2025-09-28, 13:58
Medlem
ForzaLeons avatar
Den där bostadsrättföreningen luktar konkurs.

Blir inom kort en REJÄL förlust för de som äger bostad där.

Jag antar att Amanda inte gav mycket för lägenheten då föreningen bildades.

Sen att behålla en lägenhet i två år är ett rejält misstag när föreningen är icke stabil.

Nej Amanda den där lägenheten blir inte lätt att bli av med.

Jag tror inte någon ens skulle nappa om priset sänks med 50%

Möjligen då om Växjö stad köper upp hela föreningen och placera "nyinflyttade" där.
Citera
2025-09-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Idiotmäklaren från Svensk Fastighetsförmedling har inte klarat av att ange vilken våning denna lägenhet ligger på, men jag gissar på vån 3/3 eftersom jag fann sedtak på en bild. https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...an-21-21485149 Får dessutom med tanke på golv en känsla av att denna lägenhet är skapad i samma skede om Amandas etta.

Jag och frugan är titt som tätt i Växjö och bor ofta då på Elite Park Hotel, och det är ganska ofta rätt stökigt och gapigt på nätterna, i alla fall på fredag-lördag men kan även vara så andra dagar. Bäckgatan är ju ett stenkast därifrån och misstänker att det kan vara lite svårt att sova där med.

Huruvida det från början varit små lägenheter eller att det är större som styckats av vågar jag inte säga . Men generellt så upplever jag lägenheterna trånga och lite knepigt planerade vilket kan tyda på att det är omgjort.

Växjö är ju ingen jättetrevlig stad, jävla massa MENA pack, de hänger huvudsakligen runt resecentrum och figurerar säkert på lokalbussarna. Men staden är i sig inte så stor.

Ja, du har nog rätt i att den lägenheten ligger på tredje våningen. Det är nog de tre stora fönsterna på tredje våningen. Sedan är min killgissning - jag är alltså total amatör på sånt här - att delen med snedtak och det lilla fönstret inte tillhörde den ursprungliga lägenheten, den har utökats.

Nån som är mef kunnig på sånt här får gärna rätta mig om jag har fel. Jag är bara tacksam. Kul lära sig lite mer.

Aha, intressant om Växjö. Jag hade fått för mig att det var en trevlig universitetsstad. Linnéuniversitetet heter visst universitetet i staden. Googlade. Vet inte hur bra eller dåligt det är, det finns så mycket universitet i landet numera. Och en massa konstiga högskoleutbildningar. Vet inte heller vid tongivande universitet är i stan. Det är väl främst Lund och Uppsala man tänker på som utpräglade universitetstäder. När jag läste var universitetet bara en byggnad bland andra, liksom, inget märkvärdigt.
Citera
2025-09-28, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Den där bostadsrättföreningen luktar konkurs.

Blir inom kort en REJÄL förlust för de som äger bostad där.

Jag antar att Amanda inte gav mycket för lägenheten då föreningen bildades.

Sen att behålla en lägenhet i två år är ett rejält misstag när föreningen är icke stabil.

Nej Amanda den där lägenheten blir inte lätt att bli av med.

Jag tror inte någon ens skulle nappa om priset sänks med 50%

Möjligen då om Växjö stad köper upp hela föreningen och placera "nyinflyttade" där.

Ja, ”nyanlända” kan göra schysst kaos där…
Citera
2025-09-28, 14:12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
Ja, du har nog rätt i att den lägenheten ligger på tredje våningen. Det är nog de tre stora fönsterna på tredje våningen. Sedan är min killgissning - jag är alltså total amatör på sånt här - att delen med snedtak och det lilla fönstret inte tillhörde den ursprungliga lägenheten, den har utökats.

Nån som är mef kunnig på sånt här får gärna rätta mig om jag har fel. Jag är bara tacksam. Kul lära sig lite mer.

Aha, intressant om Växjö. Jag hade fått för mig att det var en trevlig universitetsstad. Linnéuniversitetet heter visst universitetet i staden. Googlade. Vet inte hur bra eller dåligt det är, det finns så mycket universitet i landet numera. Och en massa konstiga högskoleutbildningar. Vet inte heller vid tongivande universitet är i stan. Det är väl främst Lund och Uppsala man tänker på som utpräglade universitetstäder. När jag läste var universitetet bara en byggnad bland andra, liksom, inget märkvärdigt.
Jag kan verkligen inget om fastigheter heller, utan killgissar lite jag med, men jag gissar som du här att lägenheten kan utökats i samband med ombildningen. Gissar att de försökt få in så många bostäder de kan i fastigheten i samband med ombildningen.

Men det finns garanterat en stor rosa elefant i föreningen då fem av 13 bostäder är ute för försäljning. Dessutom betyg C för ekonomin i föreningen är verkligen inte bra.

Linnéuniversitet är väl ändå rätt okej och lite tongivande, så det är verkligen inte ett dåligt lärosäte ur det perspektivet. Finns givetvis massa studenter i stan och det är nog bra för den orten. Sen helgstöket ska jag givetvis inte enbart tillskriva MENA-blattarna även om de inte tillför något gott. Det kommer givetvis in ungdomar och annat folk från kringliggande byggd som stökar också.
Citera
2025-09-28, 14:39
Medlem
Imnshos avatar
Går nog att få sålt för en miljon till den sista idioten, som inte gör research på föreningens ekonomi.

Men det behövs bättre styling. Jag saknar det obligatoriska fruktfatet i rostfritt med ett dussin limefrukter.
Citera
2025-09-28, 14:44
Avstängd
Fan vad kul. Finns tusentals BR som har ekonomiskt värde noll och ligger ute i år på Hemnet och aldrig säljs. Det kommer massor med brf som går i konkurs under kommande två år. Då njuter vi.
Citera
2025-09-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Fan vad kul. Finns tusentals BR som har ekonomiskt värde noll och ligger ute i år på Hemnet och aldrig säljs. Det kommer massor med brf som går i konkurs under kommande två år. Då njuter vi.

Jag njuter inte åt andras olycka. Du påminner om en kollega på jobbet som är som gladast när det går dåligt för folk då mår han bra, ingen gillar honom.
Citera
2025-09-28, 15:13
Medlem
godboys avatar
Skulle vara intressant vad som är fel i denna förening. Nästan 40% som vill sälja/lämna. Att föreningen uppenbarligen är misskött det fattar alla normalbegåvade, men exakt vad är det som är galet? Jag tror på att de skulle vinna på att vara öppna om saken och ange varför föreningen har betyg C i kreditvärdighet och på så sätt förklara varför så många andelar är ute till försäljning. Alla som är normalt funtade har givetvis koll på att det är många bostäder i samma förening till salu och drar öronen åt sig.
Citera
2025-09-28, 15:53
Medlem
Citat:
Kanske är en typ av klick-artikel. Men ibland undrar man ju varför en del saker blir till nyheter. Kanske finns det någon reporter på tidningen som själv försöker sälja, och flytta från Växjö. Är väl annars en rätt ok småländsk småstad tror jag.

Artikeln handlar om hur svårt det är att sälja bostäder. Finns flera exempel i artikeln.
Den går att läsa gratis om man vet hur man ska göra.

Men allt över 100k utanför en storstad är för dyrt.
Citera
2025-09-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Skulle vara intressant vad som är fel i denna förening. Nästan 40% som vill sälja/lämna. Att föreningen uppenbarligen är misskött det fattar alla normalbegåvade, men exakt vad är det som är galet? Jag tror på att de skulle vinna på att vara öppna om saken och ange varför föreningen har betyg C i kreditvärdighet och på så sätt förklara varför så många andelar är ute till försäljning. Alla som är normalt funtade har givetvis koll på att det är många bostäder i samma förening till salu och drar öronen åt sig.

Om man känner att man vill bo just på Bäckgatan i Växjö så finns fyra objekt till att välja på i huset bredvid:

https://www.hemnet.se/bostadsrattsfo...f-hornet-2-803

Man får inte sekelskiftescharm men de flesta bostäderna har balkong och gården går att använda.
Citera
2025-09-28, 16:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Jag njuter inte åt andras olycka. Du påminner om en kollega på jobbet som är som gladast när det går dåligt för folk då mår han bra, ingen gillar honom.

Nåja, det är inte ovanligt att folk som äger sina bostäder är nedlåtande och föraktfulla mot folk som bor i hyreshus. Så LITE kan man få gotta sig!
Citera
2025-09-28, 16:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Om man känner att man vill bo just på Bäckgatan i Växjö så finns fyra objekt till att välja på i huset bredvid:

https://www.hemnet.se/bostadsrattsfo...f-hornet-2-803

Man får inte sekelskiftescharm men de flesta bostäderna har balkong och gården går att använda.
Jädrar vad många det var till salu inom en snörlängds avstånd! Att det är tre till salu i samma förening där är ju också lite speciellt kan jag ju tycka. Nu verkar det inte finnas någon kreditvärdering på denna förening, går säkert att rota reda på, men vad är det som gör att folk inte vill bo där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in