• 1
  • 2
2025-09-24, 22:28
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Fel.

Utveckla? Vi pratar ej villa i Höllviken eller våning i Vasastan. Vi pratar en mindre lägenhet för typ 1.2 miljoner dvs majoriteten av potentiella intressenter kommer att vara unga förstaköpare.

Då tror jag IKEA passar sig bättre och om golvet är massiv ek hade jag slipat. Är det ”tarkett” eller vad det heter dvs plastgolv hade jag lagt in riktigt ekgolv dvs delat upp dessa 150k än att lägga allt på ett kök som väldigt få 20-30 åringar och förstagångsköpare brytt sig om jämfört med ett schysst IKEA-kök, nyslipat ekgolv/ekgolv istället för plastaskit.

Men jag kanske tänker fel då jag ej är förstagångsköpare utan nästa blir tredje köpet och förhoppningsvis ett hus med Ballingslöv och inte IKEA.
Citera
2025-09-24, 22:34
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Tjena! Jag ska köpa nytt kök till min lilla lägenhet. Köket är kanske 3x2 meter stort. Jag tänker att det ökar värdet (lite?) om man ska sälja med framförallt så lever man och gör mat i ett betydligt skönare miljö.

Jag är redo att lägga 150k. Eftersom jag inte är de minsta intresserad av att göra detta själv så hade jag mest velat skicka mina köksmått till IKEA. Åka på 3 veckors semester i Thailand och komma hem till ett nytt kök. Är det realistiskt?
Vet inte om Ikea har montageservice, kolla upp om de har det, annars så går det att lösa genom Bauhaus. Enkelt och smidigt!
Citera
2025-09-25, 07:29
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Fel.

Utveckla? Vi pratar ej villa i Höllviken eller våning i Vasastan. Vi pratar en mindre lägenhet för typ 1.2 miljoner dvs majoriteten av potentiella intressenter kommer att vara unga förstaköpare.

Då tror jag IKEA passar sig bättre och om golvet är massiv ek hade jag slipat. Är det ”tarkett” eller vad det heter dvs plastgolv hade jag lagt in riktigt ekgolv dvs delat upp dessa 150k än att lägga allt på ett kök som väldigt få 20-30 åringar och förstagångsköpare brytt sig om jämfört med ett schysst IKEA-kök, nyslipat ekgolv/ekgolv istället för plastaskit.

Men jag kanske tänker fel då jag ej är förstagångsköpare utan nästa blir tredje köpet och förhoppningsvis ett hus med Ballingslöv och inte IKEA.
Citera
2025-09-25, 08:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Så max 70k för att riva, slänga och sen montera nytt? Det låter billigt men jag tar det! Har dessutom nyligen haft stambyte.
Nej, IKEA monterar bara de nya skåpen i ett tomt kök. De river inte det gamla, de drar inte eller vatten.

https://www.ikea.com/se/sv/customer-...5-bb5e2faa971b

Dessutom måste du själv vara på plats. Du kan till och med bli tvungen att hjälpa till.
Senast redigerad av MagisterBister 2025-09-25 kl. 08:44.
Citera
2025-09-25, 10:48
Moderator
rotadents avatar
Mina föräldrar köpte hela köket på IKEA och fick det monterat, minns inte vad det kostade men för mig lät det inte superdyrt och det blev bra. Men de gjorde det efter en vattenskada, vilket gjorde att förutsättningarna var lite annorlunda. Försäkringsbolagets firma rev det gamla köket för att kunna fixa ytskikten och kasserade då även det gamla köket, så det var helt tomt när IKEAs firma kom dit. Den biten måste ju lösas. Antagligen går det att avtala om rivning av gamla köket också, om man betalar för det.
Citera
2025-09-25, 11:30
Medlem
Paris24s avatar
Byggt på min erfarenhet för 3 år sedan så är IKEA den absolut sämsta partner du kan ha, den sämsta kvaliteten, och ta hellre någon som HTH eller ännu hellre lite dyrare som Ballingslöv så ser köparna det och man får tillbaka varenda krona.

Vårt IKEA-kök var usel kvalitet, särskilt hårdvarorna som kylen, och det finns fortfarande problem. Som IKEA iofs glatt löser gratis och de är väldigt hjälpsamma, men man ska inte köpa ett kök med kvalitetsbrister.
Citera
2025-09-25, 12:06
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Byggt på min erfarenhet för 3 år sedan så är IKEA den absolut sämsta partner du kan ha, den sämsta kvaliteten, och ta hellre någon som HTH eller ännu hellre lite dyrare som Ballingslöv så ser köparna det och man får tillbaka varenda krona.

Vårt IKEA-kök var usel kvalitet, särskilt hårdvarorna som kylen, och det finns fortfarande problem. Som IKEA iofs glatt löser gratis och de är väldigt hjälpsamma, men man ska inte köpa ett kök med kvalitetsbrister.

Deras vitvaror är verkligen inte bra. Jag har haft flera IKEA-kök (har dock aldrig varit den som satt in dem) och tycker att skåp, lådor etc. funkar bra. Men vitvarorna skulle jag aldrig köpa själv, de är billiga men funkar därefter också.
Citera
2025-09-25, 17:27
Medlem
Citat:
Tjena! Jag ska köpa nytt kök till min lilla lägenhet. Köket är kanske 3x2 meter stort. Jag tänker att det ökar värdet (lite?) om man ska sälja med framförallt så lever man och gör mat i ett betydligt skönare miljö.

Jag är redo att lägga 150k. Eftersom jag inte är de minsta intresserad av att göra detta själv så hade jag mest velat skicka mina köksmått till IKEA. Åka på 3 veckors semester i Thailand och komma hem till ett nytt kök. Är det realistiskt?

150k för ett IKEA kök på 3x2 meter låter orimligt dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in