2025-09-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuret27263
Hej Flashback,

Är på jakt efter en ny bil och har kollat blocket en hel del. Jag är själv inte jättekunnig kring bilar men har lite erfarenhet. Jag är nu ute efter något som inte går sönder. Efter att ha haft en Passat 1.8 tsi är jag trött på verkstadsbesök. Ni med mycket kunskap kring bilar och motorer. Vad borde man köpa? Är det bättre att köpa en Peugeot med 5000 mil trots att många av deras motorer får mycket kritik. Eller ska man satsa på typ en Toyota med 15 000 mil? Vad är era rekommendationer?

Är ute efter en bil i Golf/Golf-kombi storleken. Runt 110 000 kr.

Alla bilar går sönder men sikta på att köpa en så enkel bil som möjligt med manuell växellåda och utan turbo så utesluter du några möjliga felkällor som kan leda till kostsamma reparationer. I vårt hushåll kör vi Franskt och Rumänskt sedan många år och det funkar superfint. Billiga i drift o driftsäkra. Mycket bra rostskydd på gamle Megane som är 20år och snart 17 000mil. Min Dacia Duster har dock både turbo, partikelfilter och AdBlue som ännu fungerar..

Håller med om att stellantis trecylindriga puretech bensinare är a BIG no då de har våt kamrem som löser upp sig i oljan och orsakar motorhaveri. Är lite skeptiskt till trenden med downsize där 3 cylindriga turbomatade motorer med hybridsystem för att få ner utsläppen regerar då de får jobba hårt så får tiden utvisa hur de håller i längden?
Senast redigerad av flat7 2025-09-26 kl. 21:03.
Citera
2025-09-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeStefano
Kör en Renault Clio automat från 2021. Hade gått 2400 mil när jag köpte den i augusti 2024. Funkar asbra, Europas mest sålda bil.
Kostade 139.000 då, kan få tillbaka pengarna idag troligen.

Vill man komma ändå billigare undan med i stort sett samma bil under annat namn så är Rumänska Dacia Sandero ett alternativ. Europas mest sålda bil första halvåret 2025.
Citera
2025-09-26, 21:17
Medlem
I den prisklassen hade jag tittat på t ex Renault Zoe. Körs av många i hemtjänsten och är väl ingen lyxbil men gör sitt jobb utan att krångla. Har du lite mer pengar finns KIA Niro som byts mot ev3. Blir prisras på det samtidigt som en fem år gammal har två års nybilsgaranti. Hybrid hade jag undvikit då de har två motorer/system det kan bli fel på samtidigt som de är tyngre med dubbla system. Undvik bilar med kamrem - finns många utan. Köp en så liten bil som möjligt för bättre bränsleekonomi. Ett tips kan vara att köpa en bil med små hjul/kolla priset för ett däckbyte.
Citera
2025-09-26, 21:19
Medlem
Viktigast är ju att kolla skicket och hur den har servats, miltal och ålder är inte alltid helt avgörande alltid.
Sen som andra i tråden skriver det är ju japanare som ligger i topp när det gäller driftsäkerhet.
Citera
2025-09-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
I den prisklassen hade jag tittat på t ex Renault Zoe. Körs av många i hemtjänsten och är väl ingen lyxbil men gör sitt jobb utan att krångla. Har du lite mer pengar finns KIA Niro som byts mot ev3. Blir prisras på det samtidigt som en fem år gammal har två års nybilsgaranti. Hybrid hade jag undvikit då de har två motorer/system det kan bli fel på samtidigt som de är tyngre med dubbla system. Undvik bilar med kamrem - finns många utan. Köp en så liten bil som möjligt för bättre bränsleekonomi. Ett tips kan vara att köpa en bil med små hjul/kolla priset för ett däckbyte.

Köper man en Zoe så ska man vara medveten om att motorerna är en svag punkt (motorlager). Ett motorbyte kostar 60 000kr om inte motorskadeförsökringen täcker det mesta.
Citera
2025-09-26, 21:40
Medlem
Opel Astra. Mycket bil för pengarna. Toyota som nummer två, mycket bil men dyrare.
Citera
2025-09-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuret27263
Hej Flashback,

Är på jakt efter en ny bil och har kollat blocket en hel del. Jag är själv inte jättekunnig kring bilar men har lite erfarenhet. Jag är nu ute efter något som inte går sönder. Efter att ha haft en Passat 1.8 tsi är jag trött på verkstadsbesök. Ni med mycket kunskap kring bilar och motorer. Vad borde man köpa? Är det bättre att köpa en Peugeot med 5000 mil trots att många av deras motorer får mycket kritik. Eller ska man satsa på typ en Toyota med 15 000 mil? Vad är era rekommendationer?

Är ute efter en bil i Golf/Golf-kombi storleken. Runt 110 000 kr.
Köper du en Toyota har du ditt på det torra! Dom går typ aldrig sönder, jag har ägt 2 st. Den ena tog slut med krock med en älg och den andra med att bli påkörd av en lastbil. Dom gick alltid igenom besiktningen och startade i alla lägen. Även flickvännens som jag fick henne att köpa gick lika bra.
Citera
2025-09-26, 22:48
Medlem
lysande-pistols avatar
Det absolut viktigaste är väl vem man köper den av, blatte firma ja då är du körd.
Franska bilar har oförtjänt dåligt rykte.
Citera
2025-09-26, 23:55
Medlem
Att den nyss är besiktigad eller testad på svensk bilprovning, däck är dyrt, rost är dyrt, vinterhjul skall va med de är svindyra. AC skall fungera.
Citera
2025-09-27, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Vill man komma ändå billigare undan med i stort sett samma bil under annat namn så är Rumänska Dacia Sandero ett alternativ. Europas mest sålda bil första halvåret 2025.

Ja, sämre rykte och sämre andrahandsvärde dock.
Citera
2025-09-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Köper man en Zoe så ska man vara medveten om att motorerna är en svag punkt (motorlager). Ett motorbyte kostar 60 000kr om inte motorskadeförsökringen täcker det mesta.
Bra där! Tack för konstruktiv input. Valde just Zoe för möjlighet till elbil som faktiskt går räkna hem. Du kan få en begagnad för runt 100000 som säkert håller 10000 mil vilket ger ett värdetapp på 10kr/mil jämfört med en finare ny elbil som kan landa på en värdeminskning på över 30kr/mil beroende på hur man räknar.
Citera
2025-09-27, 22:21
Medlem
I den prisklassen är det viktigaste att det är en Lexus, Toyota, Honda, Mazda, Subaru, Suzuki, Hyundai eller Kia. I ungefär den ordningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in