40år och inte på 5 år, det handlar inte om så stora belopp i avdrag per år, du uppvisa att du inte kan revision varav det inte heller är lönt jag förklara hur det fungerar med en 0-taxering o underskott, som du nu se börjar kostnader läggas på hög, men många handla om "privata" utlägg/kostnader som är lagliga o dra, som mobil o ringa momsfritt, dator, internet, kaffe diskmedel, dasspapper, köra bilen privat då enskild företagare räknas jobba dygnet runt o året om, julbord, äta ute osv, listan går o göra extremt lång där privat blandas med företag, samt du lyfter 25% moms på samtliga grejer utom julbord o mat, kaffe. sedan finns många fler avdrag, börja plussa o du ser att du når högt, så högt att även skatteverket börja skicka förfrågan vad man egentligen dragit av.

Som sagt du är en idiot gällande ekonomi.
En massa fel i din text. Bl a:
1. Momsen är INTE 25 % av beloppet du betalat, momsen är 20 %.
2. Och du begriper uppenbarligen inte att då dra av de andra 80 procenten är värt MER än momsen som du tjatar om ideligen
3. Du har fel om bilavdraget.
4. Igen skriver du SOM OM jag skulle ha skrivit något som är fel! Jag har INTE påstått att byggnader dras av så snabbt som 5 år. 40 år, som du påstår, är inte heller rätt. Avskrivningstiden för byggnader är den tid som beräknas vara den ekonomiska livslängden för företaget, vilket beror på byggnadstyp och kvaliteten på bygget, så 40 år är bara ett av de alternativ det kan vara...
Citera
2025-10-08, 07:56
Medlem
Citat:

2. Och du begriper uppenbarligen inte att då dra av de andra 80 procenten är värt MER än momsen som du tjatar om ideligen
4. Igen skriver du SOM OM jag skulle ha skrivit något som är fel! Jag har INTE påstått att byggnader dras av så snabbt som 5 år. 40 år, som du påstår, är inte heller rätt. Avskrivningstiden för byggnader är den tid som beräknas vara den ekonomiska livslängden för företaget, vilket beror på byggnadstyp och kvaliteten på bygget, så 40 år är bara ett av de alternativ det kan vara...
Nu är du ute o cykla igen, som företagare kvittar man momsen ingående/utgående moms via upplägg.
Nej bilen får användas, man gör likande skatteplanering o handlar något till företaget ifall man åker till ica o handlar, finns inga regler vilket avstånd till företag man köper av till sin verksamhet, inte heller hur mycket eller vilka tider som nämnt ex dasspapper, körning är inom företaget.

Om jag måste lära dig lite hur det fungerar, handlar du ex maskindisk, du köper en hel låda o inte ett paket, visst kostar någon tusenlapp men små pengar för ett företag, dvs du handlar in lager av varor.

Sedan hur man säljer dessa lager är placerat under hemligt/sekretess, som du vet har företagskunder o privatkunder olika bidrags system, ex rotbidrag.

På en en industridel har man 4% avdrag, dvs det är inte mycket per år.
Citera
2025-10-08, 10:13
Medlem
Citat:
Citat:

Nu är du ute o cykla igen, som företagare kvittar man momsen ingående/utgående moms via upplägg.
Nej bilen får användas, man gör likande skatteplanering o handlar något till företaget ifall man åker till ica o handlar, finns inga regler vilket avstånd till företag man köper av till sin verksamhet, inte heller hur mycket eller vilka tider som nämnt ex dasspapper, körning är inom företaget.

Om jag måste lära dig lite hur det fungerar, handlar du ex maskindisk, du köper en hel låda o inte ett paket, visst kostar någon tusenlapp men små pengar för ett företag, dvs du handlar in lager av varor.

Sedan hur man säljer dessa lager är placerat under hemligt/sekretess, som du vet har företagskunder o privatkunder olika bidrags system, ex rotbidrag.

På en en industridel har man 4% avdrag, dvs det är inte mycket per år.

Du visar om och om igen att du är en idiot gällande ekonomi.

1. Moms är inte "upplägg", det är ett mycket enkelt steg i bokföringen.

2. Vilket du skulle göra fel, eftersom du inte begriper hur man räknar moms eftersom du hävdar att den är 25 % då den är 20 %. (25 % är då man LÄGGER PÅ moms då man SÄLJER, vilket är lika med 20 % då man räknar momssumman av totalsumman. Men den matematiken begrep väl inte du nu heller?

3. Företagskörningar när du gör något för företaget ja, men du kör säkert även då du inte gör det...

4. "Sedan hur man säljer dessa lager är placerat under hemligt/sekretess"

5. Hur många procent man än får dra av för byggnad, är det fyra gånger mer totalt än momsen...
Citera
2025-10-08, 18:03
Medlem
Citat:

2. Vilket du skulle göra fel, eftersom du inte begriper hur man räknar moms eftersom du hävdar att den är 25 % då den är 20 %. (25 % är då man LÄGGER PÅ moms då man SÄLJER, vilket är lika med 20 % då man räknar momssumman av totalsumman. Men den matematiken begrep väl inte du nu heller?

3. Företagskörningar när du gör något för företaget ja, men du kör säkert även då du inte gör det...

5. Hur många procent man än får dra av för byggnad, är det fyra gånger mer totalt än momsen...
Momsen är 25% det står även på dina kvitton, bara för du lyfter momsen menas att du även sedan säljer vidare varann o lägger på 25% och du har då sålt den +/- 0kr om du säljer för samma pris som inköpspris.

Lager är en sak storföretagen lärt mig hur man gör med dessa, vi har även omvänd byggmoms, menas jag lyfter momsen o säljer vidare till annat företag utan att lägga på moms, dvs det är nästa företags skyldighet o ta ut moms, jag däremot har lyft den på mitt material, inkl bränslet för att hämta hem och köra ut.

Lagret är tyvärr inget jag avslöjar hur man gör med dessa, men samtliga storföretag vet hur man gör, det är en affärs hemlighet som ger konkurrens fördelar till dessa som vet vad det handlar om.
Citera
2025-10-08, 18:18
Medlem
Citat:
Citat:

Momsen är 25% det står även på dina kvitton, bara för du lyfter momsen menas att du även sedan säljer vidare varann o lägger på 25% och du har då sålt den +/- 0kr om du säljer för samma pris som inköpspris.

Lager är en sak storföretagen lärt mig hur man gör med dessa, vi har även omvänd byggmoms, menas jag lyfter momsen o säljer vidare till annat företag utan att lägga på moms, dvs det är nästa företags skyldighet o ta ut moms, jag däremot har lyft den på mitt material, inkl bränslet för att hämta hem och köra ut.

Lagret är tyvärr inget jag avslöjar hur man gör med dessa, men samtliga storföretag vet hur man gör, det är en affärs hemlighet som ger konkurrens fördelar till dessa som vet vad det handlar om.

Som jag förutspådde begrep du inte hur man räknar, fastän jag förklarade det för dig. Du är inte bara en idiot gällande ekonomi utan även gällande matematik...
Citera
2025-10-09, 07:32
Medlem
Citat:

Som jag förutspådde begrep du inte hur man räknar, fastän jag förklarade det för dig. Du är inte bara en idiot gällande ekonomi utan även gällande matematik...
Det är för du inte förstår, likväl som jag berätta på andra trådar hur vi gjorde med Brf föreningen, skrev över största kostnader på samfällighetsföreningen som är momspliktig för att slippa så mycket moms som möjligt för själva brf föreningarna, dvs all ombyggnation blev billigare o vi behövde inte ens låna just för vi det upplägget.

Det finns alltså massor man kan göra bara man vet hur, egna företaget eller vara ordförande för sin brf förening, sak samma med upplägg för att komma bättre undan.
Citera
2025-10-09, 11:24
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:

Det är för du inte förstår
Citera
2025-10-09, 17:49
Medlem
Citat:

Jag går under tillverkning, köper hem plåt och virke, för några tusen o lägger på timtid och vinst säljer sedan en tillverkad produkt, lägger på 25% moms när jag säljer till privat kund o slutkund.

Hur du får det till 20% är lite märkligt.

Haha glömde, moms är inte en företagares pris, som företagare ser man ex moms på allt, dvs det är 25% hur än du vänder på det, som när jag begärde påskyndning av momsen för länge sedan, köpte hem dyra maskiner, boka tid med skatteverket hänvisa jag inte ville stå ute med 25% moms, skatteverket hjälpte o betala in ut momsen extra snabbt.

Men visst har man inte kunskap ser man slutpris inkl moms som du, men det hänger på att du inte förstår hur företag fungerar.
Senast redigerad av hjorten16 2025-10-09 kl. 18:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in