Halloj
Köpte nyligen en liten burk granatäppelsirap i en turrebutik i en av förorternas gallerior (Sthlm) och till exakt halva priset av de stora kedjornas motsvarande varor.
Jag har länge velat testa den, för jag har nyligen upptäckt att dadelsirap (smakar farinsocker) är utomordentligt gott på musli och mycket nyttigare än socker.
Men nu till granatäppelsirapen. Hur använder man den? Jag har smakat på den och tycker att den är god. Inte alls sötsliskig. Det smakar lite granatäpple och lite syrligt äpple och lite som artificiellt syrligt godis.
På samma sätt som balsamvinäger är väldigt smooth och velvety i kvalitén är granatäppelsirapen det också, men den är för syrlig för att bara hälla i t ex en sallad rent, tror jag.
Hittills har jag upptäckt att syrligheten förhöjer smaken på nästan samma sätt som saltare umami-smaker gör (ansjovis, fisksås, koncentrerad svampsås). Och har experimenterat med lite av sirapen i en Risifrutti rispudding, funkade jättebra för att det syrliga funkar bra till det söta riset.
Den just jag köpt innehåller äkta granatäppelpuré.
På tex Lidl finns frysta granatäppelkärnor, mycket trevligare att använda på sallad men om du vill använda den där sockerblandningen med tillsatser så se exempelvis här om nåt användningsområde, eller vill du bara ha tips typ "ha den på glass".
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!