2025-09-29, 10:52
Medlem
Medborgare007s avatar
---finns nog inte eftersom alla båtar är kompromisser på ett alla annat sätt. Storlek, utseende, sjöegenskaper, manövreringsförmåga, bränslekostnad, motor, övernattningsmöjligheter, toalett,underhåll, inköpspris etc etc allt kopplat till det tänkta användingsscenariot.

Jag vill själv ha en båt för kortare och längre färder i framförallt Stockholms skärgård/Norra Östersjön. Den skall gå att köra snabbt och skyddat från väder och vind (minst 30 knop). Enkla att lägga till i naturhamnar. Stora däcksytor om man t ex vill använda båten vid dykning, fiske mm.

I min bok erbjuds den bästa kombinationen generellt av de finska hyttbåtarna Botnia Targa, Nord Star och Sargo bestyckade med kraftfulla och bränslesnåla inombordar dieslar (gärna nyare Volvo Penta D6 från 370 hk och uppåt). Även Paragon och vissa Deltor kan vara tänkbara alternativ. Det som går bort helt:

- Båtar med någon form av mer omfattande kapellösning. En rejäl hytt med t ex taklucka/glastak är helt överlägset.
- Designbåtar som Axopar mfl med låga fribord och rak stäv. Finns bara med utombordare oh uppfyller dessutom inte kraven på en riktigt sjövärdig båt som jag ser det. Utmanande att röra sig säkert på däck när det går grov sjö och uppfyller inte sjövärdighetsprinciper som t ex "Carolina Flare".
- Designbåtar som Deltas och Aquadors nyare båtar med höga fribord och rak stäv. Stora innerutrymmen, men rätt värdelösa om man t ex vill lägga till i naturhamn. Den höga, raka stäven gör det extremt svårt att gå in mot grunda, låga klippor jmf med båtarna ovan som ofta är utrustande med peke förutom den lutande stäven som går det enkelt att komma iland utan att slå i klippan.
- Aluminiumbåtar som Arronet mfl. Oskönt material som dessutom är fult (subjekt åsikt). Denna typ av oömma båtar är däremot perfekt som yrkesbåt för hus- och bryggbyggare i skärgården och för skärgårdsstiftelsens latrintömmare.
- Amerikanska cabin cruisers överlag. Ofta utrustade med törstiga bensinmotorer, drev från Mercruiser och med en generellt usel byggkvalitet och lösningar som heltäckningsmatta på väggarna är bara ett no-no.

Challenge me!
Citera
2025-09-29, 11:33
Medlem
pn222jws avatar
Flipper 700 - bra beprövad allround motorbåt - https://www.flippermarin.se/produkt/flipper-700-dc/
Citera
2025-09-29, 12:31
Medlem
Brantforss avatar
Som du själv säger, de finska hyttbåtarna. Targa är en personlig favorit.

Det enda du får kompromissa med är naturhamnarna, en Targa 32 sticker väl lite drygt en meter men ska det gå i 30 knop så...
Citera
2025-09-29, 12:34
Medlem
Medborgare007s avatar
Inget fel på Flipper, har byggt fina båtar under lång tid med fyller inte min kravspec.

1. Enbart sommarkörande - ingen vår/höstbåt
2. Utombordare
3. Stort kapell
4. Liten däcksyta
5. Enbart kortare övernattningar då den är trång och liten

Jag tänker mig mer något som denna:

https://youtu.be/QqyQMmPKPKo?feature=shared
Senast redigerad av Medborgare007 2025-09-29 kl. 12:49.
Citera
2025-09-29, 12:40
Medlem
Medborgare007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Som du själv säger, de finska hyttbåtarna. Targa är en personlig favorit.

Det enda du får kompromissa med är naturhamnarna, en Targa 32 sticker väl lite drygt en meter men ska det gå i 30 knop så...

En utombordare sticker väl ändå 0,7 eller så och det är sällan man har en meter grunt 7-8 meter ut från klippan där drevet når som djupast.
Citera
2025-09-30, 10:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgare007
En utombordare sticker väl ändå 0,7 eller så och det är sällan man har en meter grunt 7-8 meter ut från klippan där drevet når som djupast.
En större utombordare behöver nog närmare metern den också. Finns ju också plats för en mindre gummibåt på en Targa ifall det är grundare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in