• 2
  • 3
2025-09-28, 08:05
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
ARN är tyvärr ingen juridisk instans utan man behöver inte ens följa deras beslut.
I normalfallet är det inte så nej. Såvida inte man har förbundit sig genom villkor att göra det. Det kanske kommer som en nyhet för dig, men ett sådant avtal erkänns i svensk rättsordning som giltigt.

Citat:
Måste bara påpeka att din liknelse är felaktig. Byter man hela blandaren så försvinner felet. Här har man bytt andra saker och felet har ju kvarstått.
Det är mer som att man börjar riva ut spisen o köper en ny.

Om du trodde att liknelsen försökte illustrera att felet blev åtgärdat genom att byta katalysatorn istället för klammern så måste jag tyvärr meddela att du fundamentalt missförstod både min ursprungliga fråga och därmed också liknelsen. Jag har för tydlighetens skull markerat frågan här nedan så att du får möjlighet att läsa inlägget igen och minimera dina framtida (ev. oavsiktliga) halmgubbar.

Citat:
Nu ställer jag frågan därför att jag kan inget om motorer eller verkstadsservice. Så om du kunde utveckla ditt påstående här så skulle det uppskattas. Varför borde man ha sett det? För mig som utomstående så uppfattar jag det som att verkstaden arbetat metodiskt.

Du kunde du i och för sig själv ha besvarat frågan istället för att klaga på min liknelse genom att hänvisa till att den träffar fel på en fråga som aldrig ens utgjorde en del av någon bedömning som lyfts fram av någon här i tråden över huvudtaget.
Blir på det stora hela lite konstig ståndpunkt att inta. Särskilt nu när vi numer är överens.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-28 kl. 08:20.
Citera
2025-09-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
I normalfallet är det inte så nej. Såvida inte man har förbundit sig genom villkor att göra det. Det kanske kommer som en nyhet för dig, men ett sådant avtal erkänns i svensk rättsordning som giltigt.

Om du trodde att liknelsen försökte illustrera att felet blev åtgärdat genom att byta katalysatorn istället för klammern så måste jag tyvärr meddela att du fundamentalt missförstod både min ursprungliga fråga och därmed också liknelsen. Jag har för tydlighetens skull markerat frågan här nedan så att du får möjlighet att läsa inlägget igen och minimera dina framtida (ev. oavsiktliga) halmgubbar.

Du kunde du i och för sig själv ha besvarat frågan istället för att klaga på min liknelse genom att hänvisa till att den träffar fel på en fråga som aldrig ens utgjorde en del av någon bedömning som lyfts fram av någon här i tråden över huvudtaget.
Blir på det stora hela lite konstig ståndpunkt att inta. Särskilt nu när vi numer är överens.

Det som händer för näringsidkare om denne inte följer besluten från ARN är att firman hamnar på en lista över företag som inte följer de rekommenderande besluten som ARN kommer med.
De har ingen juridisk bäring och besluten är som sagt bara rekommenderande, inte tvingande.

Din liknelse var väldigt dålig. Du får nog nöja dig med det svaret.

Ditt sista citat är inte ens hämtat från mig så det tar jag inget ansvar för.
Citera
2025-09-28, 12:49
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Motorlampan på min bil har lyst, detta med felkoder mot katalysator och magert bränsle. I kontakt med verkstad så beställs en ny katalysator. I samband med demontering av katalysatorn så dras en lambdasond sönder. En sådan ny beställs. Bilem hämtas och slutkostnaden blev 10 700 kronor.
Efter 4 mils körning så lyser motorlampan igen. Till verkstaden för att läsa av felkoderna...som är detsamma, katalysatorn och magert bränsle. Mekanikern går till en dator och läser av en bulletin - utifrån felkoderna - och avluftningsventilen (PCV) kunde vara en felfaktor. Bestäms att sådan ska beställas.
Åker hem och öppnar motorhuven, lokaliserar denna ventil och ser att det saknas ett klammer på den utgående slangen. M a o ett vaacuum-läckage.
Åker tillbaka till verkstaden och där sätter man på ett klammer. Efter detta har jag kört 15 mil och ingen motorlampa som lyser.
Utifrån detta så hävdar jag att felsökningen inte är korrekt genomförd och att den inte är fackmannamässigt utförd. Felkoderna berodde på avsaknaden av detta klammer och det kostade mig 10 700 kronor. Är det någon mening att anmäla till ARN?

Kan ju tycka att om verkstan fick fram alternativet om avluftningsventil redan första gången så borde de börjat där och kontrollerat.
Du kan ju testa med ARN. Kanske kan fungera.

Har en gång haft ett kylarproblem på en bil där den skrytsamma auktoriserade verkstaden bytte fan vet vad utan att något hände, utom att räkningen blev högre.
Efter tredje gången varningslampan började lysa stötte jag av en slump ihop med en gammal garvad mekare som direkt sa vad som var fel och att han kunde fixa till det för någon hundring.
Bilen hel. Jag vägrade betala verkstan och efter någon månads bråk, strök de räkningarna.
Citera
2025-09-28, 23:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det som händer för näringsidkare om denne inte följer besluten från ARN är att firman hamnar på en lista över företag som inte följer de rekommenderande besluten som ARN kommer med.
De har ingen juridisk bäring och besluten är som sagt bara rekommenderande, inte tvingande.

Din liknelse var väldigt dålig. Du får nog nöja dig med det svaret.

Ditt sista citat är inte ens hämtat från mig så det tar jag inget ansvar för.
Ett avtal om att följa ARN:s beslut är bindande. Det innebär att om någon skulle välja att inte följa ARN:s beslut så går det att, med stöd av avtalet, väcka talan i domstol och därmed beviljas exekutionstitel. Det är definitionen av att skriva avtal. I detta fallet så har man i villkoren angivit att om ARN:s beslut är till konsumentens fördel så är man bunden. Genom att ingå ett avtal med verkstaden så är verkstaden alltså bunden till sina villkor.

Citatet är hämtat från mig. Det var alltså den fråga jag ställde som du inte ville svara på, och där du nu menar att den frågan skulle syftat till att bytet av katalysatorn skulle åtgärdat felet med avsaknad av en klammer. Vilket frågan "Varför borde man ha sett det?" i sammanhanget
"Nu utesluter jag inte att vissa indikatorer antagligen även kräver att man säkerställer vissa fel med en okulär besiktning. Kan du förklara varför man borde ha sett det? Hur pass uppenbart är det?"
inte alls syftar på. Liknelsen blir bara dålig om själva den problematik som jag lyfte motsvarade din invändning. Vilket det inte gör. Detta går att bedöma genom att ha en grundläggande förståelse för det svenska språket. Vilket jag ifrågasätter om du har.
Citera
2025-10-06, 09:55
Medlem
walklikeacats avatar
Om jag backar tillbaka. Jag körde 21 mil, sedan kom samma felkoder upp igen. Så felet låg inte där.
Tiillbaka till verkstaden och där byter vi avluftningsventilen. Jag kör 16 mil och motorlampan lyser igen, åter till verkstaden och nu är det endast felkod på katalysatorn. Den katalysator som är nyinstallerad. Har varit i kontakt med annan verkstad men inte fått några egentliga svar.
Jag avvaktar med allt just nu.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in