2025-09-26, 07:04
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
(S)(V)T meddelar att en så kallad dränare har siktats i Karlskrona, vilket man då kopplar till de förmodade drönarna i Danmark. Pliten har i samband med detta upprättat en anmälan om "brott mot luftfartslagen".

Vad är det för något? Det är väl tillåtet att flyga drönare i Sverige, och skärgården kan knappast vara ett skyddsobjekt?
Citera
2025-09-26, 07:16
Medlem
Det finns regler kring hur du får flyga drönare. (Är du förvånad?).

Läs mer hos Transportstyrelsen så slipper vi en debatt om missförstånd.
Citera
2025-09-26, 07:24
Medlem
Karlskrona är ju sedan gammalt Sveriges största marinbas och har bla ubåtstillverkning på varvet. Det finns nog mycket där som kan intressera den lede Fi och som torde vara klassat som skyddsobjekt och därmed inte får avbildas.
Citera
2025-09-26, 08:15
Medlem
Flygs drönare i Karlskrona hyfsat regelbundet. De jag känner till har tillstånd. Handlar om att de kartlägger diverse större bygg- o installationsprojekt för att samla info. om hur man ska gå vidare. Ett modern sätt att få en digital 3D-ritning på ett större område.
Citera
2025-09-26, 08:50
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Flygs drönare i Karlskrona hyfsat regelbundet. De jag känner till har tillstånd. Handlar om att de kartlägger diverse större bygg- o installationsprojekt för att samla info. om hur man ska gå vidare. Ett modern sätt att få en digital 3D-ritning på ett större område.
Kanske inte mitt i natten?
Citera
2025-09-26, 10:51
Moderator
sm910difs avatar
Rubrik justerad.

Tidigare rubrik: "Drönare i Kalles krona: brott mot luftfartslagen"

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto