Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-26, 10:25
Medlem
Jag har ett märkligt problem med min tfn.

När jag tar emot samtal från min partner så försvinner ljudet för mig inom 4 min. Ibland redan efter 30 s. Han hör mig dock.

Det gäller enbart samtal från honom. Inga problem med samtal från andra.

Provade att byta mitt simkort till en annan tfn och då funkade det hur bra som helst. Så felet ligger nog i min tfn.

Har en Huawei p30 pro.

Är det någon som vet om det är något i inställningarna som kan påverka detta fenomen?

Tacksam för hjälp 😊
Citera
2025-09-26, 10:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GwyJen

När jag tar emot samtal från min partner så försvinner ljudet för mig inom 4 min. Ibland redan efter 30 s. Han hör mig dock.

Provade att byta mitt simkort till en annan tfn och då funkade det hur bra som helst. Så felet ligger nog i min tfn.

Har en Huawei p30 pro.

Är det någon som vet om det är något i inställningarna som kan påverka detta fenomen?

Tacksam för hjälp 😊

Sker det bara i bilen eller överallt? Om det sker i bilen så kan det vara handsfree som krånglar.

Är det samma problem om du använder någon annan samtalsmetod typ meet-samtal, facetime, messenger etc?
Citera
2025-09-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Sker det bara i bilen eller överallt? Om det sker i bilen så kan det vara handsfree som krånglar.

Är det samma problem om du använder någon annan samtalsmetod typ meet-samtal, facetime, messenger etc?

Ingen handsfree eller Bluetoothenhet inkopplad.

Det är enbart vanliga tfnsamtal som problem uppstår. Messenger etc funkar samtalen som de ska.

Har varit i kontakt med operatören och de vet inte vad problemet kan vara. Och iom att det funkar normalt med en annan tfn så är det inget som borde röra den biten.
Citera
2025-09-26, 11:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ingen handsfree eller Bluetoothenhet inkopplad.

Det är enbart vanliga tfnsamtal som problem uppstår. Messenger etc funkar samtalen som de ska.

Har varit i kontakt med operatören och de vet inte vad problemet kan vara. Och iom att det funkar normalt med en annan tfn så är det inget som borde röra den biten.

Rent tekniskt låter det som den codec-drivrutin som din telefon använder slutar fungera pga att din partners telefon komprimerar datan så att din telefon inte klarar att packa upp den.

Men om i så fall borde det påverka samtal även från andra personer för det är typ samma kodning på alla samtal från 4G/5G. Men om du eller din partner använder en 2G/3G-telefon så kan det möjligen vara relaterat till det.
Citera
2025-09-26, 14:30
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Kanske kan hjälpa att säkerhetskopiera och göra total fabriksåterställning samt byta till kortplats 2 på ditt SIM.

Har du mö så testa andra operatörer också
Citera
2025-09-26, 15:25
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:

Har en Huawei p30 pro.

Tacksam för hjälp 😊

Förmodligen något spyware på luren..
Citera
2025-09-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Rent tekniskt låter det som den codec-drivrutin som din telefon använder slutar fungera pga att din partners telefon komprimerar datan så att din telefon inte klarar att packa upp den.

Men om i så fall borde det påverka samtal även från andra personer för det är typ samma kodning på alla samtal från 4G/5G. Men om du eller din partner använder en 2G/3G-telefon så kan det möjligen vara relaterat till det.

Han har 5g och jag 4g.

Ska kolla upp det där med drivrutin även om det känns som att det inte är det som är problemet.
Citera
2025-09-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kanske kan hjälpa att säkerhetskopiera och göra total fabriksåterställning samt byta till kortplats 2 på ditt SIM.

Har du mö så testa andra operatörer också

Får väl prova med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in