2025-09-27, 16:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Märkligt då att jag drivit upp två söner som ensamstående som inte haft några problem med gäng, fixat skolan bra, flyttade hemifrån direkt efter student, pluggar på uni.

Men som sagt det är faktiskt inte svårare än att flytta om man tror ens barn får det bättre någon annanstans.

Vilka länder är du sugen på?

Sverige är förändrat idag, och det beror också på vart man växer upp i landet, samt ren tur. Dina barn är ju vuxna idag. Så de har undkommit en del av försämringen kanske.

Fråga exempelvis en 15 åring eller 16 åring idag om de känner någon som utsatts för ett personrån, i stort sett alla i de större städerna känner någon. Det i sig är ju stört.

Schweiz, vissa delar av Österrike, vissa delar av USA(vissa andra är ju katastrof, stora delar är tyvärr det men USA är enorm stort), vissa delar av Australien(ej storstäderna) eller Nya Zeeland. Ungern kan funka. Vissa delar av Spanien kan funka bra, dock inte storstäderna. Vissa delar av Grekland, Cypern. Vissa delar av Norge kan funka. Singapore kan funka. Tjeckien, Slovakien, Polen, Rumänien.

Det beror helt på vad man är ute efter liksom, och vem man är som person.
Senast redigerad av HarmageddonPippi 2025-09-27 kl. 16:13.
Citera
2025-09-27, 16:19
Medlem
Åk på en weekend dit, sedan kolla om hon kan tänka sig att bo där ett litet tag och se.

Om hon vägrar så föreslår jag att du gör slut med henne och går din väg och flyttar dit. Ibland vill man olika och det går helt enkelt bara inte. Dumt att slösa tid.

Sverige börjar bli lite bättre än vad det var katastrofåren 2014-2022 när vänstern styrde. Men om Sossarna vinner nästa val så är det "Game Over". Då ska befolkningen blandas och invandringen kommer slå alla tidigare rekord. Jag skulle inte ta risken.
Citera
2025-09-27, 16:25
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Få länder som är bättre att få/ha barn i än Sverige.
Jo absolut , i landet där invandrare prioriteras över alla andra.

TS att flytta in till stan är knappast säkrare än att bo på landet.

Dessutom , på landet leker barnen , i stan är det inte så.

Missförstod. Du menar landet, Sverige. My bad
Senast redigerad av Bassplay 2025-09-27 kl. 16:53.
Citera
2025-09-27, 16:33
Medlem
Flaskpostenss avatar
Lösningen är enkel. Flytta norrut bara, inte alls samma problem i Norrland som övriga Sverige med skolor, invandring m.m
Citera
2025-09-27, 16:37
Medlem
Flytta till England, dagisplats 20000 i mån.
Citera
2025-09-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Jag kan bara rekommendera Danmark. Jag har jobbat för en dansk arbetsgivare i ca 6 år, fast hemifrån i Sverige. (Besöker kontoret i DK då och då. Jag bor nära.)

Vet inte riktigt vad du menar med att kulturen och det sociala är hårdare i DK. Inget jag upplevt. Tvärtom. Hygge is a thing! 🥰

Språket kanske inte är det lättaste. Jag förstår det mesta av danskan nu, men kan absolut inte prata danska flytande. Vi förstår varandra tillräckligt för att jobbet ska funka.

Lycka till med vad ni än väljer!
Vad menar du med hygge ?
Citera
2025-09-27, 17:00
Medlem
Strumppappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Åk på en weekend dit, sedan kolla om hon kan tänka sig att bo där ett litet tag och se.

Om hon vägrar så föreslår jag att du gör slut med henne och går din väg och flyttar dit. Ibland vill man olika och det går helt enkelt bara inte. Dumt att slösa tid.

Sverige börjar bli lite bättre än vad det var katastrofåren 2014-2022 när vänstern styrde. Men om Sossarna vinner nästa val så är det "Game Over". Då ska befolkningen blandas och invandringen kommer slå alla tidigare rekord. Jag skulle inte ta risken.

Har varit!! Hon gillar det så jag har ändå sålt in konceptet lite.

Är också orolig för valet 2026. Och jag tror vår demografi inte går att rädda, vi kommer aldrig kunna utvisa tillräckligt med kaosare för att det ska någonsin bli drägligt.
Citera
2025-09-27, 17:01
Medlem
Citat:
Få länder som är bättre att få/ha barn i än Sverige.
Norge Finland Danmark, estland, polen Bara kolla alla undersökningar online.

Frankrike, Spanien, england, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Österrike osv är gettoländer med fallande sifa resultat och gettokultur
Citera
2025-09-27, 17:04
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Jag hade flyttat till Danmark om det inte vore för det horribla jävla språket. Det går bara inte.

Hellre Finland än Danmark. Enda nackdelen är gränsen till Ryssland
Citera
2025-09-27, 17:15
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Sverige är bra ur en ekonomisk synvinkel, förutsatt att du är låg eller medelinkomsttagare.
Men sett ur ur barnets perspektiv gällande trygghet, stabilitet, mental hälsa osv så finns mååååånga länder som är bättre än Sverige idag.

Betygshetsen + inga bostäder efter studenten + islamisering + ghetto och gängproblematik + internet/sociala medier + vädret.

Får jag barn kommer jag inte låta de växa upp här. Hade valt ett homogenare och mer harmoniskt samhälle där man spenderar mer tid utomhus istället för att sitta hemma och må dåligt. Men det är bara jag. Alla resonerar olika.

Vilket land hade du valt?
Citera
2025-09-27, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Jag hade flyttat till Danmark om det inte vore för det horribla jävla språket. Det går bara inte.

Du kan flytta över hela världen och prata engelska.
Även i Danmark!
Citera
2025-09-27, 17:26
Medlem
Strumppappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Du kan flytta över hela världen och prata engelska.
Även i Danmark!

Danskar är dock inte så glada för svenskar som flyttar dit och inte lär sig danska...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in