Citat:
Ursprungligen postat av
djuret27263
Hej Flashback,
Är på jakt efter en ny bil och har kollat blocket en hel del. Jag är själv inte jättekunnig kring bilar men har lite erfarenhet. Jag är nu ute efter något som inte går sönder. Efter att ha haft en Passat 1.8 tsi är jag trött på verkstadsbesök. Ni med mycket kunskap kring bilar och motorer. Vad borde man köpa? Är det bättre att köpa en Peugeot med 5000 mil trots att många av deras motorer får mycket kritik. Eller ska man satsa på typ en Toyota med 15 000 mil? Vad är era rekommendationer?
Är ute efter en bil i Golf/Golf-kombi storleken. Runt 110 000 kr.
Alla bilar går sönder men sikta på att köpa en så enkel bil som möjligt med manuell växellåda och utan turbo så utesluter du några möjliga felkällor som kan leda till kostsamma reparationer. I vårt hushåll kör vi Franskt och Rumänskt sedan många år och det funkar superfint. Billiga i drift o driftsäkra. Mycket bra rostskydd på gamle Megane som är 20år och snart 17 000mil. Min Dacia Duster har dock både turbo, partikelfilter och AdBlue som ännu fungerar..
Håller med om att stellantis trecylindriga puretech bensinare är a BIG no då de har våt kamrem som löser upp sig i oljan och orsakar motorhaveri. Är lite skeptiskt till trenden med downsize där 3 cylindriga turbomatade motorer med hybridsystem för att få ner utsläppen regerar då de får jobba hårt så får tiden utvisa hur de håller i längden?