• 1
  • 2
2025-09-23, 19:42
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Är det inte ett vedertaget begrepp?

De tar ut sig totalt och måste mata i med snabb energi för att fylla på - resultatet är att magen får tokspel ibland och de skiter på sig. Händer även på vasaloppet osv.

Ok, hade inte koll på begreppet löparmage. Jag har själv aldrig haft problem med magen.

Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Haha justja, stackaren på Göteborgsvarvet som sket ner sig totalt under loppet och blev världsnyhet. Lever han än eller har cancern tagit han?

Mikael Ekvall hade ett tag svenskt rekord i halvmarathon. I dessa tider är det lite intressant att bajsbilderna trots allt drunknat bland all annan skit på nätet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikael_Ekvall
Citera
2025-09-23, 19:58
Medlem
Man märker vilka som direkt går in i försvarsställning och förnekelse...
Citera
2025-09-23, 20:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Intressant och nu skall de leta efter en kontrollgrupp enl artikeln men kunde de inte också leta efter de som springer bara maraton, halvmaror, och kortare sträckor, dvs är det linjärt eller inträffar det först vid överextrema sträckor?
Citera
2025-09-23, 21:02
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Intressant och nu skall de leta efter en kontrollgrupp enl artikeln men kunde de inte också leta efter de som springer bara maraton, halvmaror, och kortare sträckor, dvs är det linjärt eller inträffar det först vid överextrema sträckor?

Det är väl det dom ska luska ut tänker jag. enl studien är det just långdistanslöpare som har högst risk, men det är att döma av 100 personer, så för liten grupp för att dra några slutsatser.
Citera
2025-09-23, 21:16
Medlem
Kontrollgrupp med samma kost utan löpning ... ?
Citera
2025-09-23, 21:33
Medlem
Jordgubbes avatar
Blir inte riktigt klok på hypoteserna heller. (1) Döende celler, okej, men varför ställer de till det just i tarmen, kunde lika gärna bli i njurarna. (2) Om det är ultraprocessad dryck dessa ultralöpare använder sig av, kunde de inte hittat ett gäng som inte nyttjar sånt. Lite att gå över ån efter vatten - eller löpa en ultralång omväg - för att undersöka ultraprocessad mats skadeverkningar i tarm. Och (3) hypotesen om att allt blod går till benen, istället för tarmen, jaha och? Jag tror de har en del kvar innan den går i tryck. Varför visade de den ens redan nu och spekulerar via media, verkar ofokuserat.
Citera
2025-09-24, 07:35
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Nya rön i forskningsvärlden:

Det gäller en preliminär studie på 100st lång- och ultralångdistanslöpare som fått en del täckning i media.

Löparmage med blodig avföring och kramper ses som en del av sporten. Arbetshypotesen verkar vara något om låg blodtillförsel i magtrakten under långa tidsperioder som grogrund för cancer.

Jag får vatten på min kvarn för att undvika lång distanslöpning

Hur ser ni flashbackare på detta? Diskussionspunkter förslagsvis anekdoter, studien i sig, andra samband etc. Kommer du fortsätta springa ultramaraton?

Så risk att löpa och att inte löpa?
Causes and Risk Factors
Experts aren't sure of the exact causes, but risk factors include:
Age: Risk increases with age, particularly over 45 years old.
Family History: A family history of polyps or colon cancer.
Genetics: Rare inherited gene mutations can increase the risk.
Inflammatory Bowel Disease: Conditions like Crohn's disease or ulcerative colitis.
Lifestyle: A high-fat, low-fiber diet, obesity, tobacco and alcohol use, and lack of exercise.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in