• 1
  • 2
2025-09-26, 16:11
Medlem
Hej Flashback,

Är på jakt efter en ny bil och har kollat blocket en hel del. Jag är själv inte jättekunnig kring bilar men har lite erfarenhet. Jag är nu ute efter något som inte går sönder. Efter att ha haft en Passat 1.8 tsi är jag trött på verkstadsbesök. Ni med mycket kunskap kring bilar och motorer. Vad borde man köpa? Är det bättre att köpa en Peugeot med 5000 mil trots att många av deras motorer får mycket kritik. Eller ska man satsa på typ en Toyota med 15 000 mil? Vad är era rekommendationer?

Är ute efter en bil i Golf/Golf-kombi storleken. Runt 110 000 kr.
Citera
2025-09-26, 16:22
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuret27263
Hej Flashback,

Är på jakt efter en ny bil och har kollat blocket en hel del. Jag är själv inte jättekunnig kring bilar men har lite erfarenhet. Jag är nu ute efter något som inte går sönder. Efter att ha haft en Passat 1.8 tsi är jag trött på verkstadsbesök. Ni med mycket kunskap kring bilar och motorer. Vad borde man köpa? Är det bättre att köpa en Peugeot med 5000 mil trots att många av deras motorer får mycket kritik. Eller ska man satsa på typ en Toyota med 15 000 mil? Vad är era rekommendationer?

Franska bilar skulle aldrig jag satsa på. Toyota är ett säkert kort även aandra Japanska och vissa Koreanska bilar. Kolla statistik på nätet över bilar med mins fel vid besiktning och olika forum.
Citera
2025-09-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Franska bilar skulle aldrig jag satsa på. Toyota är ett säkert kort även aandra Japanska och vissa Koreanska bilar. Kolla statistik på nätet över bilar med mins fel vid besiktning och olika forum.
Jag vet att japanska och koreanska bilar är bäst kvalitet enligt rykte. Och att franska bilar har ett sämre rykte. Men Toyota, Kia och dessa märkena är betydligt dyrare än Peugeot, Renault och Citroen. Du får en 2020 Peugeot med 5000 mil för samma pris som en Kia från 2015 med 15 000 mil. Så vilket av dessa alternativen är bäst att satsa på?
Citera
2025-09-26, 16:39
Medlem
Toyota yaris. Gärna hybrid du kommer inte ångra dig.
Citera
2025-09-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Toyota yaris. Gärna hybrid du kommer inte ångra dig.
Bästa valet i prisklassen, är den för liten så är även Toyota Auris ett mycket bra val om man vill ha ett problemfritt bilägande.
Citera
2025-09-26, 17:10
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Jag vet att japanska och koreanska bilar är bäst kvalitet enligt rykte. Och att franska bilar har ett sämre rykte. Men Toyota, Kia och dessa märkena är betydligt dyrare än Peugeot, Renault och Citroen. Du får en 2020 Peugeot med 5000 mil för samma pris som en Kia från 2015 med 15 000 mil. Så vilket av dessa alternativen är bäst att satsa på?

Jag skulle ju ta Peugoten eftersom 5tusen mil är så lite. Köpte visserligen en Kia i förrgår som gått 13tusen mil men fick den till ett galet lågt pris. Ska nog behålla den ett år och sedan sälja den för att göra en vinst. För övrigt är tex Toyota och Ford okända för rostabgrepp så de skulle jag nobba. Volvo är dock en utmärkt kärra.
Citera
2025-09-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Jag skulle ju ta Peugoten eftersom 5tusen mil är så lite. Köpte visserligen en Kia i förrgår som gått 13tusen mil men fick den till ett galet lågt pris. Ska nog behålla den ett år och sedan sälja den för att göra en vinst. För övrigt är tex Toyota och Ford okända för rostabgrepp så de skulle jag nobba. Volvo är dock en utmärkt kärra.

Tack för tipset!
Citera
2025-09-26, 17:32
Medlem
Har en del kompisar som kör franska bilar. Sällan de är 100% hela oavsett hur nya de är eller hur lite de gått. Jag hade frågat mig varför Peugot'n har kört så få mil. Har den mest stått still och isf. varför?
Franska bilar är generellt lite småkrångliga att mecka med, men det gäller även en del japanska och koreanska. Ska man handla "billigt" och få mycket bil för pengarna, hade jag tittat på en del modeller från Opel. De har en del tråkiga varianter med dålig kvalitet, men även en del modeller som är underskattade. Händer det något, kan i princip alla verkstäder hjälpa dig.
Citera
2025-09-26, 18:11
Medlem
Om du vill ha något i storlek som golf så kanske en Volvo v60 eller Toyota Corolla skulle vara något
Citera
2025-09-26, 18:16
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det viktigaste är att undvika franska bilar.
Citera
2025-09-26, 20:24
Medlem
Citat:
Hej Flashback,

Vad gäller Peugeot så bör man undvika de med Stellantis trecylindriga 1.2l Puretech motorer med våt kamrem.
Även andra märken inom Stellantis som Opel, Citroen, Jeep och DS har använt dessa.
https://www.italpassion.fr/en/guides...ce=chatgpt.com
Citera
2025-09-26, 20:24
Medlem
Kör en Renault Clio automat från 2021. Hade gått 2400 mil när jag köpte den i augusti 2024. Funkar asbra, Europas mest sålda bil.
Kostade 139.000 då, kan få tillbaka pengarna idag troligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in