• 1
  • 2
2025-09-24, 20:05
Medlem
Tjena! Jag ska köpa nytt kök till min lilla lägenhet. Köket är kanske 3x2 meter stort. Jag tänker att det ökar värdet (lite?) om man ska sälja med framförallt så lever man och gör mat i ett betydligt skönare miljö.

Jag är redo att lägga 150k. Eftersom jag inte är de minsta intresserad av att göra detta själv så hade jag mest velat skicka mina köksmått till IKEA. Åka på 3 veckors semester i Thailand och komma hem till ett nytt kök. Är det realistiskt?
Citera
2025-09-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Tjena! Jag ska köpa nytt kök till min lilla lägenhet. Köket är kanske 3x2 meter stort. Jag tänker att det ökar värdet (lite?) om man ska sälja med framförallt så lever man och gör mat i ett betydligt skönare miljö.

Jag är redo att lägga 150k. Eftersom jag inte är de minsta intresserad av att göra detta själv så hade jag mest velat skicka mina köksmått till IKEA. Åka på 3 veckors semester i Thailand och komma hem till ett nytt kök. Är det realistiskt?

Det är inte särskilt svårt att installera ett IKEA kök!
Citera
2025-09-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är inte särskilt svårt att installera ett IKEA kök!
Tro det eller ej men de finns massor med människor som inte har en jävla blekaste aning om hur man river en fast installation eller borra i betong.

Jag är en av dom.
Citera
2025-09-24, 20:36
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Jag tycker att Du ska kolla efter ett begagnat märkeskök på Blocket.
Finns många prisvärda.
Sedan anlita en snickare.
Citera
2025-09-24, 20:39
Medlem
I princip ja.
Har du exakta ritningar så kan IKEA hjälpa dig med att rita upp ett kök.
Sen gäller det bara att hitta nån som installerar åt dig.

Strulfaktor som kan dyka upp, är överraskningar gällande elsystem, avlopp och vattenledningar. Plus dolda skador, typ vattenskador. Du bör ju ha en plan för att hantera sånt om det inte är typ brorsan du har anlitat för att bygga om. Vilket kanske inte är det bästa heller iofs.
Citera
2025-09-24, 20:43
Medlem
Loikkaris avatar
Ska Du total renovera typ byta golv, vitvaror och diskho med blandare, måla väggar etc?

För en budget på 150 tusen kronor skulle jag inte välja IKEA kök för skåp. Din kök är inte särskild stor så satsa på en med riktig kvalitet. Nu menar jag inte att IKEA har dålig kvalite men den höjer inte värdet.
Citera
2025-09-24, 20:44
Medlem
Ikea hjälper till att rita ett kök och kan även montera mot betalning (25 000 - 70 000 kr beroende på storlek och omfattning), du kan göra ROTavdrag på arbetskostnaden.
Citera
2025-09-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Ska Du total renovera typ byta golv, vitvaror och diskho med blandare, måla väggar etc?

För en budget på 150 tusen kronor skulle jag inte välja IKEA kök för skåp. Din kök är inte särskild stor så satsa på en med riktig kvalitet. Nu menar jag inte att IKEA har dålig kvalite men den höjer inte värdet.

Ja hela skiten ska bytas. Det har inte skett på 30 år vill jag säga. Jag vill bara verkligen inte göra det själv.
Citera
2025-09-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Ikea hjälper till att rita ett kök och kan även montera mot betalning (25 000 - 70 000 kr beroende på storlek och omfattning), du kan göra ROTavdrag på arbetskostnaden.

Så max 70k för att riva, slänga och sen montera nytt? Det låter billigt men jag tar det! Har dessutom nyligen haft stambyte.
Senast redigerad av jordmuser 2025-09-24 kl. 21:00.
Citera
2025-09-24, 22:00
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:

Jag köpte kök och vitvaror från IKEA när jag renoverade. Framförallt för att jag behöll den gamla stommen som jag var nöjd med plus la till lite mer förvaring. Kyl,frys och diskmaskin (60cm tror jag den var jämfört med vanliga som brukar vara 100 cm. Återigen allt passade perfekt till gamla stommen. Det var praktiskt, enkelt och billigt. Tror jag la 35-45 000 för kök inklusive vitvaror.

En polare byggde nytt kök förra året. Köpte från Elgiganten av alla ställen men det blev riktigt snyggt. Det enda han köpte begagnad var hans spis. En sån svinstor gasspis typ Dolce Vita i nyskick som kostar typ 50-60k ny av en stenrik familj i Helsingborg men frugan var tydligen inte nöjd med nån mindre tramsanledning. Om han hämta den själv fick han den för typ 12.

Ikea är bra, billigt, har standardmått och deras mjukvaruprogram de har på köksavdelningen när de planerar ditt kök är bra men jag har inget att jämföra med.

Kör på IKEA. Standardmått så nästanägare kommer säkert vilja ändra skåpsluckor, färg, design, kakel osv.
Att sätta in ett Ballingslöv, Nordanå, Nordiska kök osv tror jag kostar mer än vad det höjer värdet tyvärr till skillnad från att lägga massivt ekgolv jämfört med ”fakegolv” tarkett eller vad det heter.

Är rätt okunnig bortsett från min egen bostad, vänner och det jag ser på Hemnet o läser på Bolia/Boolia.
Citera
2025-09-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams

Att sätta in ett Ballingslöv, Nordanå, Nordiska kök osv tror jag kostar mer än vad det höjer värdet tyvärr till skillnad från att lägga massivt ekgolv jämfört med ”fakegolv” tarkett eller vad det heter.

Är rätt okunnig bortsett från min egen bostad, vänner och det jag ser på Hemnet o läser på Bolia/Boolia.
Fel.
Citera
2025-09-24, 22:18
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Bro min lägenhet e värd kanske 1,2m men jag trivs ganska bra och lär MINST bo här i 4 år till.

Kör då på Ikea. Borde inte kosta dig mer än 50-70k beroende på vitvaror, hur mycket/lite du gör själv.
Jag är inte händig men fixade det mesta själv bortsett från lite hjälp med få bänkskivan i rätt mått så spishällen passade.

Finns ju pensionärspoolen/gigjobb. Gamla snickare som hjälper dig/bygger åt dig.
Och glöm för fan inte att inkludera bärhjälp in i bostaden så du inte står med vitvaror och material på några 100kg att kånka upp sjölv.
Skulle vitvarorna vara skadade/skadas under transport eller när de bär upp så blir de inget jidder. De står för skador.
150k är alldeles för mycket. Du kan lätt komma undan med 1/3 eller 50% och få ett schyst kök som ökar värdet och framförallt gör den mer attraktiv att sälja när tiden är kommen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in