2025-10-18, 18:19
Medlem
Duvlorts avatar
Man kompenserar med att allt inte går att köpa längre, därför uppskattar Kreml sanktionerna.
Man kan skylla på väst att det är de som är elaka.
Citera
2025-10-18, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Man kompenserar med att allt inte går att köpa längre, därför uppskattar Kreml sanktionerna.
Man kan skylla på väst att det är de som är elaka.

Ryssland har blivit mycket mer självförsörjande sedan kriget startade. När väst drog sig ur började de ju helt enkelt producera mer själva. Mat, spannmål, kött och mejeriprodukter tillverkas nu nästan helt inhemskt. Utländska bilmärken har ersatts av Lada, Moskvitch och kinesiska modeller…McDonald’s, Starbucks osv har fått ryska efterföljare. Flygplan, maskiner och teknik byggs i allt större grad inom landet, ofta med kinesiska delar… Kort sagt – de klarar sig bättre än många trodde.
Citera
2025-10-18, 19:36
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ryssland har blivit mycket mer självförsörjande sedan kriget startade. När väst drog sig ur började de ju helt enkelt producera mer själva. Mat, spannmål, kött och mejeriprodukter tillverkas nu nästan helt inhemskt. Utländska bilmärken har ersatts av Lada, Moskvitch och kinesiska modeller…McDonald’s, Starbucks osv har fått ryska efterföljare. Flygplan, maskiner och teknik byggs i allt större grad inom landet, ofta med kinesiska delar… Kort sagt – de klarar sig bättre än många trodde.

Så bra! Det man saknar är att de bygger upp en ny järnridå (antifascistisk skyddsvall) mot oss i väst.
De saknar inte oss och vi dem...
Citera
2025-10-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Så bra! Det man saknar är att de bygger upp en ny järnridå (antifascistisk skyddsvall) mot oss i väst.
De saknar inte oss och vi dem...

Dom har nog inget problem med de .. men EU lär isf få stå för Notan. Trump och Putin verkar vilja göra affärer och eventuellt bygga en tunnel över sundet så USA kommer nog banga en vägg.
Citera
2025-10-18, 20:01
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Dom har nog inget problem med de .. men EU lär isf få stå för Notan. Trump och Putin verkar vilja göra affärer och eventuellt bygga en tunnel över sundet så USA kommer nog banga en vägg.

Är amerikanerna småsugna på Lada, Moskvitch och kinesiska modeller? Tror att till och med Trump tvekar på den.
En dag så vaknar Trump upp ur sin Törnrosadröm.
Citera
2025-10-18, 20:10
Medlem
glimmandes avatar
Citat:

USA är inte lika ideologiskt låsta som EU. När det visar sig att de inte lyckas med sitt försök till regimskifte i Ryssland genom påtryckningar, krig och mutor utan faktiskt bara driver Ryssland till allians med Kina så kan USAs bästa strategi istället bestå i att närma sig Ryssland.

Tror det skulle vara framgångsrikt. Ryssland skulle nog helst vilja kunna balansera amerikanskt och kinesiskt inflytande i Ryssland mot varandra så att de inte är helt beroende på endera parten.

EU kommer såklart fortsätta med anti-diplomati och ideologiska knäppigheter.
Citera
2025-10-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Vad är "måskvaa"?
Om du menar Moskva, så tror jag att jag är mer förtroendegivande, då jag faktiskt varit där ett flertal gånger, och känner ett flertalet andra svenskar (och västerlänningar i överlag) som också varit där, eller rentav bor där.
Då är jag måhända en snäppet säkrare källa att lyssna på, än någon som aldrig besökt landet och ctrl+c, ctrl+v sina åsikter från Oksanen, diverse Nafo-konton eller kanske rentav från MSB.

Enligt utsago så kommer snittlönen i Moskva att hamna på drygt 196 000 rubel 2026. Med dagens växelkurs är detta nästan 23 000 SEK. Skatten på lönen ligger på 13%. Så med andra ord har du ungefär 20 000 SEK över, efter skatt.
Hur många i Sverige har så mycket över efter skatt, i.o.m. att på vissa ställen så betalar man upp till 35% skatt på sin lön? Det du...

De flesta äger sin bostad i Ryssland (inklusive Moskva), då bostadsrätter är mycket mer vanligt än hyresrätter. Om man inte har något emot att åka 40-60 minuter till innerstan med tåg så kan man lätt hyra något helt okej för 2000-3000~ SEK i månaden. Men precis i innerstan så är det dyrare än i Stockholms innerstad, både köp och hyra.

Gällande matpriserna, så är allt mycket billigare än i Sverige. Vissa basvaror som t.ex. bröd kan kosta så lite som några kronor för en färsk nybakad limpa ljust bröd. Finare äpplen (t.ex. Royal Gala, Granny Smith etc) kan du köpa ett kilo för 10-15 kronor. Mejeri-produkter, kött etc är också billigt. En liter mjölk för cirka 10 kronor, 800 gram grytbitar i nöt för 35 kronor (finare märke), 20 st miljömärkta C1 ägg för 25 kronor osv.
Efter att ha bott i Sverige så känner du dig som en kunglighet där, och kan kosta på att höja din levnadsstandard ordentligt.

Såg statistik på BNP per invånare i Ryssland och i Kina.
Det var nästan samma för båda länderna.
Däremot hade Ryssland nästan 50% högre köpkraft än Kina per skalle, alltså PPP (Purchasing Power Parity).
Det handlar om att transporter, bränsle, energi, hyror, och baslivsmedel är mycket billigare i Ryssland än i Kina.
Och för en fattig svensk, ryss eller kines, så är dessa de allra största utgifterna!

Dessutom såg jag att Kina hade en total BNP i jämförelse med USA på 80-90%.
Däremot är kinesernas totala PPP (köpkraft) mer än 50% över amerikanarnas idag.
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-10-19 kl. 01:07.
Citera
2025-10-19, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
USA är inte lika ideologiskt låsta som EU. När det visar sig att de inte lyckas med sitt försök till regimskifte i Ryssland genom påtryckningar, krig och mutor utan faktiskt bara driver Ryssland till allians med Kina så kan USAs bästa strategi istället bestå i att närma sig Ryssland.

Tror det skulle vara framgångsrikt. Ryssland skulle nog helst vilja kunna balansera amerikanskt och kinesiskt inflytande i Ryssland mot varandra så att de inte är helt beroende på endera parten.

Det stora problemet är givetvis Kina!
Kineserna har ju numera en produktionsförmåga på nästan allting, som vida överträffar USA, även om man räknar per skalle, och kineserna är 4 gånger fler än amerikanarna.

Skulle säga att USA är i ungefär samma situation som UK för hundra år sedan.
Britterna hade byggt upp ett väldigt imperium runt om hela klotet, främst tack vare sin goda förmåga på skeppsbygge och sjöfart.
Sen brakade alltihop samman när andra länder också lärde sig denna teknik.

USAs dominans kommer falla samman precis som den Brittiska, men den stora skillnaden är att det kommer gå fan så mycket snabbare!
Citera
2025-10-19, 02:42
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Vad är "måskvaa"?

Dassrikets huvudstad, dumsnut.
Jag har goda kontakter i måskvva och ryzzland så sluta sprid din desinformation, tack på förhand.
Sen ska vi inte prata om resterande ryzzland där det är ännu sämre.
Nornal standard i Sverige är närmast överklass i ryzzland.
Citera
2025-10-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Ja den riktiga förloraren i långa loppet tror jag bli EU särskilt nu om Ryssland och USA vill börja göra affärer ihop och skaffa en järnväg mellan länderna. Tror det sticker rejält i ögonen på EU ledarna.
Citera
2025-10-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ja den riktiga förloraren i långa loppet tror jag bli EU särskilt nu om Ryssland och USA vill börja göra affärer ihop och skaffa en järnväg mellan länderna. Tror det sticker rejält i ögonen på EU ledarna.
Det där med en bro eller tunnel genom Berings Sund, det är bara fantasier utan någon förankring i vekligheten.
Det skulle nog vara tekniskt möjligt, men vad skall man ha en sån totalt meningslös förbindelse till?
De enda bosättningarna det finns i både Alaska och närliggande Ryska Sibirien är några små fiskebyar längs kusten, samt några små mer allmänna hamnar.
Inlandet är totalt obefolkat och det finns inga vägar.
Kostnaden för järnvägsfrakt kommer bli 10-tals gånger dyrare än båttransporter.
Detta projekt är jämförbart med att bygga en tunnel mellan Island och Grönland!
Citera
2025-10-19, 13:21
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Såg statistik på BNP per invånare i Ryssland och i Kina.
Det var nästan samma för båda länderna.
Däremot hade Ryssland nästan 50% högre köpkraft än Kina per skalle, alltså PPP (Purchasing Power Parity).
Det handlar om att transporter, bränsle, energi, hyror, och baslivsmedel är mycket billigare i Ryssland än i Kina.
Och för en fattig svensk, ryss eller kines, så är dessa de allra största utgifterna!

Dessutom såg jag att Kina hade en total BNP i jämförelse med USA på 80-90%.
Däremot är kinesernas totala PPP (köpkraft) mer än 50% över amerikanarnas idag.

Jag kan inte påstå att jag har så bra koll på Kinas köpkraft, annat än att deras ekonomi gått upp ordentligt de senaste 20 åren. Men ja, du har rätt i sak när du skriver att priserna på basvaror som mat, el, vatten och bensin är det viktigaste för den personliga ekonomin.
Dessa är lyckligtvis extremt billiga i Ryssland, medan i Sverige är det dessvärre raka motsatsen.
Intrycket i överlag är att åtminstone i storstäderna så har genomsnittsryssen en högre levnadsstandard även genomsnittssvensken i svenska storstäder.

Sen har jag ju personligen sett folk utan utbildning som t.ex. jobbar deltid på ryska McDonalds/på något litet lager och säger att de inte kan leva på sin lön. Mitt svar är skaffa en utbildning och ett bättre jobb. Det är varje persons eget ansvar att ordna sitt liv, och Ryssland har liknande system som i Sverige, där man erbjuds gratis utbildning, både på Universitet och YH/KY-utbildningar, med garantijobb.
Att skylla sina misslyckanden på staten eller landet generellt är ju bara patetiskt, oavsett vilket land det handlar om. Påminner mig om hur tredje världen människor i Sverige skyller ifrån sig på samhället, när de egentligen själva inte orkar plugga/jobba upp sig till ett bra jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Dassrikets huvudstad, dumsnut.
Jag har goda kontakter i måskvva och ryzzland så sluta sprid din desinformation, tack på förhand.
Sen ska vi inte prata om resterande ryzzland där det är ännu sämre.
Nornal standard i Sverige är närmast överklass i ryzzland.

Du har lika goda kontakter i Ryssland, som jag har på Jupiter. Alltså inga. Detta märks då du har noll verklighetsförankring hur det är att leva i landet.

Rekommenderar även att testa att skriva ett inlägg utan sandlådestavningar och förolämpningar. Du framstår helt enkelt som extremt barnslig och oseriös.
Oavsett hur mycket jag ogillar ett land eller en person, så kommer jag alltid att stava deras namn korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in