2025-09-29, 17:06
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Har han inga egna barn att tjata på ?
Han har ingen egna barn. Dock så har hans sambo en dotter, men han frågar aldrig henne om hjälp till någonting öht.
Citera
2025-09-29, 17:09
Medlem
Galejans avatar
Säg upp kontakten. Blocka numret. Man måste inte umgås med människor bara för att de är släkt.
Citera
2025-09-29, 17:16
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Är han dement eller är han klar i huvudet? Är han dement kan du nog inte göra så mycket. Då glömmer han att han redan frågat om hjälp och att du sagt nej. Annars är det väl bara att vara konsekvent och säga nej eller låta bli att svara.

Sen är det väl inte vara du som ska hjälpa till. Du får en stor börda att bära. Finns det inga andra släktingar som kan tycka in även om det är dig han vänder sig till? De får väl i så fall också ta sig i kragen och hjälpa till i så fall.
Vet inte om han är dement. Men han har alltid varit lite konstig, han har även alltid varit lite lat av sig.

Nej, det är verkligen inte mitt ansvar att vara hans slav. Dock så verkar det inte som att han fattar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Vad är det för saker han ber om hjälp för?
Om allt från att hjälpa honom med att hugga och stapla ved, sprida ut grus på hans p-plats, hjälpa med att bära div "tunga" saker, och att skotta snö för honom.

Och det som är så jäkligt irriterande, är att han endast tjatar på mig om hjälp - ingen andra.
Citera
2025-09-29, 17:18
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Säg upp kontakten. Blocka numret. Man måste inte umgås med människor bara för att de är släkt.
Har funderat på det. Håller nästan på att spy när jag väl ser ansiktet till farbrorn.
Citera
2025-09-29, 20:44
Medlem
exoticspices avatar
Vill han ha hjälp samma dag när han ringer och kan han inte vänta tills du har tid?

Du får tala om att visst kan du hjälpa men det är på dina villkor. Du bestämmer vilken dag du kan och då får han gott vänta om det inte är något akut.

Att blocka numret gör man inte mot en släktning som vet att man är den enda som finns där.
Du kommer ångra dig den dagen han inte finns längre.
Citera
2025-09-30, 09:15
Medlem
Låter som att du behöver sätta gränser. Sprida grus och skotta snö borde det gå att köpa tjänster för? Elda med ved får man kanske lägga ner om man inte själv kan bära veden.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Vet inte om han är dement. Men han har alltid varit lite konstig, han har även alltid varit lite lat av sig.

Nej, det är verkligen inte mitt ansvar att vara hans slav. Dock så verkar det inte som att han fattar det.

Om allt från att hjälpa honom med att hugga och stapla ved, sprida ut grus på hans p-plats, hjälpa med att bära div "tunga" saker, och att skotta snö för honom.

Och det som är så jäkligt irriterande, är att han endast tjatar på mig om hjälp - ingen andra.
Citera
2025-09-30, 09:33
Medlem
Troligtvis tycker han mkt om dig och anser dig vara snäll och hjälpsam. Om du bemöter honom på samma sätt som du pratar om honom i den här tråden så lär du nog slippa höra av honom igen. Problemet löst.
Citera
2025-09-30, 17:55
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vill han ha hjälp samma dag när han ringer och kan han inte vänta tills du har tid?

Du får tala om att visst kan du hjälpa men det är på dina villkor. Du bestämmer vilken dag du kan och då får han gott vänta om det inte är något akut.

Att blocka numret gör man inte mot en släktning som vet att man är den enda som finns där.
Han förväntar att jag ska hjälpa han när han frågar om hjälp - oberoende av vad det än gäller, och när han än tjatar om ngt.

Har försökt att förklara för honom att det inte alltid inte passar, att han inte kan förvänta hjälp till allt och ingenting när han, och att det inte är han som bestämmer om jag ska hjälpa han eller ej. Dock så tycks han inte fatta detta.
Citera
2025-09-30, 18:06
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Låter som att du behöver sätta gränser. Sprida grus och skotta snö borde det gå att köpa tjänster för? Elda med ved får man kanske lägga ner om man inte själv kan bära veden.
Ska sätta klara och tydliga gränser nästa gång han tjatar om hjälp, han är bara helt hopplös. Har sagt nej till att hjälpa han med enkla saker som tex att stapla ved, och förklarat för honom att om inte han klarar av att stapla ved på egenhand så får han se att inte hålla på med ved öht.

Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Troligtvis tycker han mkt om dig och anser dig vara snäll och hjälpsam. Om du bemöter honom på samma sätt som du pratar om honom i den här tråden så lär du nog slippa höra av honom igen. Problemet löst.
Vet inte helt om det är så många bekanta som anser mig som snäll och det är inte så att jag hjälper alla där ute. Men den här farbrorn tror tydligen att jag, och mina söner, är hans tjänare. Är bara så sanslöst trött av gubben.

Funderar verkligen på att ta ett snack med honom, och förklara att jag inte kan hjälpa han längre.
Citera
2025-09-30, 18:18
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Åja, guilt trippa lagom. Varför anser du att TS har en skyldighet att agera tjänare åt sin farbror? Det är ju inte ens hans egen far, vad har han för skyldighet att springa ärenden åt sin fars gamla brorsa?

Det är nog inte ånger utan lättnad TS kommer att känna när gubben tar in årorna. Och varför då vänta tills dess? Han får börja betala för sånt han inte kan göra själv, som alla andra. Det här låter ju snarare som att han håller en hel familj som gisslan med sina telefontrakasserier.

Blocka gubbfan och säg åt honom att hsn får skaffa hemtjänst som alla andra. I Sverige lever inte generationerna ovanpå varandra som i sydligare länder.
Citera
2025-09-30, 19:35
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2025-09-30, 23:58
Medlem
Generalanderssons avatar
Tror ni fan inte att gubben ringde (igen) i kväll och frågade om jag kan hjälpa hans styvdotter med att flytta en av de närmsta dagarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in