2025-09-27, 12:38
Avstängd
Comitiums avatar
För tio år sedan välkomnade jag som USA-vän de som kritiserade sen politiska korrektheten. Därefter DEI, Woke och allt detta förfärliga från den extrema vänstern i USA. Jag gillade t.ex. Tucker Carlson och flera andra kritiker som effektivt blottlade idiotin i vänsterrörelsens ideoogi. Det kändes välgörande att det faktiskt fanns de som stod emot den flod av vänsterindoktrinering som infekterade hela det amerikanska samhället.

Nu är besvikelsen stor när de som kom till makten och som delade denna kritik visat sig inte vara bättre. Stormningen av Capitolium och Donald Tumps tydliga gillande (alla benådningarna bl.a.) var kanske det första riktigt stora varningstecknet. Under Trumps andra period har utvecklingen hittills förskräckt med uppenbara totalitära ambitioner att skapa en ny ordning i USA helt efter Trumps eget huvud och med hittills aldrig skådade metoder i den amerikanska demokratin.

Trumps stora väljarskara är till stora delar fortfarande lojala med presidenten, men alltfler undrar var detta ska sluta. Det finns statsvetare som säger att USA inte längre är en demokrati. (Jag vet, USA är en republik och styrs enligt sin konstitution men har, hittils, räknats som en demokrati och till yttermera visso demokratins försvarare i världen).

Så vad tror ni om framtiden för USA? Går landet mot en form av diktatur eller finns det fortfarande hopp?

Själv skulle jag helst ha sett ett konservativt styre i USA istället för Trump och hans anhang. Ett styre som står för traditionella amerikanska värderingar och är emot vänstervridningen men som styr under lagarna på ett klokt och anständigt sätt så som anstår ett konservativt styre i ordets bästa mening.
Citera
2025-09-27, 13:06
Medlem
adelsnabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
När du kallar det "stormning av Capitolium" så vet man att du trollar.

Trollar? Bara för att de som stormade var/är idioter?
Citera
2025-09-27, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
För tio år sedan välkomnade jag som USA-vän de som kritiserade sen politiska korrektheten. Därefter DEI, Woke och allt detta förfärliga från den extrema vänstern i USA. Jag gillade t.ex. Tucker Carlson och flera andra kritiker som effektivt blottlade idiotin i vänsterrörelsens ideoogi. Det kändes välgörande att det faktiskt fanns de som stod emot den flod av vänsterindoktrinering som infekterade hela det amerikanska samhället.

Nu är besvikelsen stor när de som kom till makten och som delade denna kritik visat sig inte vara bättre. Stormningen av Capitolium och Donald Tumps tydliga gillande (alla benådningarna bl.a.) var kanske det första riktigt stora varningstecknet. Under Trumps andra period har utvecklingen hittills förskräckt med uppenbara totalitära ambitioner att skapa en ny ordning i USA helt efter Trumps eget huvud och med hittills aldrig skådade metoder i den amerikanska demokratin.

Trumps stora väljarskara är till stora delar fortfarande lojala med presidenten, men alltfler undrar var detta ska sluta. Det finns statsvetare som säger att USA inte längre är en demokrati. (Jag vet, USA är en republik och styrs enligt sin konstitution men har, hittils, räknats som en demokrati och till yttermera visso demokratins försvarare i världen).

Så vad tror ni om framtiden för USA? Går landet mot en form av diktatur eller finns det fortfarande hopp?

Själv skulle jag helst ha sett ett konservativt styre i USA istället för Trump och hans anhang. Ett styre som står för traditionella amerikanska värderingar och är emot vänstervridningen men som styr under lagarna på ett klokt och anständigt sätt så som anstår ett konservativt styre i ordets bästa mening.
Man glömmer lätt att vänstern och demokraterna har bäddat för detta.
Man har provocerat , förstört, och många gånger fått hålla på så utan represalier.
När sedan demokraterna under den tid de satt på makten fullständiga fokuserade på hur man på alla möjliga och omöjliga sätt kunde djävlas med Trump, där de hade media som stor support, ja då är det väl inte minsta konstigt att man nu går in med hårddhandskarna och på alla vis försöker städa upp.

Trump har sina brister, men i detta förstår jag honom och hela Magarörelsen.
Citera
2025-09-27, 13:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
När du kallar det "stormning av Capitolium" så vet man att du trollar.
Att kalla det för stormning är rätt snällt ord, det var mer än så och man kan kalla statskuppsförsöket för en attack mot USA och allt donalds gjorde var att satt på röven och inte försökte lugna ned dom.

Dock lite konstigt ämne och med tanke att USA är inte det minsta vänstervridet, eller dåliga exempel som woke, som inte ens finns politiska beslut att peka på att de ens existerar på federal nivå.
Så man ställer sig verkligen frågande varför man drar in något i politiken som inte ens existerar.
Undrar vad det är om.
Citera
2025-09-27, 14:13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adelsnabel
Trollar? Bara för att de som stormade var/är idioter?
Det är bara vänsterblivna som använder de ordval Demokraterna använde för incidenten, med syfta att relativisera vänsterns fullständiga våldsvåg i Seattle, Oregon samt BLM-protesterna. Ordvalet har sedan pushat framförallt i Svenska medier av socialdemokrater.

Att nötterna inom alt-högern blev nyttiga idioter åt Clintons FBI-agenter är dock helt klart.
Citera
2025-09-27, 15:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Fake psyop.
Klassisk "sting operation" och om det är så hemskt med brottsprovokation, så varför ropar du inte efter en lag som stoppar detta???????????
För om inte, så är detta det mest normala som finns, och speciellt vid statskupper kommer FBI jobba på högtryck.
Och man måste vara bra jävla korkad att inte förstå den enkla.
Och än mer korkad att fatta det inte var en statskupp och FBI bara gjorde sitt arbete som de är betalda att göra.

Men det är också därför donalds inte gillar FBI och för de är kanske inte omutliga, men bra fucking jävla close.
Och sånt tål inte en vanebrottsling som donalds av.
Citat:
Det är bara vänsterblivna som använder de ordval Demokraterna använde för incidenten, med syfta att relativisera vänsterns fullständiga våldsvåg i Seattle, Oregon samt BLM-protesterna. Ordvalet har sedan pushat framförallt i Svenska medier av socialdemokrater.

Att nötterna inom alt-högern blev nyttiga idioter åt Clintons FBI-agenter är dock helt klart.
Ja, du kan använda vilka ord du vill för statskupp, en incident är ju korrekt.
Dock inte beskrivande vad det var som hände och försökte, för där finner vi bara ett passande ord och det STATSKUPP och inget annat ord är applicerbart som beskriver det korrekt.

Och en sak jag lärt mig, när någon ropar såssar eller vänsterblivna, det är då man vet att nu kommer lögnerna, och precis så blev det.
Citera
2025-09-27, 16:07
Avstängd
Comitiums avatar
Stormning av Capitolium är ett helt adekvat ord för stormningen av Capitolium. Jfr den våldsamma stormningen av Bastiljen 1789 som inte precis var någon småsak utan förändrade Europas framtida historia. Stormningen av Bastiljen är känd som just stormningen av Bastiljen , vilket ju är helt adekvat.
Citera
2025-09-27, 16:34
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Man glömmer lätt att vänstern och demokraterna har bäddat för detta.
Man har provocerat , förstört, och många gånger fått hålla på så utan represalier.
När sedan demokraterna under den tid de satt på makten fullständiga fokuserade på hur man på alla möjliga och omöjliga sätt kunde djävlas med Trump, där de hade media som stor support, ja då är det väl inte minsta konstigt att man nu går in med hårddhandskarna och på alla vis försöker städa upp.

Trump har sina brister, men i detta förstår jag honom och hela Magarörelsen.

Ja, visst har demokraterna bäddat för detta. Men det legitimerar ju inte Trumps extrema agerande. Andra ledare ser honom numera som helt oberäknelig som säger lite ad som helst. Han tas inte på allvar - utom förstås den makt han har genom presidentämbetet.
Citera
2025-09-27, 17:35
Avstängd
Comitiums avatar
Här en artikel i Wikipedia med Trumps syndaregister, dvs. anmärkningsvärda åtgärder under hans presidenttid. Ruggigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Target...administration
Citera
2025-09-27, 18:00
Medlem
dude2ks avatar
Hur kan du säga att det inte blivit bättre? Vilken jävla mardröm med Biden. Man går från den sämsta presidenten i USAs historia till den bästa.
Citera
2025-09-27, 20:02
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Hur kan du säga att det inte blivit bättre? Vilken jävla mardröm med Biden. Man går från den sämsta presidenten i USAs historia till den bästa.

Skulle Trump vara den bäste presidenten i USA:s historia? Knappast, Verkligen inte. Absolut inte

Jag delar antagligen en hel del av hans värderingar, andra inte, men man måste också se till metoderna. Du kan inte bara se till hans värderingar utan hur han agerar och vad han gör. Han är ju en katastrof.

Så du tror inte att Trump leder landet ner i fördärvet utan att USA blir great again med Trump vid styret?
Citera
2025-09-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k

Vill du ha ett nytt Ungern eller Ryssland?
Senast redigerad av ccnut 2025-09-27 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in