2025-09-28, 17:44
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Om du med "konservatism" menar en BUSH-typ som lika gärna skulle kunna vara Demokrat som Republikan så tror jag inte att andra i väljarkåren vill ha det helt enkelt.

Så om du inte trollar så är det för få människor som tycker som du helt enkelt tror jag.

Eller så menar du att Vance är ok och då behöver du bara vänta ett par år.

Nej det är nog inte så många som tycker som jag eftersom den så kallade polariseringen är så stark i USA. Antingen vänsterliberalism eller högerradikalism. Jag vill varken se det ena eller det andra utan mer moderation, sans och balans.

Jag skulle vilja se en president som lever upp till rollen som statsman och som för en intelligent, klok och balanserad politik. En president som alla amerikaner kan respektera. Jag kan inte skriva ihop ett konservativt politiskt program men det handlar om att föra en politik som bygger på en genomtänkt strategi och inte är totalt nyckfull och extremistisk som Trumps. Det är illavarslande med en vettvilling i Ovala rummet och många nu oroas hur detta ska sluta.
Citera
2025-09-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag tror han i första hand menar vad gäller demokratiska rättigheter och yttrandefrihet, som Trump ju försöker avveckla så fort det går.

Sanningen är ju givetvis att det är helt tvärtom.

Google har erkänt att Biden administrationen pressade fram censur av politiska fiender.

Comey som försökte få Hillary vald genom att fuska i valet är åtalad.

Etc, etc.
Citera
2025-09-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej det är nog inte så många som tycker som jag eftersom den så kallade polariseringen är så stark i USA. Antingen vänsterliberalism eller högerradikalism. Jag vill varken se det ena eller det andra utan mer moderation, sans och balans.

Jag skulle vilja se en president som lever upp till rollen som statsman och som för en intelligent, klok och balanserad politik. En president som alla amerikaner kan respektera. Jag kan inte skriva ihop ett konservativt politiskt program men det handlar om att föra en politik som bygger på en genomtänkt strategi och inte är totalt nyckfull och extremistisk som Trumps. Det är illavarslande med en vettvilling i Ovala rummet och många nu oroas hur detta ska sluta.

Det som du kallar för extremism och radikalism är ju "mitten" dock.

De som vill ha businuess as usual är det "extrema" och "radikala". I alla fall att man tycker att det är eftersträvansvärt.

Sen att du är något annat en övervintrad kommunist är det nog ingen som tror.
Citera
2025-09-28, 18:09
Medlem
Citat:

Vad får dig att tro att mittenpolitiken som nu förs av de före detta demokraterna inte är igenomtänkt?
Citera
2025-09-28, 18:36
Medlem
Citat:
Sanningen är ju givetvis att det är helt tvärtom.

Google har erkänt att Biden administrationen pressade fram censur av politiska fiender.

Comey som försökte få Hillary vald genom att fuska i valet är åtalad.

Etc, etc.

Åtalet av Comey är väl snarare en poäng för OP? Justitiedepartementet har blivit mer eller mindre tvingat att åtala honom, och har motsatt sig eftersom man inte anser att det finns någon grund för åtal.

Lägg därtill försöket att få Kimmel sparkad och retorik om sändningstillstånd för de kanaler som Trump anser gå emot honom, krav på självcensur hos de journalister som har tillgång till Pentagon, straffandet av advokatfirmor som Trump anser har varit emot honom, och hoten mot universiteten.

Det är inte konstig att t o m ytterhögern börjar oroa sig för yttrandefriheten i USA...
Citera
2025-09-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Åtalet av Comey är väl snarare en poäng för OP? Justitiedepartementet har blivit mer eller mindre tvingat att åtala honom, och har motsatt sig eftersom man inte anser att det finns någon grund för åtal.

Lägg därtill försöket att få Kimmel sparkad och retorik om sändningstillstånd för de kanaler som Trump anser gå emot honom, krav på självcensur hos de journalister som har tillgång till Pentagon, straffandet av advokatfirmor som Trump anser har varit emot honom, och hoten mot universiteten.

Det är inte konstig att t o m ytterhögern börjar oroa sig för yttrandefriheten i USA...

Än en gång så är det att vara för demokrati när man försöker åtala och motarbeta de personer som är emot demokrati som Comey.

Han är nog inte så dum så att han inte har förstört bevisen dock.
Citera
2025-09-28, 21:07
Medlem
Citat:
Än en gång så är det att vara för demokrati när man försöker åtala och motarbeta de personer som är emot demokrati som Comey.

Han är nog inte så dum så att han inte har förstört bevisen dock.

Fast om det funnits skäl att åtala honom hade ju justitiedepartementet redan gjort det, eller hur? Det är aldrig demokrati när man försöker åtala folk av rent politiska skäl.
Citera
2025-09-28, 21:44
Medlem
Citat:
Nej. Fel. Att de var där och turistade är propaganda från Tocker Carlsson, Proud boys o.l. och ett löjligt påstående.
Jag har inte skrivit att de var där och turistade. Däremot konstaterad jag att intrånget inte levde upp till hypen.
Citera
2025-09-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det märks att du bara tittat på bilder...
En bild säger mer än tusen ord...
Citera
2025-09-28, 22:28
Medlem
Pungsvings avatar
Trump applicerar sunt förnuft och det får svenskar att skita på sig av skräck. Sunt förnuft ser de aldrig i Sverige.
Citera
2025-09-28, 23:14
Medlem
Citat:
Stormning av Capitolium är ett helt adekvat ord för stormningen av Capitolium. Jfr den våldsamma stormningen av Bastiljen 1789 som inte precis var någon småsak utan förändrade Europas framtida historia. Stormningen av Bastiljen är känd som just stormningen av Bastiljen , vilket ju är helt adekvat.

Du föll för ett klassiskt alt-right knep. Istället för att försvara maga-politik, så angriper de din semantik.
När du sedan lagt fram argument till försvar. Mata inte trollen. håll fast vid saklighet. Trumps väljare tror inte på demokrati. punkt
Citera
2025-09-29, 00:37
Medlem
Citat:
"Det här var känt redan långt innan första presidentperioden. Det är inte så smart att välja en snubbe med kejsarambitioner som lider av narcissistisk personlighetsstörning".

Nej det var inte så smart, vilket nu bekräftats med all tydlighet. Men, som man brukar säga, det är lätt att vara efterklok.

Jag minns ett tidigt uttalande av Jordan Peterson att Trump is a nacissist, a trixter and an entertainer. Ganska träffande, men jag tror att väldigt många inte anade vidden av den fortsatta utvecklingen, inte jag i alla fall. Jag tänker då inte på de som var emot Trump från första början av vänsterideologiska skäl och som brinner för Woke, DEI och hela köret med ras, kön, trans o.s.v.

Det var inte heller så smart att välja en snubbe som Hitler när i varje fall en del tidigt insåg vad han faktiskt stod för, men som många välkomnade som en stark man som kunde återupprätta Tysklands storhet efter katastrofen i WW1. Make Germany Great Again.

Såg nyligen ett TV-program om Palestina fr.o.m. Balfourdeklarationen och av programmet framgick att britterna var helt på det klara redan 1920 om att de sålt samma häst två gånger till dels judarna, dels araberna. Det var inte heller så smart, något som vi inte minst i dessa dagar kan se följderna av.

Ofta har man haft svaret från början men blundat av olika skäl. Många svenskar blundade för Hitler och nazismen p.k.a. fruktan för kommunismen som ansågs värre. Britterna blundade för att de la grunden för en svårartad konflikt om Palestina eftersom de behövde stöd av både araberna och judarna under kriget ansåg de.

Vi som inte sågade Trump totalt från början insåg inte riskerna i hela dess vidd i att få en autokratisk självhärskare på halsen som nu alla böjer sig för i fruktan för repressalier.
Jag håller inte alls med om att det vi vet idag skulle vara efterklokhet, eller att ingen anade vidden av risken.
Sätter man Bert Karlsson som statsminister vet man ungefär vad som kommer att hända. Samma sak med Trump: han har varit totalt genomskinlig och följt samma mönster i alla sina bedrägeriförehavanden genom hela sitt liv; liksom hans far var.

Jag förstod redan då (2015) ungefär vad som skulle ske med Trump, och på vilket sätt. Det krävde ingen övernaturlig framsynthet, bara lite psykologisk insikt. Däremot trodde jag inte att halva USA skulle gå på bluffen.

Trump själv trodde inte att han skulle vinna ens. Han gick in i kampanjen 2015 mest för att åter hamna i mediefokus efter att The Apprentice lagts ner.

Redan innan valet varnade American Psychological Association (APA) för att hans psykiska tillstånd gjorde honom extremt farlig. 60 000 psykologer och psykiatriker skrev under en varning till kongressen, med stöd från de största universiteten som Yale, Princeton och Harvard. När det inte fick effekt gav de ut boken "The Dangerous Case of Donald Trump", skriven av 27 av USA:s främsta psykiatriker.

Utöver detta fanns redan ett femtontal biografier som i detalj dokumenterat hans liv av fiffel och bedrägerier i flera böcker. Enigheten blev dessa biograförer är helt entydig. Alla dessa författare varnade tydligt: Trump var rena vansinnet som president.

Men ju fler som slog larm, desto mer såg den dumma pöbeln varningarna som att detta var ”The Deep State” försökte stoppa 'deras befriare'. Trump snappade upp det perspektivet, och gödde det perspektivet med alla medel han kunde. Resultatet blev det vi ser idag.

Jag tänker inte acceptera att någon i efterhand kallar min hållning ”efterklokhet”. Redan då beskrev såväl mängder av politiker som seriös journalistik i hela västvärlden och USA Trumps seger som en annalkande global katastrof. Här är bara ett exempel från tyska Der Spiegel när Trump tillträder som president:
https://external-content.duckduckgo....3945eb04b92d22

Jag var inte ensam, stora delar av världen förstod vad som stod på spel. Men det är svårt att påpeka det utan att andra känner sig trampade på. Tyvärr var det totalitärism från första början, och de mest hängivna MAGA-anhängarna har öppet stått för sin auktoritära längtan.

Det är skrämmande, men också hisnande fascinerande, att vi får uppleva en ny variant av ”Tyskland 1933” i vår egen livstid. Något ingen människa gjort sedan dess. Det är en erfarenhet vi en dag måste berätta för våra barnbarn. Dom kommer inte genomleva det.
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-29 kl. 01:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in