• 1
  • 2
2025-09-29, 11:26
Medlem
Jag måste komma bort nu i Oktober innan jag går in i väggen. Har inte ens rest utanför min kommun sedan 2023. Har bara rest utomlands ensam en gång, och då var det åt jobbet. Jag försöker hitta resmål, men vet inte vart man reser. Ska man välja vuxenhotell eller inte? Vart brukar folk resa när de åker iväg ensamma? Det jag inte vill göra är att råka hamna någonstans där man känner sig obekväm.

Mina krav:
  • 10 000 - 20 000 kr prisklass
  • 5-stjärnigt hotell (om jag ändå ska lägga 10-20 tkr)
  • Helpension (vill inte lämna hotellet)
  • Bekvämt
  • Gärna resort, så man kan sola framför stranden om man vill (om det inte finns bättre alternativ?)

Det jag egentligen undrar, för jag tror inte jag är den enda som bara drar iväg ibland. Vart åker folk?
Citera
2025-09-29, 11:42
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoRetta
Jag måste komma bort nu i Oktober innan jag går in i väggen. Har inte ens rest utanför min kommun sedan 2023. Har bara rest utomlands ensam en gång, och då var det åt jobbet. Jag försöker hitta resmål, men vet inte vart man reser. Ska man välja vuxenhotell eller inte? Vart brukar folk resa när de åker iväg ensamma? Det jag inte vill göra är att råka hamna någonstans där man känner sig obekväm.

Mina krav:
  • Bekvämt
  • Gärna resort, så man kan sola framför stranden om man vill (om det inte finns bättre alternativ?)

Det jag egentligen undrar, för jag tror inte jag är den enda som bara drar iväg ibland. Vart åker folk?

Flyg till Rhodos med Ving och Hotel Sunprime Miramare Beach och välj "All inclusive".
Citera
2025-09-29, 12:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Dit du själv vill? Bara dra dit! Personligen skulle jag ju allra helst dra till Cardiff. Sitta där och ta sig en öl.

Men du kanske vill bada mer. Grekland kanske?
Citera
2025-09-29, 12:27
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Blir svårt att åka 150 miljoner km för mindre än 20000 :-, dessutom kommer du aldrig komma tillbaka. Även om du genomför resan är det 6000 grader på ytan och i coronan en bit utanför uppemot en miljon grader.
Citera
2025-09-29, 12:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Flyg till Rhodos med Ving och Hotel Sunprime Miramare Beach och välj "All inclusive".
Oktober kan vara i senaste laget för Rhodos, skulle rekommendera Kanarieöarna, särskilt Teneriffa. De dyrare all-inclusive i Playa de las Americas ligger med beachfront så du ka se havet utan att lämna hotellet.
Citera
2025-09-29, 12:30
Medlem
ICA-muppens avatar
Rhodos är ett bra alternativ, men enormt blåsigt på hösten.

Var inte så insnöad på ”svenskt” såsom Ving och Tui.
Du är EU medborgare och kan gott och väl köpa din resa via andra aktörer så som:
https://www.voihotels.com/en?

För övrigt så är min favorit:
https://www.xcaret.com/en/

Obs. Detta är bara länkar till reseupplevelser, inte reklam.

/mupp
Citera
2025-09-29, 12:31
Medlem
S.O.Stolps avatar
Om du ändå inte ska lämna din resort spelar det mindre roll. Grekland och Spanien (fastlandet och Mallorca) riskerar att vara för kallt i oktober. Återstår Kanarieöarna. Vuxenhotell givetvis, med all-inclusive.
Citera
2025-09-29, 12:33
Medlem
Grekland och Turkiet verkar kunna uppfylla dina kriterier. Håll koll på väderprognosen bara. Skulle nog satsa på Grekland.
Citera
2025-09-29, 12:35
Medlem
Under Oktober så blir det lite trängre: Men Cypern har väl ett antal all inclusive anläggningar samma med Rhodos och Kreta.
Tror knappast det är stökigt även på de familjevänliga ställena under Oktober. Gå bara in på någon av resebyråernas hemsidor och sök på sista minuten all inclusive.
Du får det säkert bekvämt någorlunda varmt. Sen kanske det kan vara jobbigt att vara singel då de flesta du kommer att träffa är pensionäsrpar.
Skall du vara riktigt säker så undvik bamseklubbar etc.
Finns väl även en del rätt billiga resor till Egypten så här års. men då skall du inte vara för noggrann med spriten, Ryssar klarar av den men de flesta Svenskar brukar ha problem.
Då är Cypern eller Grekland mer säkra.
Citera
2025-09-29, 12:51
Medlem
Spanien är fortfarande varmt men antagligen är grekland och Balkan helt ok också. Ving, fritidsresor och egna sammansatta resor funkar. Men skulle rekommendera något bolag som rolfs flyg och buss; ofta minst lika prisvärt och stor möjlighet till dagsutflykter med vana guider. Inte 5-stjärnigt men ofta 4a (upp till 5 gör inte så stor skillnad) och undviker stora turistkomplex i ayia napa, los christianos, sunny beach och andra hemska ställen. Mest pensionärer som reser men tycker det funkar för alla, inte minst ensamresenärer. Bra för inspiration om inte annat.. https://www.rolfsbuss.se/
Senast redigerad av Villekulla90 2025-09-29 kl. 12:55.
Citera
2025-09-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Om du ändå inte ska lämna din resort spelar det mindre roll. Grekland och Spanien (fastlandet och Mallorca) riskerar att vara för kallt i oktober. Återstår Kanarieöarna. Vuxenhotell givetvis, med all-inclusive.
Typ svensk sommar. En del tycker det är för kallt, själv tycker jag snarare det är för varmt i Spanien stora delar av året.. men visst, ska man ligga vid poolen hela dagen så duger kanske inte svensk sommarvärme.
Citera
2025-09-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoRetta

Mina krav:
  • Bekvämt

All Inclusive i Turkiet är billigt och bra. Fina stränder också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in