• 1
  • 2
2025-09-24, 20:18
Medlem
De tyska giganterna har skärpt till sig och släppt varsin på papperet lovande el-SUV.

Hos BMW får man fyrhjulsdrift, 80 mil wltp och 470 hk för ett startpris på 750’

Mercedes har ungefär samma spec men lite sämre range. Konstigt nog har man ännu inte kommunicerat priset.

Vem tar hem matchen av dessa två?

Hur ska Audi göra med sin Q6:a där man bara levererar bakhjulsdrift, 50 mil wltp och 250 hk för 750 000 kr? Den borde bli osäljbar.
Citera
2025-09-24, 21:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
De tyska giganterna har skärpt till sig och släppt varsin på papperet lovande el-SUV.

Mercedes har ungefär samma spec men lite sämre range. Konstigt nog har man ännu inte kommunicerat priset.

Hur ska Audi göra med sin Q6:a där man bara levererar bakhjulsdrift, 50 mil wltp och 250 hk för 750 000 kr? Den borde bli osäljbar.

Audi Q6 e-tron finns även som fyrhjulsdriven/Quattro, med 388 hk, samt 63,9 mil räckvidd.
Finns även SQ6 med 490 hk.

Försäljningen mellan Audi, BMW och Mercedes kanibaliserar inte med varandra, ingen Mercedeskund springer till BMW bara för att räckvidden är några mil längre, och vice versa.

Mercedesen är bekvämast och lyxigast.
BMW'n har bäst spec.
Audin är snyggast.
Citera
2025-09-24, 21:58
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Mercedesen upplever jag märkligt nog som lite trång i baksätet och lastutrymmet, men i övrigt bekväm. BMW:n har för hårda stolar, det är nog det enda som går att klaga på.

Audin känner jag inte till. Totalt ointresserad av det märket numera.
Citera
2025-09-25, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Audi Q6 e-tron finns även som fyrhjulsdriven/Quattro, med 388 hk, samt 63,9 mil räckvidd.

Absolut, men du missade ”detaljen” att den versionen börjar på 899’. Dvs 150’ för mycket nu när nya IX3 finns som konkurrent.
Citera
2025-09-25, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Försäljningen mellan Audi, BMW och Mercedes kanibaliserar inte med varandra, ingen Mercedeskund springer till BMW bara för att räckvidden är några mil längre, och vice versa.

Det kanske stämde för 20 år sedan men idag tror jag att du har fel. Jag byter bil till våren och väljer mellan just dessa tre och det är jag nog inte ensam om. GLC - IX3 målas upp som stora konkurrenter i motorpressen.
Citera
2025-09-25, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Mercedesen upplever jag märkligt nog som lite trång i baksätet och lastutrymmet, men i övrigt bekväm. BMW:n har för hårda stolar, det är nog det enda som går att klaga på.

Audin känner jag inte till. Totalt ointresserad av det märket numera.

Intressant men har du hunnit provsitta alltså? Båda bilarna släpptes ju på München-mässan för två veckor sedan och finns nog inte i Sverige ännu.
Citera
2025-09-25, 08:51
Moderator
Citat:

Premiumbilars kunder bryr sig väl inte så mycket om pris? Vill man ha en Audi för att man gillar Audi så köper man det.
Det gäller ju för alla tre premiumtyskarna och för den delen många andra bilar. Hade priskänslighet och sunt förnuft gällt hade alla köpt Skoda.
BMW har ett startpris på 750', jo, det är väl just det, startpris, när det gäller just BMW så är det ju så att oerhört få bilar säljs för inropspriset. De allra flesta slutar nog norr om miljonen.
Konfigurerade en så som jag skulle kunna tänka mig, grundversionen är för fattig, den hamnade på 873 200:- och då valde jag inga dyra tillbehör.
Jag tror på Neue klasse, BMW kommer att bli en spelare på tjänsteelbilsmarknaden men billiga är de inte.
Citera
2025-09-25, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Premiumbilars kunder bryr sig väl inte så mycket om pris?

Det är nog en förenkling. 70% av elbilarna säljs som förmåns-/tjänstebilar. En stor del av förmånsbilsförarna har en intern bilpolicy att förhålla sig till, och den innehåller ramar för hur mycket bilen får kosta. Så jag tror tvärtom att även premiumtillverkarna behöver leverera värde för pengarna.
Citera
2025-09-25, 09:28
Medlem
Citat:
BMW har ett startpris på 750', jo, det är väl just det, startpris, när det gäller just BMW så är det ju så att oerhört få bilar säljs för inropspriset. De allra flesta slutar nog norr om miljonen.
Konfigurerade en så som jag skulle kunna tänka mig, grundversionen är för fattig, den hamnade på 873 200:- och då valde jag inga dyra tillbehör.

Ja, det är ju inget nytt att det finns tillval. Poängen är att priset för instegsmodellen samt hur den är utrustad ger en indikation på hur man har lagt sig prismässigt.

Citat:
Jag tror på Neue klasse, BMW kommer att bli en spelare på tjänsteelbilsmarknaden men billiga är de inte.

Jag tror också att BMW har något bra på gång. Ser fram emot att se den live.
Citera
2025-09-25, 10:15
Medlem
Mercedes är ju rent allmänt på Dekis. Det känns som att BMW har ledartröjan bland tyskarna nu för tiden. Merca har ju blivit en ful plastig rosthög och helt lyckats radera ut sig själva. De lever bara på gamla meriter och sitt namn. Vilket tack och lov kan rädda dem kvar om de skärper till sig.
Citera
2025-09-25, 10:48
Moderator
Citat:
Ja, det är ju inget nytt att det finns tillval. Poängen är att priset för instegsmodellen samt hur den är utrustad ger en indikation på hur man har lagt sig prismässigt.
Premiumtyskarna och kanske BMW särskilt är ju ökända för att sätta ett relativt lågt inropspris för en bil som egentligen aldrig säljs i det utförandet, minst vill man ju ha Fully charged edition-paketet för 50000:- för att få med saker som är standard på många billigare bilar, i det är det bara draget som är utöver det man bör förvänta sig i utrustningsväg.
Ska man ha aerodynamiska fälgar (som man måste ha för att nå de där 80 milen WLTP) så kostar de 7400:- extra.
Ska man få ambient light (och en inredning som inte är klapptråkig) måste inredningspaket för 13300:- läggas till. Und so weiter ...

Men ja, tjänstebilsrabatten blir säkert hög, det är vi stackare som inte har möjlighet till det och som köper bilen själv som hamnar i kläm, därför gillar jag inte riktigt tyskarnas prissättningar. Audi och Mercedes är väl inte aktuellt ändå, men BMW kan jag tänka mig trots att jag stör mig på det.
Citera
2025-09-25, 13:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Det kanske stämde för 20 år sedan men idag tror jag att du har fel. Jag byter bil till våren och väljer mellan just dessa tre och det är jag nog inte ensam om. GLC - IX3 målas upp som stora konkurrenter i motorpressen.
Om motorpressen skriver något, så vet man att det är tvärtom i verkligheten.
3000 artiklar om alla fantastiska superbilliga kinesiska elbilar för 750.000 kronor hjälper inte, det blir inte mer verklighet bara för att man upprepar narratvet 500 gånger.
Lite som på flashback, och youtube etc,,

Vill man ha torra fakta, kan man istället titta på försäljningsstatistiken.
Då visar det sig att folk väljer sådana elbilar som motorpressen och andra "experter " nobbar..
Konstig tvärtom-värld eller?
De populäraste elbilarna är ju modeller som VW ID 3, ID4/7,, Skoda Enyaq, Tesla Model Y osv.

Man köper det märket man vill ha, och väjer snarare modelspecifikt inom märket, tex om man vill ha en Audi Q6 e-tron eller kanske hellre en A6 e-tron kombi tex.

Hade priset varit det viktigaste, hade försäljningen av Citroën e-C3 varit mycket högre än den är.
Men nu vill de flesta kanske ha lite mer bil för pengarna, och då går man upp en pris/storleksklass .

Upp ett hack till, där vi hittar premiumbilarna, där är priskänsligheten mindre.
Där vet man oftast redan vad man vill ha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in