2025-09-27, 16:50
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Men det är ju bara en ytlig reflektion.

Medborgarskapet gör personen(Svensken) sammanhängande med folket. Vilket är synonymt med etnisk.

Vi lever ju i ett mångkulturellt samhälle det betyder att en svensk inte alltid är t.ex. vit.

En stor del av befolkningen håller inte om "hur det är" enligt din beskrivning. Alla människor har en etnisk bakgrund. Det försvinner inte bara för att man går runt och låtsas.

Selma Bhatti är definitivt inte ett svenskt namn. Det stämmer kanske att vi delvis lever i ett mångkulturellt samhälle numera men det finns många som ogillar det och vill motverka det på olika vis.
Citera
2025-09-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
En stor del av befolkningen håller inte om "hur det är" enligt din beskrivning. Alla människor har en etnisk bakgrund. Det försvinner inte bara för att man går runt och låtsas.

Selma Bhatti är definitivt inte ett svenskt namn. Det stämmer kanske att vi delvis lever i ett mångkulturellt samhälle numera men det finns många som ogillar det och vill motverka det på olika vis.

Som jag skrev tidigare det är en ytlig reflektion.

Menar du att t.ex svarta ska acceptera att det inte är svenskar även om de är födda här?
Vad går annars att göra?

Ska de byta namn också?

Det är väl lättare att acceptera att svenskar ser olika ut nuförtiden?

Och har annorlunda namn.
Citera
2025-09-27, 17:05
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:

Menar du att t.ex svarta ska acceptera att det inte är svenskar även om de är födda här?
Vad går annars att göra?

Ska de byta namn också?

Och har annorlunda namn.

Det är ingen som höjer på ögonbrynen över ett svenskt medborgarskap. Språkförbistring delux i det karga svenska språket bara.
Citera
2025-09-27, 17:24
Medlem
Citat:

Vad går annars att göra?

Ska de byta namn också?

Och har annorlunda namn.

Ja svarta ska acceptera att dom inte är svenskar, för det är verkligheten vi lever i. Dom har annat ursprung än svenskar, varför är detta svårt att förstå och varför skulle det ens vara ett problem? Det är ingen rättighet eller status att få kalla sig svensk det är bara något man råkar vara. Svensk medborgare kan man bli på papper men svensk är omöjligt att bli. Dom har samma chans att bli svensk som jag har att bli afrikan.
Citera
2025-09-27, 17:29
Medlem
shotacats avatar
Folk kommer alltid att höja ögonbrynen då det är skillnad på etnicitet och medborgarskap.
Citera
2025-09-27, 17:33
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Än så länge är inte minnet helt utplånat av hur svenskar brukade se ut. Därför lyfter folk ibland på ögonbrynen, när någon - som ser visuellt påtagligt annorlunda ut jämf. med den tidigare befolkningen - kallar sig för "svensk".

Insändarskribenten Selma Bhatti får därför ge sig till tåls någon/ett par generation/er tills den tidigare befolkningen är i det närmaste utplånad inklusive minnet av Sveriges tidigare befolkning.

"Ge sig till tåls " med vadå exakt ?

Jag hängde inte med dina två sista meningar
Citera
2025-09-27, 17:39
Medlem
Gosifs avatar
Brukar fundera ibland om invandrare och speciellt MENA är förbannade på kriminella personer ifrån MENA?
Citera
2025-09-27, 17:44
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
INSÄNDARE. ”Vad krävs egentligen för att få säga ’jag är svensk’”? undrar insändarskribenten Selma Bhatti. ”Jag har fått höra: ’Åk hem’, ’Sverige var bättre innan sådana som du kom hit.’ Så då undrar jag, om jag åker tillbaka till Södertälje där jag föddes, blir det bättre då?”, skriver hon i insändaren.

För några år sedan dog min mamma. Då kom frågan: Var ska hon begravas? I Finland, där hon föddes? Eller i Sverige, där hon bott större delen av sitt liv? Det blev Skogskyrkogården i Stockholm. Men känslan var konstig. Hon blev den första i vår släkt som begravdes här. Kanske var det först då som jag och min syster kände att vi hörde hit på riktigt, som om en grav kan ge tillhörighet.

Ändå måste jag fortfarande förklara, ursäkta och översätta mitt utseende till svenskhet. Vad krävs egentligen för att få säga ”jag är svensk” utan att någon höjer på ögonbrynen?

Ett svenskt personnummer? Perfekt svenska? En mamma i svensk jord? Jag är ju svensk, eller?
https://www.dn.se/insandare/jag-vill...pa-ogonbrynen/

Era tankar kring detta?
Givetvis vill hon räknas som svensk. Svenskarna är de bästa människorna i världen. Selma tänker naturligtvis att om hon kan räknas som svensk kommer hon att få del av den status, den högaktning och den respekt som svenskar åtnjuter.

Men tyvärr tänker hon fel. Även om hon skulle få någon att benämna henne som svensk förändrar det inte vem hon är. Det är ungefär som om man skulle muta sig till ett medlemsskap i Mensa. Det skulle kanske imponera på vissa, men man blir ju inte intelligentare för det.
Citera
2025-09-27, 17:46
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
INSÄNDARE. ”Vad krävs egentligen för att få säga ’jag är svensk’”? undrar insändarskribenten Selma Bhatti. ”Jag har fått höra: ’Åk hem’, ’Sverige var bättre innan sådana som du kom hit.’ Så då undrar jag, om jag åker tillbaka till Södertälje där jag föddes, blir det bättre då?”, skriver hon i insändaren.

För några år sedan dog min mamma. Då kom frågan: Var ska hon begravas? I Finland, där hon föddes? Eller i Sverige, där hon bott större delen av sitt liv? Det blev Skogskyrkogården i Stockholm. Men känslan var konstig. Hon blev den första i vår släkt som begravdes här. Kanske var det först då som jag och min syster kände att vi hörde hit på riktigt, som om en grav kan ge tillhörighet.

Ändå måste jag fortfarande förklara, ursäkta och översätta mitt utseende till svenskhet. Vad krävs egentligen för att få säga ”jag är svensk” utan att någon höjer på ögonbrynen?

Ett svenskt personnummer? Perfekt svenska? En mamma i svensk jord? Jag är ju svensk, eller?
https://www.dn.se/insandare/jag-vill...pa-ogonbrynen/

Era tankar kring detta?

Jag är själv Tysk/Polack och har bott i Sverige i över 50 år

Du ska inte bry dig om personer som försöker utmana dig om var din verklige identitet ligger någonstans. Oftast är det samma personer som har en mycket klen förankring i sin egen kultur och har fått för sig att om de bara avlägsnar invandrare så kommer svensk kultur och identitet att åter blomstra . Vilket alla vet är totalt nonsens.

De svenskar som finns idag har majoriteten växt upp i det socialdemokratiska miljonprogrammen , och egentligen inte har en susning av vad svenskhet ens innebär. De flesta har sett svart/vita reels på Youtube när Sverige var ung och börjat glorifiera hemmafrun och mannen som kommer hem efter jobbet , slår sig ner i fåtöljen sugandes på sin pipa läsande i kvällstidningen efter middagen

Ungefär där .... Ligger ribban.

Det här med att vara svensk är så jävla provocerande och bakåtsträvande.
Senast redigerad av Upplyften 2025-09-27 kl. 17:48.
Citera
2025-09-27, 17:48
Medlem
Möjligtvis kan du bli svensk medborgare men aldrig svensk
Citera
2025-09-27, 17:49
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Vad går annars att göra?

Ska de byta namn också?

Och har annorlunda namn.
Ja, givetvis ska de acceptera att de inte är svenskar. Vad i hela friden ska de göra annars? Gå runt och sura hela livet eftersom de inte drog högsta vinsten i gen-lotteriet?
Citera
2025-09-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Ja svarta ska acceptera att dom inte är svenskar, för det är verkligheten vi lever i. Dom har annat ursprung än svenskar, varför är detta svårt att förstå och varför skulle det ens vara ett problem? Det är ingen rättighet eller status att få kalla sig svensk det är bara något man råkar vara. Svensk medborgare kan man bli på papper men svensk är omöjligt att bli. Dom har samma chans att bli svensk som jag har att bli afrikan.

Men vem är svensk i sådana fall?

Det går ju att släktforska på vilken vit pur svensk som helst och hitta rötter från andra länder till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in