Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Tror ni fan inte att gubben ringde (igen) i kväll och frågade om jag kan hjälpa hans styvdotter med att flytta en av de närmsta dagarna?
Har du inte lärt dig att inte svara när gubben ringer och skapar dig bekymmer?
Du har samma problem som mig. Du måste sätta gränser. Du måste så att säga skydda dig själv. Som någon skrev i tråden så fint så ska du minska din tid där du finns där för hans telefonsamtal så detta kan minskas till den nivån "DU" önskar och tycker är lämplig. Det är du som bestämmer och om gubbjäveln tycker annorlunda så är det hans som har fel.
Jag har en tant som terroriserar min morsa varje dag med flera gånger i telefonsamtal där tanten är orolig: glömt sin pinkod, spolat ner sin mobil igen eller andra vanliga företeelser. Jag har sagt till morsan att sluta ta hennes samtal under väldigt lång tid men det bara fortsätter. Min morsa blir totalt dränerad av henne så det är jobbigt att se. Som att hon glömmer bort sin egen familj och prioriterar en "främling" högst istället.
Det som terrortanten och gubbjäveln gör är att "tjöta" och med lite trevligt tjöt från deras sida får de hjälp konkret och dämpning av sin ångest. Från dig kommer du hem till gubben och sköter om hans hem och för min morsa är det att hon mår bra att ta hand om någon. Det ni båda lider av att ni sätter andra främst: Så sätt er själva först så att ni mår bra och av ert goda överflöd av energi och glädje som ni sedan får så kan ni "SEDAN" ge till andra det ni önskar. En så att säga win - win situation.