2025-09-27, 19:12
Moderator
pbos avatar
Hoppsan, dit skulle den inte.

Papperskorgen --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2025-09-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Dra med henne på så många weekends och semestrar i Danmark som möjligt är. Visa henne allt du tycker är så överlägset Sverige där. Så hon verkligen får en chans att bilda sig en väl grundad uppfattning om landet. Övertalning ger sällan gott resultat.

Ja, det här tipset vill jag lyfta upp. Det är betydligt lättare om man är mer bekant med landet och på ett positivt sätt såklart. Så dra iväg till områden där ni skulle bo. Upplev stämningen och folket.

Det är lätt tänka att det är bättre i Danmark, men ganska mycket skit från Sverige träffar Danmark just för att de ligger nära varandra.
Citera
2025-09-27, 19:16
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumppappa
Jag och min sambo har varit tillsammans i tre år, är förlovade, har hus på landet. Vi älskar varandra mycket.

Vi har gått i tankarna på barn och tänkte börja försöka framställa en så snart hennes utbildning är klar och hunnit jobba lite (om några månader). Jag har dock över åren börjats förfära mer och mer över Sveriges otrygga samhällssituation och vill egentligen inte att mitt barn ska behöva växa upp i detta. Framför allt inte då det känns som att vi går mot ännu sämre tider och ljusningen på horisonten känns avlägsen. Vill inte behöva navigera detta landskap med att hitta skolor som inte är ghettofierade eller ens behöva uppleva förfallet i realtid. PALLAR INTE DET.

Jag vill ha barn och jag vill ha en med henne. Men inte i Sverige som det ser ut just nu.

Tankarna har gått till Danmark. Samhällsläget är mer stabilt där och mindre otryggt, inte perfekt på något sätt men definitivt bättre. Jag är halvdansk, har släkt där och det är inte långt från Öresund till där vi bor nu. Ekonomin är relativt stark på andra sidan sundet och det ska vara lite lättare att hitta jobb där än hos oss. Kulturen och det sociala är lite hårdare där, men annars finns alla andra fördelar vi har i Sverige såsom föräldraledighet, fri förskola, subventionerad sjukvård, osv.

Hennes utbildning funkar där och det finns till och med brist på arbetskraft. Ska också inte vara så viktigt med språket, finns fler svenskar med samma yrke som jobbar i Danmark. Min svenska utbildning och yrke funkar inte riktigt där, men jag hade inte haft något emot att ta ett lite enklare yrke, åtminstone initialt. Har körkort och skulle kunna skaffa truckkort och jobba på lager eller något. Har absolut noll prestige, vill bara ha ett tryggt liv där jag kan helt fokusera på min familj, hobbies och inte behöva kallsvettas varje gång jag sätter på nyheterna.

Problemet: hon är inte riktigt på det.

Hon har inte direkt sagt att hon är emot, antagligen för att hon älskar mig mycket och vill lugna min oro och inte direkt säga nej. Hon ser inte riktigt problemen som jag ser, eller tycker i vart fall att det får bli lite värre innan det skulle bli värt.

Jag tror inte hon riktigt är sådär taggad på Danmark då det är lite... av en omställning. Språkmässigt, kultur, arbetstrygghet, osv. vilket jag såklart förstår, det hela kommer vara jobbigare för henne än för mig.

Så jag är så fruktansvärt riven just nu. Jag vill inte vara en del av detta samhälle, men jag vill inte leva utan henne.

Bör jag bara svälja min rädsla och acceptera samhällsläget? Bör jag kriga för min dröm och försöka leda vår relation till en flytt?
Du är lite hysterisk. Är du kvinna? Är ni lesbiska? Hur som helst har du nog en neuros kring detta med Sverige som egentligen handlar om rädslan att stadga sig och skaffa barn, fullt förståeligt. Låt det inte förstöra för er bara. Bor man i Sverige så är man i Sverige. Danmark är ett annat land. Om du nu är halvdansk kan du ju fråga dig varför du är här i stället för där, till att börja med.
Citera
2025-09-27, 19:22
Medlem
Strumppappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Har du tänkt på att flytta till en annan del av stan eller närområdet där "samhällsläget" är mindre otryggt? De allra flesta svenskar bor ju i trygga områden och får sända sina barn till skolor som fungerar. Det låter som att du bor strax utanför Angered eller liknande.

Bor i ett säkert område och dunderlugnt område, men är orolig för att problemen ska spridas och bli mer påtagliga. Vill liksom inte leva med bunkermentalitet och undvika att åka till platser och områden för att jag är obekväm. Vilket jag gör nu.
Citera
2025-09-27, 19:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Danskar är dock inte så glada för svenskar som flyttar dit och inte lär sig danska...

Norge har en del fördelar som inte Danmark har. Det kan vara värt att väga in när Västeuropa går in i en väldigt brant nedförsbacke. Socialt, kulturellt och språkligt fungerar ju Norge också bra. Demografin fullt ok bortsett från fåtalet problemområden.
Citera
2025-09-27, 19:32
Medlem
Citat:
Bor i ett säkert område och dunderlugnt område, men är orolig för att problemen ska spridas och bli mer påtagliga. Vill liksom inte leva med bunkermentalitet och undvika att åka till platser och områden för att jag är obekväm. Vilket jag gör nu.

Att problemen ska spridas är inte särskilt troligt, då Sverige överlag är väldigt geografiskt segregerat. Klart att man inte kan sia om framtiden, men att bryta upp från vänner, släkt och familj för att det kanske finns några fler oroliga områden om tio år är ju som riskbedömning helt uppåt väggarna.

Och så länge du inte har polisuniform på dig kan du röra dig tryggt över hela Sverige, inklusive i "orten", men än mer relevant är ju att du troligen inte har några skäl att vistas i områden du inte är bekväm i ändå.

Det låter som att du får ett som bäst marginellt tryggare liv i Danmark och kanske lite mer betalt. Och det är säkert skönt, men troligen är det inte i närheten tillräckligt för att motivera att börja om från noll vad gäller socialt umgänge, föreningsliv och jobb - saker i livet som är bra mycket viktigare än att det kanske någonstans finns områden där man känner sig "obekväm". Det är viktigt att ha perspektiv på detta...
Citera
2025-09-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Du kan flytta över hela världen och prata engelska.
Även i Danmark!

Njae. Inte om du vill jobba.

Det finns bara ett enda land (förutom de engelsktalande) där jag sett och hört att folk pratat engelska på "vanliga" jobb i samhället och det är Holland.

Så i Danmark kommer inte längre på bara engelska än i Sverige.

Kanske funkar för vissa specialjobb typ internationella storföretag om man är kvalificerad för det.
Citera
2025-09-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Njae. Inte om du vill jobba.

Det finns bara ett enda land (förutom de engelsktalande) där jag sett och hört att folk pratat engelska på "vanliga" jobb i samhället och det är Holland.

Så i Danmark kommer inte längre på bara engelska än i Sverige.

Kanske funkar för vissa specialjobb typ internationella storföretag om man är kvalificerad för det.

Funkar i byggbranschen och restaurangkök också, och mer och mer även i kundbemötande jobb i besöksnäringen i vissa länder. Men annars stämmer det att man knappast glider in i vanliga medelklassjobb om man inte kan språket.

Inte ens i internationella storföretag ens om de har engelska som koncernspråk, om man inte har någon speciell kompetens, som du säger. Undantaget skulle vara vissa mellanlöneländer i Europas östra och södra delar dit vissa företag centraliserar kundtjänst, redovisning och andra enklare jobb, men då blir lönen mycket lägre än hemma och jobben blir ofta mindre självständiga - knappast värt det med andra ord. Och där dessa jobb finns har hyrorna börjat klättra mot svenska nivåer.
Citera
2025-09-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Få länder som är bättre att få/ha barn i än Sverige.
Well, i beg to differ. Då har du åtminstone inte barn norr om Dalälven. Jag kan tänka mig otaliga land där en man kan ordna ett bra liv åt en vacker kvinna som kan ge honom flertalet barn utan samma påfrestningar som i det glada Svea. Sverige är finito. Finns noll anledning att bygga ett liv här om man inte redan gjort det innan 2015 i min mening.
Citera
2025-09-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonaxvax
Well, i beg to differ. Då har du åtminstone inte barn norr om Dalälven. Jag kan tänka mig otaliga land där en man kan ordna ett bra liv åt en vacker kvinna som kan ge honom flertalet barn utan samma påfrestningar som i det glada Svea. Sverige är finito. Finns noll anledning att bygga ett liv här om man inte redan gjort det innan 2015 i min mening.
Under graviditeten och innan skolålder tänker jag att få länder slår Sverige. Efter det kan man väl fatta ett nytt beslut om man vill.
Citera
2025-09-27, 21:32
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Tankarna har gått till Danmark. Samhällsläget är mer stabilt där och mindre otryggt, inte perfekt på något sätt men definitivt bättre.

Som kvinna älskar jag Sverige. Inget annat land godkänner att jag kallar ett klot för en kub och ger mig högsta betyg i matematik. Din sambo gör nog klokt i att INTE följa med dig till Danmark.
Citera
2025-09-27, 21:42
Medlem
Citat:
Jag och min sambo har varit tillsammans i tre år, är förlovade, har hus på landet. Vi älskar varandra mycket.

Vi har gått i tankarna på barn och tänkte börja försöka framställa en så snart hennes utbildning är klar och hunnit jobba lite (om några månader). Jag har dock över åren börjats förfära mer och mer över Sveriges otrygga samhällssituation och vill egentligen inte att mitt barn ska behöva växa upp i detta. Framför allt inte då det känns som att vi går mot ännu sämre tider och ljusningen på horisonten känns avlägsen. Vill inte behöva navigera detta landskap med att hitta skolor som inte är ghettofierade eller ens behöva uppleva förfallet i realtid. PALLAR INTE DET.

Jag vill ha barn och jag vill ha en med henne. Men inte i Sverige som det ser ut just nu.

Tankarna har gått till Danmark. Samhällsläget är mer stabilt där och mindre otryggt, inte perfekt på något sätt men definitivt bättre. Jag är halvdansk, har släkt där och det är inte långt från Öresund till där vi bor nu. Ekonomin är relativt stark på andra sidan sundet och det ska vara lite lättare att hitta jobb där än hos oss. Kulturen och det sociala är lite hårdare där, men annars finns alla andra fördelar vi har i Sverige såsom föräldraledighet, fri förskola, subventionerad sjukvård, osv.

Hennes utbildning funkar där och det finns till och med brist på arbetskraft. Ska också inte vara så viktigt med språket, finns fler svenskar med samma yrke som jobbar i Danmark. Min svenska utbildning och yrke funkar inte riktigt där, men jag hade inte haft något emot att ta ett lite enklare yrke, åtminstone initialt. Har körkort och skulle kunna skaffa truckkort och jobba på lager eller något. Har absolut noll prestige, vill bara ha ett tryggt liv där jag kan helt fokusera på min familj, hobbies och inte behöva kallsvettas varje gång jag sätter på nyheterna.

Problemet: hon är inte riktigt på det.

Hon har inte direkt sagt att hon är emot, antagligen för att hon älskar mig mycket och vill lugna min oro och inte direkt säga nej. Hon ser inte riktigt problemen som jag ser, eller tycker i vart fall att det får bli lite värre innan det skulle bli värt.

Jag tror inte hon riktigt är sådär taggad på Danmark då det är lite... av en omställning. Språkmässigt, kultur, arbetstrygghet, osv. vilket jag såklart förstår, det hela kommer vara jobbigare för henne än för mig.

Så jag är så fruktansvärt riven just nu. Jag vill inte vara en del av detta samhälle, men jag vill inte leva utan henne.

Bör jag bara svälja min rädsla och acceptera samhällsläget? Bör jag kriga för min dröm och försöka leda vår relation till en flytt?
Tycker Sverige är hoppfullt nu, sämre föräldraledighet i DK...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in