Citat:
Ursprungligen postat av
Krapulant
Det är lite intressant med det här. Det verkar vara en fråga som förenar vänstern och högern (delvis i alla fall) på Flashback.
Det är rätt vanligt förfarande när snuten vill snoka omkring utan något faktiskt ärende att åka till någon på. De är så vana vid att folk öppnar redan när de presenterar sig som poliser att de ibland förutsätter att alla öppnar så fort dom är hos någon. En idiot till snut jag konfronterade efter att de stört mig en dag helt utan ärende (hade de haft ett ärende hade de redan varit i min hall när jag förstod de var där) frågade mig "varför öppnade du inte när du såg det var en polisbil utanför?".
För att jag låg och sov och går utmärkt att nå via brev? Kommer Du öppna om jag stör dig imorgon bitti, din näsvisa snuthora? Polisen är inte heliga i mitt hem, men de har givetvis full rätt att vara där de gånger de fattat beslut om husrannsakan utifrån konkreta misstankar mot mig.
Har de inte det, kan de givetvis som alla andra oinbjudna gäster som förutsätter att de skall få tillträde till någons hem fara åt helvete. Skiter fullständigt i om de är poliser eller inte, vilket också går -- såvida du inte öppnar -- och ger dem chansen att konstruera misstankar, exempelvis genom att hävda att de visuellt har sett tecken på påverkan hos personen. Steget efter en sådan misstanke till husrannsakan är heller inte särskilt långt numera när enskild snut kan ta det beslutet utan att behöva ringa in det till åklagare och dylikt.
Det här är rätt vanligt när de misstänker något men inte kan bevisa det, för att helt enkelt få tillträde utan husis och kunna hänvisa till att personen ifråga faktiskt släppte in dem frivilligt. Kallas ibland för "fulhusis". Har de riktig tur ser de kanske till och med rökdon eller en hoprullad sedel som i sin tur kan leda till misstanke om narkotikabruk -- och därför innehav. Men än en gång krävs det givetvis att de faktiskt befinner sig inne hos dig då.
Vill snuten in, kommer de in. Släpp aldrig in snuten såvida de inte börjar försöka bryta sig igenom dörrjäveln -- då blir du ersättningsskyldig om du faktiskt också kommer att lagföras för något i anslutning till det tillfället.