• 1
  • 2
2025-09-26, 17:14
Medlem
En personlig assistent somnade under sitt arbetspass i Haparanda. Under den långa tuppluren kvävdes brukaren till döds och nu åtalas assistenten för vållande till annans död.

Händelsen inträffade i Haparanda i slutet av april och den anställde somnade under flera timmar av sitt arbetspass.

Brukaren kvävdes till döds och åklagaren anser att assistenten begick gärningen av oaktsamhet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ill-annans-dod
Citera
2025-09-26, 17:28
Medlem
IanMcEwans avatar
"Han säger att han aldrig väckt åtal för en liknande händelse".

Ja, det var ju också en helt intetsägande kommentar.
Citera
2025-09-26, 19:02
Moderator
Maviels avatar
Rubrik förtydligad. Utgången rubrik:

Haparanda personlig assistent somnade under passet – åtalas för vållande till annans

/Moderator
Citera
2025-09-26, 19:04
Medlem
Merwinnas avatar
Tråkigt. Vad berodde det på att den personlige assistenten var så trött att h*n inte kunde hålla sig vaken? Jag tänker att det har LITE betydelse i alla fall. Hade h*n varit ute och festat och inte lämnat tillräckligt med tid för att sova innan h*n gick på nästa pass, eller hade h*n hållits vaken av sina små barn? Ensamstående förälder, kanske? Eller patologiska sömnproblem?

...och vad hade assistansföretaget för policy? Piloter och även cabin crew på passagerarflyg t.ex., har ju möjligheten att ringa in och säga "jag har inte kunnat sova i natt, så jag känner mig inte tillräckligt pigg för att det ska vara säkert för passagerarna att jag tar den här flighten" (i alla fall är det så på SAS). Det borde kanske även de personliga assistanter ha, som verkligen MÅSTE hålla sig vakna för att det finns risk för brukarens liv och hälsa annars? Och även vårdpersonal om de arbetar ensamma, typ en nattsyster.
Citera
2025-09-26, 19:27
Medlem
Tranquility Bass avatar
Borde väl få medalj istället då personen genom sin tupplur har sparat skattebetalarna miljontals kronor.
Citera
2025-09-26, 19:27
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tråkigt. Vad berodde det på att den personlige assistenten var så trött att h*n inte kunde hålla sig vaken? Jag tänker att det har LITE betydelse i alla fall. Hade h*n varit ute och festat och inte lämnat tillräckligt med tid för att sova innan h*n gick på nästa pass, eller hade h*n hållits vaken av sina små barn? Ensamstående förälder, kanske? Eller patologiska sömnproblem?

...och vad hade assistansföretaget för policy? Piloter och även cabin crew på passagerarflyg t.ex., har ju möjligheten att ringa in och säga "jag har inte kunnat sova i natt, så jag känner mig inte tillräckligt pigg för att det ska vara säkert för passagerarna att jag tar den här flighten" (i alla fall är det så på SAS). Det borde kanske även de personliga assistanter ha, som verkligen MÅSTE hålla sig vakna för att det finns risk för brukarens liv och hälsa annars? Och även vårdpersonal om de arbetar ensamma, typ en nattsyster.
Håller med om att det andra stycket är intressant och borde kunna granskas. Kanske företaget borde hållas ansvarigt istället? Vi får kanske se.
Citera
2025-09-26, 19:43
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Håller med om att det andra stycket är intressant och borde kunna granskas. Kanske företaget borde hållas ansvarigt istället? Vi får kanske se.
Det du tänker på handlar om principalansvar enligt 3 kap. 1 § skadeståndslagen. Enligt första punkten i bestämmelsen utgår ansvar för arbetsgivare för fel eller försummelse som arbetstagaren begår i tjänsten.

Rättsfrågan är alltså huruvida den anställde begått ett fel eller försummelse genom att sova på jobbet. Då praxis relaterad till bestämmelsen är relativt sparsmakad lutar det nog åt att vederbörande underlåtit att utföra sina arbetsuppgifter genom att sova och att detta är en försummelse i tjänst.

Jag har svårt att se att man ska kunna lasta arbetsgivaren för dödsfallet.
Citera
2025-09-26, 19:44
Medlem
Det jag har sett av personliga assistenter, så är dessa oftast lågbegåvade personer som tycker att de har ett bra jobb, då de bara behöver göra något när klienten ber om hjälp. De verkar tycka att det är helt okey att vara slö och passiv på jobbet.
Har ibland anledning att besöka ett gruppboende utanför Örebro och det jag ser där är skrämmande.
Personalen sitter i en soffa och glor på TV. Är det verkligen så det skall vara?
Citera
2025-09-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Det du tänker på handlar om principalansvar enligt 3 kap. 1 § skadeståndslagen. Enligt första punkten i bestämmelsen utgår ansvar för arbetsgivare för fel eller försummelse som arbetstagaren begår i tjänsten.

Rättsfrågan är alltså huruvida den anställde begått ett fel eller försummelse genom att sova på jobbet. Då praxis relaterad till bestämmelsen är relativt sparsmakad lutar det nog åt att vederbörande underlåtit att utföra sina arbetsuppgifter genom att sova och att detta är en försummelse i tjänst.

Jag har svårt att se att man ska kunna lasta arbetsgivaren för dödsfallet.
Jo, men jag resonerade utifrån Merwinnas tanke om policys hos arbetsgivare.
De har hursomhelst ett visst ansvar att inte anställa slappsäckar och pundare i sin kritiska verksamhet.
Citera
2025-09-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
En personlig assistent somnade under sitt arbetspass i Haparanda. Under den långa tuppluren kvävdes brukaren till döds och nu åtalas assistenten för vållande till annans död.

Händelsen inträffade i Haparanda i slutet av april och den anställde somnade under flera timmar av sitt arbetspass.

Brukaren kvävdes till döds och åklagaren anser att assistenten begick gärningen av oaktsamhet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ill-annans-dod

Det kan ju vara rätt att göra men ska vara vaken som assistent!
Citera
2025-09-26, 20:00
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Jo, men jag resonerade utifrån Merwinnas tanke om policys hos arbetsgivare.
De har hursomhelst ett visst ansvar att inte anställa slappsäckar och pundare i sin kritiska verksamhet.
Finns inget som i nuläget talar för att företaget anställt en drogmissbrukare, särskilt inte om de inför anställningen tillämpat drogtester.

Slappsäckar (intressant smeknamn på vad jag antar är slöfockar), visst, men jag tror nog det märks på den anställde långt innan det går så långt att hen somnar på jobbet med ansvar för en annan människas liv.
Citera
2025-09-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
...

Personalen sitter i en soffa och glor på TV. Är det verkligen så det skall vara?
Bättre än att de sover, kan jag tycka, och kanske även ett bra sätt att hålla sig vaken om det skulle behövas av ngn anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in