• 1
  • 2
2025-09-28, 15:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Och angående denna försämring av ersättning som kommer nu i oktober så är jag 100% säker på att detta kommer att ses som ett monumentalt misslyckande som orsakade enorma problem och kostade åtskilliga personer deras liv. Den som lever får se. Jag lever nog INTE. Men det är rätt självklart att man inte kan plåga någon till att ta ett arbete som inte existerar. Man undrar när politiker ska börja se detta självklara. Och en morot funkar alltid bättre än en piska. Det finns dock inga morötter längre.
Det finns massor med lediga jobb. Tex inom äldrevård, hemtjänst och LSS kan man få jobb där är det alltid brist.
Citera
2025-09-29, 00:13
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det finns massor med lediga jobb. Tex inom äldrevård, hemtjänst och LSS kan man få jobb där är det alltid brist.

Varför är det brist? Och jag frågar inte detta för att jag inte vet utan för att jag undrar om DU vet varför det ALLTID är brist på folk inom vården.
Citera
2025-09-29, 15:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Varför är det brist? Och jag frågar inte detta för att jag inte vet utan för att jag undrar om DU vet varför det ALLTID är brist på folk inom vården.
Därför att man får lika mycket i lön som anställd inom vården som i aktivitetsstöd. Det finns ingen motivation att jobba när man har lika mycket i aktivitetsstöd. Vad är lösningen på det, antingen höja lönen eller sänka aktivitetsstödet.
Citera
2025-09-29, 19:10
Avstängd
Citat:
Därför att man får lika mycket i lön som anställd inom vården som i aktivitetsstöd. Det finns ingen motivation att jobba när man har lika mycket i aktivitetsstöd. Vad är lösningen på det, antingen höja lönen eller sänka aktivitetsstödet.

Nej, det stämmer inte, sluta ljug.
Citera
2025-09-29, 19:16
Avstängd
Citat:

Man kan få jobb där relativt enkelt om man har; 1) vårdbiträdesutbildning vilket är lika med två månader på komvux. eller 2) gått Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet eller 3-4 terminer på komvux, båda alternativen under punkt nr. 2 ger dig undersköterskekompetens.
Något annat alternativ finns inte för att få ett vård- och omsorgsjobb hos kommunen eller regionen (fd landstinget).
Sluta tro på skitsnackare i den här tråden och lyssna istället på de som kan något.
Citera
2025-09-30, 02:35
Medlem
killawifes avatar
Citat:

Nej det är inte anledningen alls. Min polare tjänar i princip lika mycket nu som elektriker som han gjorde som undersköterska. Jag har pratat med flera olika vänner och bekanta som alla jobbat inom vården och antingen slutat eller utbildat sig vidare och alla säger exakt samma sak: Det är för jävla dåligt. Det är inte lönen som är problemet utan villkoren som är helt uppåt väggarna vansinniga. En tjej jag känt i 20 år berättade att när hon jobbade som barnmorska så hände vid ett flertal tillfällen att hon jobbade sitt pass(8 timmar) och sen blev beordrad att jobba ett pass till på 4-6 timmar med endast 30 min till 1 h vila emellan. Vem fan skulle acceptera detta på ett "vanligt" jobb? Och när de som jobbar inom vården klagar så får de ALDRIG något gehör för sina klagomål. Och de klagar ofta. Det är som att cheferna helt enkelt inte bryr sig.

Men egentligen är detta tämligen ointressant för det är faktiskt sant att det finns "massor" av jobb inom vården. Säkert 20-30% av alla jobb på platsbanken ÄR vårdrelaterade. Det spelar dock noll roll då det fortfarande bara finns totalt 100.000 jobb men 600.000 arbetslösa. Så ÄVEN om dessa vårdjobb tillsattes omgående så vore det bara en piss i mississippi och skulle inte göra någon skillnad alls.
Citera
2025-09-30, 16:14
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindonn
Det låter som samma lekstuga som rusta o matcha?

Någon som deltar i det?

Får ni jobb? Eller bara massa aktiviteter som ger huvudvärk?

Ärligt talat tror jag inte att det leder någonvart, särskilt inte i dagens lågkonjunktur.

Exempel:
Malmö: 23 000 arbetslösa – 2 845 lediga jobb på Platsbanken
Helsingborg: 8 600 arbetslösa – 1 128 lediga jobb på Platsbanken
Halmstad: 4 100 arbetslösa – 832 lediga jobb på Platsbanken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem