Citat:
Ursprungligen postat av
Ljungbybon
Såg statistik på BNP per invånare i Ryssland och i Kina.
Det var nästan samma för båda länderna.
Däremot hade Ryssland nästan 50% högre köpkraft än Kina per skalle, alltså PPP (Purchasing Power Parity).
Det handlar om att transporter, bränsle, energi, hyror, och baslivsmedel är mycket billigare i Ryssland än i Kina.
Och för en fattig svensk, ryss eller kines, så är dessa de allra största utgifterna!
Dessutom såg jag att Kina hade en total BNP i jämförelse med USA på 80-90%.
Däremot är kinesernas totala PPP (köpkraft) mer än 50% över amerikanarnas idag.
Jag kan inte påstå att jag har så bra koll på Kinas köpkraft, annat än att deras ekonomi gått upp ordentligt de senaste 20 åren. Men ja, du har rätt i sak när du skriver att priserna på basvaror som mat, el, vatten och bensin är det viktigaste för den personliga ekonomin.
Dessa är lyckligtvis extremt billiga i Ryssland, medan i Sverige är det dessvärre raka motsatsen.
Intrycket i överlag är att åtminstone i storstäderna så har genomsnittsryssen en högre levnadsstandard även genomsnittssvensken i svenska storstäder.
Sen har jag ju personligen sett folk utan utbildning som t.ex. jobbar deltid på ryska McDonalds/på något litet lager och säger att de inte kan leva på sin lön. Mitt svar är skaffa en utbildning och ett bättre jobb. Det är varje persons eget ansvar att ordna sitt liv, och Ryssland har liknande system som i Sverige, där man erbjuds gratis utbildning, både på Universitet och YH/KY-utbildningar, med garantijobb.
Att skylla sina misslyckanden på staten eller landet generellt är ju bara patetiskt, oavsett vilket land det handlar om. Påminner mig om hur tredje världen människor i Sverige skyller ifrån sig på samhället, när de egentligen själva inte orkar plugga/jobba upp sig till ett bra jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAnder
Dassrikets huvudstad, dumsnut.
Jag har goda kontakter i måskvva och ryzzland så sluta sprid din desinformation, tack på förhand.
Sen ska vi inte prata om resterande ryzzland där det är ännu sämre.
Nornal standard i Sverige är närmast överklass i ryzzland.
Du har lika goda kontakter i Ryssland, som jag har på Jupiter. Alltså inga. Detta märks då du har noll verklighetsförankring hur det är att leva i landet.
Rekommenderar även att testa att skriva ett inlägg utan sandlådestavningar och förolämpningar. Du framstår helt enkelt som extremt barnslig och oseriös.
Oavsett hur mycket jag ogillar ett land eller en person, så kommer jag alltid att stava deras namn korrekt.