• 1
  • 2
2025-09-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Om motorpressen skriver något, så vet man att det är tvärtom i verkligheten.
3000 artiklar om alla fantastiska superbilliga kinesiska elbilar för 750.000 kronor hjälper inte, det blir inte mer verklighet bara för att man upprepar narratvet 500 gånger.
Lite som på flashback, och youtube etc,,

Vill man ha torra fakta, kan man istället titta på försäljningsstatistiken.
Då visar det sig att folk väljer sådana elbilar som motorpressen och andra "experter " nobbar..
Konstig tvärtom-värld eller?
De populäraste elbilarna är ju modeller som VW ID 3, ID4/7,, Skoda Enyaq, Tesla Model Y osv.

Man köper det märket man vill ha, och väjer snarare modelspecifikt inom märket, tex om man vill ha en Audi Q6 e-tron eller kanske hellre en A6 e-tron kombi tex.

Hade priset varit det viktigaste, hade försäljningen av Citroën e-C3 varit mycket högre än den är.
Men nu vill de flesta kanske ha lite mer bil för pengarna, och då går man upp en pris/storleksklass .

Upp ett hack till, där vi hittar premiumbilarna, där är priskänsligheten mindre.
Där vet man oftast redan vad man vill ha.

Det verkar som att du svarar på något annat än vad jag svarade på.

Du skrev om märkeslojalitet och att BMW, Merca och Audi inte kannibaliserar på varandras försäljning. Jag menar tvärtom att de är varandras direkta konkurrenter. Visst finns det märkestroende som köper vad som helst från favoritmärket, men dom är nog ganska få.

Som exempel kan vi ta Mercedes tvålformade EQ-modeller som har sålt väldigt mycket sämre än vad man trodde. Tydligt exempel på att man till och med som etablerad premiumtillverkare måste leverera tillräckligt bra värde i respektive segment.
Citera
2025-09-25, 15:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Det verkar som att du svarar på något annat än vad jag svarade på.

Du skrev om märkeslojalitet och att BMW, Merca och Audi inte kannibaliserar på varandras försäljning. Jag menar tvärtom att de är varandras direkta konkurrenter. Visst finns det märkestroende som köper vad som helst från favoritmärket, men dom är nog ganska få.

Som exempel kan vi ta Mercedes tvålformade EQ-modeller som har sålt väldigt mycket sämre än vad man trodde. Tydligt exempel på att man till och med som etablerad premiumtillverkare måste leverera tillräckligt bra värde i respektive segment.
Vet inte om du missförstått mig.

Men det jag menar är att en ny och bättre modell oftast tar andelar från andra modeller inom samma märke.
Tex är det troligt att nu nya iX3 tar andelar från i5 och iX.
Däremot är det föga troligt att Mercedeskunderna springer iväg till BMW, (även om du tror det)

Gällande försäljningen är det heller inte så relevant vilken modell inom märket som säljer bäst, det är snarare viktigt att det finns flera populära modeller att välja mellan och att den totala försäljningen går bra.

Och här ser vi (precis som du säger) att Mercedes hittills inte haft tillräckligt attraktiva elbilar och därmed halkat efter BMW och Audi I elbilsförsäljning.
Dock, ska tilläggas, i Mercedes fall har majoriteten av kunderna i detta fallet inte sprungit iväg till konkurrenterna, utan snarare valt en annan Mercedes-modell med förbränningsmotor eller som laddhybrid.
Den rörelsen syns tydligt I statistiken.
Facit blir alltså, ska man sälja sina elbilsmodeller, måste man göra attraktiva sådana, annars väljer köparna fortsatt en förbränningsmotor nästa gång.

Och detta syns och i försäljningsstatistiken för elbilar totalt sett.
Hittills i år ligger BMW på tredje plats i elbilsförsäljningen I europa.
Audi på fjärde plats och ökar mest av de tre.
Mercedes först på åttonde plats, vilket är sämre än BMW och Audi, men ändå bra.

Märken som Volvo, Polestar, Hyundai osv, säljer färre elbilar.
Citera
2025-09-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vet inte om du missförstått mig.

Men det jag menar är att en ny och bättre modell oftast tar andelar från andra modeller inom samma märke.
Tex är det troligt att nu nya iX3 tar andelar från i5 och iX.
Däremot är det föga troligt att Mercedeskunderna springer iväg till BMW, (även om du tror det)

Gällande försäljningen är det heller inte så relevant vilken modell inom märket som säljer bäst, det är snarare viktigt att det finns flera populära modeller att välja mellan och att den totala försäljningen går bra.

Och här ser vi (precis som du säger) att Mercedes hittills inte haft tillräckligt attraktiva elbilar och därmed halkat efter BMW och Audi I elbilsförsäljning.
Dock, ska tilläggas, i Mercedes fall har majoriteten av kunderna i detta fallet inte sprungit iväg till konkurrenterna, utan snarare valt en annan Mercedes-modell med förbränningsmotor eller som laddhybrid.
Den rörelsen syns tydligt I statistiken.
Facit blir alltså, ska man sälja sina elbilsmodeller, måste man göra attraktiva sådana, annars väljer köparna fortsatt en förbränningsmotor nästa gång.

Och detta syns och i försäljningsstatistiken för elbilar totalt sett.
Hittills i år ligger BMW på tredje plats i elbilsförsäljningen I europa.
Audi på fjärde plats och ökar mest av de tre.
Mercedes först på åttonde plats, vilket är sämre än BMW och Audi, men ändå bra.

Märken som Volvo, Polestar, Hyundai osv, säljer färre elbilar.

Jag vet inte om jag håller med dig i din tolkning av statistiken att alla bilköpare är blint märkeslojala och bara väljer en annan modell från samma märke.

Och om du har rätt så är jag i så fall en väldigt udda bilköpare som försöker bilda mig en uppfattning vilken tillverkare som har bäst helhetserbjudande för mina behov. Mina fem senaste tjänstebilar har varit två Audi, en BMW, en Mercedes och nu senast en Tesla.

Är jag schizofren? 😢

Skämt åsido, men jag känner ingen av dom du beskriver. På jobbet är vi väl 30 personer med tjänstebil och det byts märken friskt utefter vilken tillverkare som har bäst modeller just nu.

Jag kan sträcka mig till att det nog var vanligare förr att gubbar knallade in till samma märkeshandlare och köpte tio bilar i rad. Men ärligt, hur många sådana känner du idag?

Hursomhelst är detta nån metadiskussion som inte så så värst givande.
Senast redigerad av kecke78 2025-09-25 kl. 19:04.
Citera
2025-09-27, 16:27
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Intressant men har du hunnit provsitta alltså? Båda bilarna släpptes ju på München-mässan för två veckor sedan och finns nog inte i Sverige ännu.

Ska själv byta bil och har testat ganska många under juli, augusti och september. De modeller jag kommenterat är förstås sådana som finns i Sverige och tillgängliga för provkörning.

Det var inte helt solklart vilka modeller som TS beskrev. Inte heller någon länk eller källa bjöds det på. Mitt svar gällde BMW vs MB generellt när det gäller elbilar. Har provkört BMW iX, iX1 och iX2 (som egentligen är en iX1 med en annan bakdel), EQA, EQB (egentligen en EQA med en annan bakdel) samt EQE.

Har inte bestämt mig. Kanske en Polestar 4.
Senast redigerad av JymdKjam 2025-09-27 kl. 16:35.
Citera
2025-09-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ska själv byta bil och har testat ganska många under juli, augusti och september. De modeller jag kommenterat är förstås sådana som finns i Sverige och tillgängliga för provkörning.

Det var inte helt solklart vilka modeller som TS beskrev. Inte heller någon länk eller källa bjöds det på. Mitt svar gällde BMW vs MB generellt när det gäller elbilar. Har provkört BMW iX, iX1 och iX2 (som egentligen är en iX1 med en annan bakdel), EQA, EQB (egentligen en EQA med en annan bakdel) samt EQE.

Har inte bestämt mig. Kanske en Polestar 4.

Ja, jag kunde ha varit tydligare och även länkat.

Det är denna duellen jag tänkte att tråden ska handla om: https://m.youtube.com/watch?v=0OONuE...cJCesJAYcqIYzv

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/...3/bmw-ix3.html

https://www.mercedes-benz.se/passeng..._print=control

Nu läste jag att Mercedes planerar säljstart november-december, och det verkar också innebära att inga priser kommuniceras innan dess.

IX3 och GLC presenterades alltså samma dag på München-mässan för två veckor sedan. Samma dag kunde man gå in och få all info om priser och utrustningsnivåer på BMW, och också beställa. Merca väntar flera månader med att presentera priser. Mossigt
Senast redigerad av kecke78 2025-09-27 kl. 17:20.
Citera
2025-09-27, 18:54
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ja, jag kunde ha varit tydligare och även länkat.

Det är denna duellen jag tänkte att tråden ska handla om: https://m.youtube.com/watch?v=0OONuE...cJCesJAYcqIYzv

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/...3/bmw-ix3.html

https://www.mercedes-benz.se/passeng..._print=control

Nu läste jag att Mercedes planerar säljstart november-december, och det verkar också innebära att inga priser kommuniceras innan dess.

IX3 och GLC presenterades alltså samma dag på München-mässan för två veckor sedan. Samma dag kunde man gå in och få all info om priser och utrustningsnivåer på BMW, och också beställa. Merca väntar flera månader med att presentera priser. Mossigt

Hur viktigt är priset för dig? Jag känner att MB verkar kunna erbjuda bra rabatter. Det ingår även ett kort med 15000 kronor att ladda för. BMW verkar mer svårflirtade och håller hårt på sin prislapp. Men den som är helt okänslig kan förstås välja fritt!
Citera
2025-09-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Hur viktigt är priset för dig? Jag känner att MB verkar kunna erbjuda bra rabatter. Det ingår även ett kort med 15000 kronor att ladda för. BMW verkar mer svårflirtade och håller hårt på sin prislapp. Men den som är helt okänslig kan förstås välja fritt!

Maxpriset är knivskarpt på 13 basbelopp/770k för att få in det i min arbetsgivares tjänstebilspolicy. I gengäld har min arbetsgivare bra ramavtal så på IX3 får jag 7-8% rabatt på listpriset. Sitter och fingrar på beställningsknappen för jag har fått en bra offert.

Kan såklart köpa privat också men förmånsbil är bekvämt och skyddar mot oförutsedda värdeförändringar. Nuvarande bil har till exempel tappat halva sitt värde på 2,5 år. Värre än väntat och det är skönt att slippa bekymra sig om det.

Därav min frustration för att Merca inte kan tala om vad det ska kosta så att jag vet om det är värt att vänta eller inte
Citera
2025-09-27, 22:11
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Maxpriset är knivskarpt på 13 basbelopp/770k för att få in det i min arbetsgivares tjänstebilspolicy. I gengäld har min arbetsgivare bra ramavtal så på IX3 får jag 7-8% rabatt på listpriset. Sitter och fingrar på beställningsknappen för jag har fått en bra offert.

Kan såklart köpa privat också men förmånsbil är bekvämt och skyddar mot oförutsedda värdeförändringar. Nuvarande bil har till exempel tappat halva sitt värde på 2,5 år. Värre än väntat och det är skönt att slippa bekymra sig om det.

Därav min frustration för att Merca inte kan tala om vad det ska kosta så att jag vet om det är värt att vänta eller inte

Låter som vi är i samma situation! Min arbetsgivare har också bra ramavtal på BMW, främst på extrautrustning. Kan du få iX3 för det priset så låter det nästan ”billigt”. Privat skulle jag inte lyckas få ihop det på BMW.

MB (förra modellen) är dock grymt komfortabel. Det ska ställas mot BMW:s mer hårda sportstolar/fjädring och dess körglädje.

Numera kör jag inte så mycket och tänker mer bekvämlighet de få gånger jag är ute och kör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in