2025-09-28, 13:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Halloj
Köpte nyligen en liten burk granatäppelsirap i en turrebutik i en av förorternas gallerior (Sthlm) och till exakt halva priset av de stora kedjornas motsvarande varor.
Jag har länge velat testa den, för jag har nyligen upptäckt att dadelsirap (smakar farinsocker) är utomordentligt gott på musli och mycket nyttigare än socker.

Men nu till granatäppelsirapen.
Hur använder man den? Jag har smakat på den och tycker att den är god. Inte alls sötsliskig. Det smakar lite granatäpple och lite syrligt äpple och lite som artificiellt syrligt godis.
På samma sätt som balsamvinäger är väldigt smooth och velvety i kvalitén är granatäppelsirapen det också, men den är för syrlig för att bara hälla i t ex en sallad rent, tror jag.
Hittills har jag upptäckt att syrligheten förhöjer smaken på nästan samma sätt som saltare umami-smaker gör (ansjovis, fisksås, koncentrerad svampsås). Och har experimenterat med lite av sirapen i en Risifrutti rispudding, funkade jättebra för att det syrliga funkar bra till det söta riset.

Den just jag köpt innehåller äkta granatäppelpuré.
Citera
2025-09-28, 13:34
Medlem
Fettsugnings avatar
Ungefär som du använder balsamicosirap.
Citera
2025-09-28, 14:34
Medlem
Jordgubbes avatar
På tex Lidl finns frysta granatäppelkärnor, mycket trevligare att använda på sallad men om du vill använda den där sockerblandningen med tillsatser så se exempelvis här om nåt användningsområde, eller vill du bara ha tips typ "ha den på glass".
Citera
2025-09-28, 14:36
Avstängd
triptykens avatar
Jag har ett recept på granatäpplesirapgravad lax från en kokbok jag kan gräva fram om du vill...

Har aldrig testat eftersom jag är litet för feg för att grava själv men kan ju funka?

Just syrligheten och sötheten kan nog funka toppen som en smakbrytar i olika fiskrätter.
Citera
2025-09-28, 17:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ungefär som du använder balsamicosirap.

Så på sallader och söta desserter. Check.
Citera
2025-09-28, 17:38
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag har ett recept på granatäpplesirapgravad lax från en kokbok jag kan gräva fram om du vill...

Har aldrig testat eftersom jag är litet för feg för att grava själv men kan ju funka?

Just syrligheten och sötheten kan nog funka toppen som en smakbrytar i olika fiskrätter.

Tack men vi är nog lika där. När det gäller gravad lax är jag traditionellt lagd.

Fick en länk ovan, där stod det tillbehör till ostbricka. Låter spontant som ett bra koncept.
Citera
2025-09-28, 19:30
Medlem
HBTKuks avatar
Jag kokar en kanna te varje kväll, då har jag ibland i lite granatäppelsirap och honung.

Topping på bakverk funkar också. Men den ör ju lite sur, vilket man får ta höjd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in